خبرگزاری کار ایران

در جمع فعالان کارگری آذربایجان شرقی مطرح شد؛

کارگران حوادث کار شهید محاسبه شوند/ ایمنی کارگاه‌ها به تشکل‌های صنفی واگذار شود

کارگران حوادث کار شهید محاسبه شوند/ ایمنی کارگاه‌ها به تشکل‌های صنفی واگذار شود
کد خبر : ۱۵۴۴۶۷۹

جلسه بررسی مسایل و مشکلات روز کارگری و بازنشستگان آذربایجان شرقی با حضور علیرضا محجوب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه بررسی مسایل و مشکلات جامعه کارگری و بازنشسته آذربایجان شرقی با حضور علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر و عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی)، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و روسای تشکل‌های کارگری و بازنشستگی استان تشکیل شد.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی در آغاز این نشست، با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ هزار کارگر بیمه شده و ۲۴۵ هزار بازنشسته و مستمری بگیر، ۵۲درصد از جمیعت استان آذربایجان شرقی را به همراه خانواده‌هایشان تشکیل می‌دهند، گفت: با استقرار دولت آرامش و ثباتی که چندین سال سازمان تامین اجتماعی نیاز آن بود به بدنه این سازمان برگشت. در رهگذر این ثبات، علی‌رغم تورم موجود، اقدامات موثری برای بازنشستگان و مستمری بگیران انجام شده است.

وی خواستار افزایش واقعی مزایای جنبی از جمله حق مسکن و خواربار از سوی سازمان تامین اجتماعی شد و گفت: افزایش حمایت از بیمه تکمیلی تا سقف ۱۰۰درصد، پرداخت عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران همتراز با کارگران شاغل، توسعه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، برقراری تعامل سازنده با بانک رفاه کارگران و افزایش مبلغ وام ضروری، اجرای طرح تحول سلامت، طرح مسکن اجتماعی برای بازنشستگان و مستمری بگیران را به طور جدی خواهانیم.

این فعال کارگری؛ توجه دولت را به برخی خواسته‌های چندین‌ ساله جامعه کارگری و بازنشستگی از جمله اجرای صحیح قانون همسان‌سازی، توجه به اجرای قانون الزام درمان مستقیم، پرداخت به روز بدهی دولت به تامین اجتماعی، اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، افزایش مناسب حقوق، لزوم سه جانبه گرایی در اداره تامین اجتماعی، تلاش برای حذف سن بازنشستگی را خواستار شد و گفت: بایستی در هرحال حفظ عزت و کرامت انسانی تمامی کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران در اولویت کاری باشد.

در ادامه این نشست؛ قهرمان نژاد (عضو هیأت اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی) با اشاره به اهمیت کار و تلاش در دین اسلام و ذکر روایاتی در این زمینه گفت: حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در این زمینه می‌فرمایند: «هرکس که برای معاش خانواده خود تلاش کند همانند مجاهد در راه خداست.» بر همین اساس بیراه نیست که کسانی که در عرصه تولید برای معاش خانواده خود تلاش می‌کنند و در این راه جان خود را از دست می‌دهند ،را در زمره شهدا قرار دهیم.

وی به آمارهای رسمی پزشکی قانونی در زمینه فوت بر اثر حوادث کار اشاره کرد و گفت: بر اساس این آمار در سال گذشته ۲ هزار و ۱۵۵ کارگر بر اثر حوادث کار جان باخته‌اند. این میزان نشانگر آن است که در سال ۱۴۰۲ متاسفانه روزانه ۶ نفر بر اثر حوادث جان خود را از دست داده‌اند و این امر زیان‌های اقتصادی و روانی برجای گذاشته است.

قهرمان نژاد با بیان اینکه آمار حوادث کار سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن ۱۱ درصد افزایش داشته است افرود: این افزایش نشاندهنده مساله مهمی در حفاظت ایمنی محیط‌های کار می‌باشد

وی افزود؛ این را هم باید در نظر داشته باشیم ایران در بهمن ماه سال۱۴۰۱ به مقاوله نامه ۱۵۵ سازمان بین المللی کارپیوسته است وزیر کار وقت آن زمان اظهار نموده است «الحاق به این مقاوله نامه تاکیدی است بر تعهد دولت و پیامی روشن برای کارگران و جامعه بین الملل است که ما متعهد به بهبود شرایط کار و حفظ حقوق کارگران مطابق با استانداردهای بین المللی هستیم»

عضو هیأت اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی افزود: اما با بررسی دلایل فوت کارگران که مهمترین آن‌ها نبود وسایل ایمنی و بهداشت، نظارت کامل بر کارگاه‌ها وعدم آموزش صحیح کارگران استکه همگی نشان می‌دهد مسئولین مربوطه نتوانسته‌اند مطابق مقاوله نامه به تعهدات خود جامه عمل بپوشانند. بنابر این افزایش ۱۱ درصدی‌ها فوتی‌ها که ناشی از سقوط بلندی (۴۳درصد)، برق گرفتگی (۱۰درصد)، سوختگی (۸ درصد)، اصابت اجسام سخت (۲۳درصد)، خفگی و سایر موارد می‌باشد، همگی نشان دهند افزایش تعداد حوادث کار است.

وی حادثه اخیر معدن طبس با ۵۲ فوت را تازه‌ترین حوادث کار در کشور خواند که هنوز داغ آن بر تن ما سنگینی می‌کند گفت: پیش از این چنین حوادثی در معادن کشور رخ داده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد ۸۰ درصد این حوادث در معادنی رخ داده که در اختیار بخش خصوصی بوده است که در این معادن هم شیره کارگران را می‌کشاند و هم جان کارگران را می‌ستاند

وی ریزش آوار، خفگی، برق گرفتگی، فرسودگی تجهیزات و حفاری‌های غیرمجاز را از جمله عوامل مهم حوادث کار در ۸۰۰ معدن فعال و غیرفعال کشور دانست و گفت: طبق آمار ثبت شده تامین اجتماعی در حدود ۱۳۰ هزار نفر در این معادن مشغول به کار هستند البته شاید تعدادی هم در این معادن بدون ثبت در آمار تامین اجتماعی مشغول به کار باشند همچنین بیشترین معادن در استان‌های خراسان رضوی، فارس، سمنان، مرکزی، اصفهان، کرمان، آذربایجان شرقی، یزد، خراسان جنوبی و آذربایجان غربی قرار دارند که با دارا بودن ۳ هزارو ۴۴۲ معدن در مجموع ۰۶/۹ درصد از ارزش افزوده کشور را تشکیل می‌دهند.

قهرمان نژاد در ادامه با اشاره به وظایف ذاتی خانه کارگر، پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت ایمنی کارگاه‌ها ارایه داد و گفت: در این راستا لازم است نظارت و بر بازرسی و ایمنی کارگاه‌ها از وظایف مستقیم دولت خارج و برعهده تشکل‌ها و نهادهای کارگری قرار داده شود که خانه کارگر در این زمینه می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد.

وی راه‌اندازی سامانه اختصاصی برای ثبت گزارش حوادث کار و وضعیت ایمنی کارگاه‌ها، تشکیل کمیته معادن در خانه‌های کارگر سراسر کشور، بهره‌گیری از کارشناسان مجرب در بحث ایمنی و پیگیری مستمر موضوع از سوی دولت را خواستار شد و گفت: از موضوعات مهم دیگر تلاش برای محسوب کردن کارگران فوت شده ناشی از حوادث کار در زمره شهیدان می‌باشد که بایستی از مجاری مرتبط پیگیری و اجرایی شود.

در این نشست همچنین چند تن دیگر از فعالان جامعه کارگری و بازنشستگی پیرامون مسایل این قشر مطالبی بیان کردند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز