خبرگزاری کار ایران

بزم دورهمیِ تامین اجتماعی در روزهای عزاداری برای کارگران طبس!

بزم دورهمیِ تامین اجتماعی در روزهای عزاداری برای کارگران طبس!
کد خبر : ۱۵۳۸۶۳۴

آقای وزیر، علت ناترازی تامین اجتماعی، کارگران و بازنشستگان نیستند همین مدیران کل هستند که به صورت ایالتی و خود مختار جشن می‌گیرند، دستور صادر می‌کنند و پول‌های کارگران را بذل و بخشش می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تامین اجتماعی مدام می‌نالد که پول کافی در بساط نیست؛ کارگران ساختمانی بیمه نمی‌شوند که منابع ریالی نیست؛ بیمه کارگران به بهانه‌های مختلف قطع می‌شود چون تامین اجتماعی مدعی‌ست دستش خالی‌ست و پرداخت مستمری ناچیز کارگران بازنشسته که دچار دردها و ناتوانی‌های جسمی فراوان هستند،  عقب می‌افتد، دوباره چون تامین اجتماعی مدعی‌ست باید پول جور شود و کار صعبی‌ست!

وام ۳۰ میلیون تومانی بازنشستگان هم که دیگر قضیه‌ای علیحده است؛ یک بازنشسته چند ماه منتظر می‌ماند اما نمی‌تواند از فیلترهای مکرر رد شود؛ برای مثال، سنش بالاست و صندوق بیمه‌گر می‌ترسد که قبل از بازپرداخت وام ۳۰ میلیونی دار فانی را وداع گوید، پس به بازنشسته وام نمی‌دهد!

و البته بازنشستگی پیش از موعد و برخوداری از امتیازات مشاغل سخت برای کارگران زحمتکش و زیر خط فقرِ معدن روی هواست، چون پیمانکاران ۴ درصد را نداده‌اند و تامین اجتماعی کارگران را به امان خدا رها کرده؛ هنوز برای کارگران معدن طبس و بسیاری از کارگران فوت شده و دچار نقض عضو در معادن دیگر، بازنشستگی پیش از موعد و مستمری مشاغل سخت برقرار نشده.

حالا در روزهایی که ۵۲ کارگر مظلوم زیر آوار انفجار معدن طبس، بی‌گناه به کام مرگ افتاده‌اند، اداره تامین اجتماعی خراسان برای کارمندان خود در طرقبه‌ی مشهد، دورهمی خانوادگی برگزار می‌کند، دقیقاَ در روزهایی که کارگران کشور عمیقاً عزادارند، هم عزادار و هم عصبانی از اینکه چیزی که ارزش ندارد جان طبقه‌ی کارگر است؛ در روزهای اخیر، یک نسخه از اطلاعیه‌ی این بزم دورهمی به دست ما رسیده؛ عنوان اطلاعیه، «برگزاری اردوی فرهنگی، تفریحی و خانوادگی همکاران» است.

تامین اجتماعی از نیروهای خود خواسته تا ۲ مهر برای این بزم دورهمی ثبت نام کنند و با خانواده‌هایشان در دو اردوی خانوادگی مفصل در منطقه تفریحی طرقبه از ییلاقات اطرافِ مشهد شرکت نمایند.

یک روز بعد از سقوط مرگبار معدنی که ۵۲ کارگر را به کام مرگ می‌کشد و خانواده‌های بسیاری را عزادار و بی‌سرپرست می‌گذارد، تامین اجتماعی خراسان کارکنان خود را به یک دورهمی مفرح دعوت می‌کند؛ باید پرسید با پول چه کسی؟ با چه مجوزی از پول‌های کارگران که پیش شما به امانت گذاشته شده و خرج خودشان در زمان حادثه و پیری نمی‌شود، برداشت می‌کنید و برای همکاران خود دورهمی می‌گیرید؟!

«احسان سهرابی» فعال کارگری ساکن خراسان رضوی در ارتباط با خاصه‌خرجی‌های صندوق تامین اجتماعی و بزم دورهمیِ طرقبه به ایلنا می‌گوید: در روزهای عزاداریِ بی‌سابقه‌ی کارگران، کارکنان تامین اجتماعی با دستور و مجوزِ برخی از مدیران این سازمان، مراسم دورهمی خانوادگی برگزار می‌کنند و کارمندان مجرد نیز همراه پدر و مادر دعوت می‌شوند؛ شما حساب کنید اگر تعداد کارمندان تامین اجتماعی در هر استان ۶۰۰ نفر باشند و حداقل ضریب ۳ نفر را برای هر خانواده در نظر بگیریم ۱۸۰۰ نفر در این‌گونه مراسم شرکت می‌کنند؛ هزینه آن چقدر می‌شود؟ آیا سر به فلک نمی‌کشد؟!

او با تاکید بر این پرسش که «این پول‌ها از کجا می‌آید» ادامه می‌دهد: تامین اجتماعی همواره از وضعیت بد مالی و ناترازی می‌نالد؛ غرامت‌ها به خانواده‌های کارگران فوت شده در حوادث کار به‌روز پرداخت نمی‌شود؛ کارگران پرونده‌های سخت و زیان‌آور، کفش آهنین می‌پوشند و ماه‌ها و سال‌ها در پله‌های سازمان تامین اجتماعی بالا و پایین می روند و برای اصلاح عناوین شغلی مرارت می‌کشند؛ برقراری مستمری و بیمه بیکاری ماه‌ها طول می‌کشد متناسب‌سازی برای بازنشستگان کارگری یک آرزوست و هر روز از خود می‌پرسند حالا چه خواهد شد، آیا ما کارگران بازنشسته مشمول همسان‌سازی هستیم..... اما وقتی در این شرایط برای خودشان جشن می‌‌گیرند، درد مکرر می‌شود، «عذاب» تا مغز استخوان کارگر می‌رود.

سهرابی خطاب به وزیر کار تاکید می‌کند: آقای وزیر، علت ناترازی تامین اجتماعی، کارگران و بازنشستگان نیستند همین مدیران کل هستند که به صورت ایالتی و خود مختار جشن می‌گیرند، دستور صادر می‌کنند و پول‌های کارگران را بذل و بخشش می‌کنند؛ آقای وزیر، مدیرانی منتصب می‌شوند که نمی‌دانند تامین اجتماعی چه رسالتی دارد؛ آقای وزیر، حق ندارند اموال کارگران را خرج جشن و وام و تسهیلات برای خودشان بکنند.

و اتفاقاً چند روز بعد از اینکه اطلاعیه‌ی بزم دورهمی خانوادگیِ کارکنان تامین اجتماعی خراسان به دست‌مان رسید، اطلاعیه‌‌ی دیگری دیدیم که وزارت کار در نهم مهرماه، خطاب به روسای شعب تامین اجتماعی صادر کرده بود؛ در این اطلاعیه آمده است که بانک رفاه به کارکنان تامین اجتماعی تسهیلات خرد می‌دهد با بازپرداخت ۳۶ ماهه! بانک رفاه کارگران که برای «رفاه کارگران» ایجاد شده به کارکنان تامین اجتماعی راحت تسهیلات خرد بدون بهره می‌دهد در حالیکه یک کارگر بازنشسته دو سه سال منتظر می‌ماند و چند بار با صعوبت و دردسر در سامانه‌ ثبت نام می‌کند و دست آخر می‌گویند ببخشید شما مشمول وام نمی‌شوید یا اینکه متاسفیم اعتبار نیست.

بخشش مکررِ پول‌های اندوخته‌ی کارگران، لابد راهکار مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی برای حل بحرانِ بی‌پولی‌ست. در همان روزی که اطلاعیه دوم به دست‌مان می‌رسد، خبر می آید یک کارگر دیگر معدن طبس در بیمارستان فوت کرده است و تعداد فوتی‌های معدنجو به ۵۲ نفر سیده است؛ این همزمانی پیام تلخی دارد: در روزهای عزاداری سنگین کارگران، تامین اجتماعی جشن و دورهمی برگزار می‌کند و به کارمندان خود از کیسه خلیفه می‌بخشد!

گزارش: نسرین هزاره مقدم

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز