خبرگزاری کار ایران

پیشنهادات رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی در مراسم یادبود معدنچیان طبس:

سپردن کار پیمانکاران به تعاونی کارگران و تشکیل سازمان ایمنی

سپردن کار پیمانکاران به تعاونی کارگران و تشکیل سازمان ایمنی
کد خبر : ۱۵۳۵۰۴۴

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قم از بی توجهی مسئولان به پیشنهادات کارگران و همچنین ایمنی شاغلین معادن گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم یادبود شهدای کارگر معدن طبس به همت کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان قم و خانه کارگر این استان، روز جمعه باحضور کارگران استان و فعالین کارگری برگزار شد. 

در این مراسم که با حضور و سخنرانی علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر ایران و اسماعیل گرجی‌پور (معاونت رفاه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی)، اکبر شوکت (رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی ایران و دبیر اجرایی خانه کارگر قم) و عباس شیری (رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان قم) برگزار شد، آیت الله فقیهی به نمایندگی از ریاست مجلس خبرگان رهبری نیز در این مراسم حصور داشته است. 

مراسم با مداحی و قرآن خوانی برای درگذشتگان معدن طبس آغاز گردید سپس مدیرکل کار استان قم ضمن خیرمقدم، گزارشی در مورد حوادث ناشی از کار و برگزاری دوره‌های آموزش ایمنی توسط تشکل‌های کارگری استان قم و تاثیر آن در کاهش حوادث ناشی از کار ارائه کرد. 

سپس شیری در خصوص علل حوادث ناشی از کار و بی‌توجهی کارفرمایان و نبود بازرسی کار مناسب و پیوسته در حوزه حوادث ناشی از کار سخنان خود را ارائه داد. 

پس از وی، اکبر شوکت (دبیر اجرایی خانه کارگر قم و رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور) گلایه خود از بی‌مسئولیتی و بی‌توجهی مسئولین استانی و کشوری نسبت به جان کارگران را مطرح کرد. 

وی برای برون رفت از مشکلات مربوط به حوزه ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و مباحث نظارتی و… دو راهکار ارائه و اعلام کرد: بیش از ۱۰ سال است که این دو طرح را آماده و به نمایندگان و دولت ارائه کردیم اما هیچ کس پیش‌قدم برای اجرا نشده است چون هزینه در افتادن با مافیاهای قدرت و ثروت بالاست! 

وی طرح راه اندازی تعاونی‌های کارگری به‌جای پیمانکاران را اولین طرح ارائه شده برای بهبود وضعیت معادن و واحدهای پتروپالایشی و دیگر مجموعه‌ها عنوان کرد و گفت: این طرح نیاز است که به مجلس ارائه شود. ما می‌توانیم با حذف پیمانکاران در اکثریت حوزه‌های پیمانکاری اعم از معاون کشور، تعمیر و نگهداری و تولید محصولات در نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه‌های کشور، حوزه‌های پیمانکاری شهرداری‌ها و حوزه‌های نیروی انسانی وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها، و همچنین واگذاری‌های شرکت‌های دولت در اصل ۴۴، با حذف پیمانکار و رانت‌ها، کارها را در قالب تعاونی کارگری به حقوق بگیران همان مجموعه تعاونی متشکل از کارگران و نیروهای فنی و مهندسی و مالی واگذار کنیم. 

شوکت تصریح کرد: با این کار هم حقوق کارگران افزایش می‌باید هم بخش بزرگی از فسادهای آشکار و پنهان کشور در حوزه پیمانکاری و گرفتن پیمان‌ها حذف شده و هم مسائل مرتبط با مسائل ایمنی و بهداشت، تعطیلی کارخانجات، اعتراضات کارگری و… را دیگر شاهد نخواهیم بود. 

این فعال کارگری با ارائه پیشنهاد دوم خود گفت: تشکیل سازمان نظام مهندسی ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و کنترل کیفیت دیگر خواسته جامعه کارگری بود که مطرح شد تا هم مباحث نظارت در حوزه ایمنی، بهداشت حرفه‌ای، بهداشت مواد غذایی و کنترل کیفیت که امروزه در تمامی این حوزه‌ها ناظرین ما مشکل جدی دارند برطرف شود. 

دبیر اجرایی خانه کارگر قم در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی چنانچه ناظر ایمنی یا ناظر کنترل کیفی و… از مشکلات در محل کار ایراد بگیرد کارفرما سریعا نیروی نظارتی را اخراج می‌کند، به همین دلیل با تشکیل این سازمان، نیروهای نظارتی دیگر حقوق خود را از کارفرما نمی‌گیرند و بهتر و راحت‌تر مشکلات را گزارش و نظارت کامل بر مسائل ایمنی، بهداشتی و تولیدی و همچنین الزامات کارفرمایان بر مراعات موارد مطرح شده و الزامات آموزش‌ها صورت می‌گیرد. 

در پایان این مراسم، آقایان گرجی‌پور و محجوب نیز به ایراد سخنانی پرداختند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز