خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

حل مشکل بیمه برخی از کارگران ساختمانی خوزستانی بعد از اطلاع رسانی/ بازرسی‌ها را اصولی‌ کنید

حل مشکل بیمه برخی از کارگران ساختمانی خوزستانی بعد از اطلاع رسانی/ بازرسی‌ها را اصولی‌ کنید
کد خبر : ۱۵۳۸۷۳۷

رئیس انجمن کارگران ساختمانی خرمشهر گفت: کارگران بسیاری در سراسر کشور در جریان بازرسی‌های غیر اصولی بیمه خود را از دست می‌دهند و این احتمال وجود دارد که بیمه‌ی آنها حتی بعد از شکایت هم وصل نشود. در موردِ کارگران خوزستان ما خرسندیم که این اطلاع‌رسانی سببِ پیگیریِ موضوع شد اما باید فکری اساسی و کلی به وضعیتِ کارگران ساختمانی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدرضا هاشمی (رئیس انجمن کارگران ساختمانی خرمشهر و سربازرس سامانه رفاهی کارگران ساختمانی استان خوزستان)، که چندی پیش به قطع بیمه‌ی برخی از کارگران ساختمانی طی بازرسی‌های اشتباه، خبر داده بود، از برقراریِ مجدد بیمه‌ی این کارگران خبر داد و گفت: سازمان تأمین اجتماعی در تماس با بنده اعلام کرد که اشتباهاتی در این زمینه رخ داده و بعد بیمه این کارگران را وصل کرد. ضمن تشکر از مسئولانِ سازمان تأمین اجتماعی بابتِ رسیدگیِ به موضوع این کارگران، از این سازمان می‌خواهیم که بازرسی‌های ساختمانی را اصولی‌تر انجام دهند که از این دست مشکلات برای کارگران ساختمانی پیش نیاید. 

رئیس انجمن کارگران ساختمانی خرمشهر ادامه داد: البته اگرچه مشکلِ بیمه کارگران ساختمانی خرمشهر بعد از سه ماه حل شد و بیمه آن‌ها برقرار شد، اما ما هنوز نمی‌دانیم تکلیفِ سه ماهی که برای این کارگران بیمه رد نشده است چه می‌شود؟ ضمن اینکه به نظر می‌رسد سازمان سهمیه‌ی جدیدی برای این کارگران در نظر گرفته است و سوابق مربوط به سه ماه فاصله‌ای که بین بیمه آن‌ها افتاده، از سیستم حذف شده است. به طوریکه به نظر می‌رسد آن‌ها حتی باپرداختِ جریمه هم نتوانند این سابقه را برگردانند. 

وی گفت: چرا کارگری که کوچکترین تقصیری در قطع بیمه‌اش نداشته، حالا باید پیگیرِ تکمیلِ سابقه‌ی بیمه‌اش باشد و از کار و زندگیِ خود بزند؟ ضمن اینکه این سهمیه‌ی جدید می‌توانست برای کارگرانی استفاده شود که سال‌ها در صف بوده‌اند، نه اینکه به دلیلِ اشتباه در بازرسی برای همان کارگرانی استفاده شود که قبلا از این سهمیه برخوردار بودند. 

هاشمی گفت: پیشتر سازمان تأمین اجتماعی در جوابیه‌ای اعلام کرده بود که بازرسی‌ها باعث قطع بیمه کارگران ساختمانی نمی‌شود، بلکه هدف قطع بیمه‌ی کسانی است که واقعا کارگر ساختمانی نیستند و از حق کارگران استفاده می‌کنند. مواردی از این دست نشان می‌دهد که این گفته درست نیست و در جریانِ بازرسی‌های این سازمان، بیمه بسیاری از کارگران ساختمانی هم قطع می‌شود. 

وی گفت: این سازمان در آن جوابیه اعلام کرده است که اگر بیمه‌ی کارگری به اشتباه قطع شود ما این بیمه را سریع برمی‌گردانیم. ما همان زمان هم گفتیم برای وصل بیمه‌ی مجدد این افراد سهمیه‌ی جدید تعلق می‌گیرد و بعد هم سازمان این سهمیه‌ها را در شمارِ آمار کارگرانِ بیمه شده‌ی جدید قرار می‌دهد. موردی که در خوزستان اتفاق افتاد به ما نشان داد که آنچه ما پیشتر گفته بودیم درست است و برای برقراریِ بیمه کارگرانِ ساختمانیِ خوزستان از سهمیه جدید استفاده شده است. 

هاشمی ادامه داد: کارگران بسیاری در سراسر کشور در جریان بازرسی‌های غیر اصولی بیمه خود را از دست می‌دهند و این احتمال وجود دارد که بیمه‌ی آن‌ها حتی بعد از شکایت هم وصل نشود. در موردِ کارگران خوزستان ما خرسندیم که این اطلاع‌رسانی سببِ پیگیریِ موضوع شد اما باید فکری اساسی و کلی به وضعیتِ کارگران ساختمانی شود. 

این فعال کارگری گفت: در نهایت، باید به این نکته توجه کنیم که مشکل اصلی در کل کشور در حوزه تأمین اجتماعی باید حل شود. ما به‌عنوان شرکای اجتماعی این سازمان، هدف‌مان تنها مطالبه‌گری است و اگر هم انتقادی می‌کنیم، هدفمان کمک به کارگران است. 

رئیس انجمن کارگران ساختمانی خرمشهر تأکید کرد: ما به عنوان فعالان این حوزه و اعضای تشکل‌های کارگران ساختمانی وظایفمان حمایت از کارگران است و در کنار آن‌ها هستیم. مجدد تأکید می‌کنم که اگرچه بیمه این کارگران ساختمانی خوزستان وصل شد اما مسئله‌ی بازرسی‌ها باید حل شود. باید از تشکل‌های کارگری برای انجامِ بازرسیِ صحیح کمک گرفت. قرار نیست اگر یکبار بازرس به محل کارِ کارگر برود و کارگر نباشد، بیمه‌ی او را قطع کند و بعد کارگر مجبور شود ماه‌ها پیگیرِ حل مشکلِ بیمه‌اش باشد. 

هاشمی تأکید کرد: بیمه کمترین حق یک کارگر است و از دولت می‌خواهیم مشکل کارگران را حل کند. اینکه منابع برای بیمه کم است و سازمان با مشکلِ ناترازی مواجه است، دلیلِ خوبی برای گرفتنِ این کمترین حق از کارگران ساختمانی نیست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز