خبرگزاری کار ایران

بررسی دلایلِ اعتراضات در «بارز»؛

کارگران: نیروی کار باوجود رکورد تولید بی‌انگیزه است/ مدیرعامل: حقوق و مزایا و پاداش مطابق قانون است

کارگران: نیروی کار باوجود رکورد تولید بی‌انگیزه است/ مدیرعامل: حقوق و مزایا و پاداش مطابق قانون است
کد خبر : ۱۵۲۷۱۵۳

شماری از کارگران کارخانه لاستیک بارز کرمان خواستار افزایش دستمزد و مزایای شغلی خود هستند اما مدیرعامل این واحد صنعتی معتقد است پرداخت‌ها در این کارخانه حتی بالاتر از حقوق و مزایای درنظر گرفته شده در قانون کار بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جریان اعتراضات و اجتماع چند روز اخیر کارکنان و کارگران مجتمع تولیدی لاستیک بارز در استان کرمان، تعداد قابل توجهی از کارگران این مجموعه با مطالبه افزایش پاداش باتوجه به رشد قابل توجه و رکورد تولید این واحد، خواستار افزایش حقوق خود شدند. 

شماری از کارگران کارخانه لاستیک بارز کرمان از روز شنبه ۱۷ شهریور در شرایطی به اعتراض هفته گذشته خود ادامه دادند که مدیرعامل این واحد صنعتی به مطالبه آنان برای افزایش دستمزد پاسخ منفی داده است. 

این کارگران بحث جبران کسر با نرخ بالای ۱۰ درصد مالیات از حقوق‌شان که لب مرز ۱۵ میلیون تومان است را بخشی از مطالبات خود عنوان کردند. کارگران بارز کرمان می‌گویند سطح دستمزد کارگران لاستیک بارز بین ۱۴ تا ۱۶ میلیون تومان؛ با اضافه کار و مزایا است و این عددی قابل توجه نیست که از آن بیش از ۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مالیات اخذ شود. 

در پی اعتراض کارگران این مجموعه، مدیرعامل بارز به‌عنوان و مدیرکل کار استان کرمان در میان کارگران معترض حضور یافته و سعی در اقناع آنان برای بازگشت به کار کردند. 

مجتبی مصباح (مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان) اخیرا در گفتگویی اعلام کرده است: «تعطیلی خط تولید خلاف مقررات است و به کارگران گفته شده که باید به حرکت خود پایان دهند و خواسته‌های‌شان را از طریق مجرای قانونی پیگیری و خواسته‌های قانونی و منطقی را مطرح کنند.» 

کارگران می‌گویند مدیرعامل گروه صنعتی بارز نیز در جمع کارگران قریب به این مضمون اظهار کرده که مشکلات اقتصادی و تورم را درک می‌کند اما مجموعه بالادستی (شستا) با افزایش حقوق کارگران مجموعه‌های این شرکت مخالف هستند و مبنای قانونی برای افزایش حقوق کارگران در دست ندارند. 

مبنای انتقاد کارگران

یکی از نیروهای رده میانی مجموعه بارز در همین باره توضیح داد: کارگران مجموعه کرمان بارز به پایین بودن حقوق خود در قیاس به واحدهای مشابه همان استان انتقاد دارند. آنها اعتراضشان به این است که چرا طی این سال‌ها که تولید بارز جهش داشته، کارگران سهمی نبردند. در همین مدت حدود ۸۰ نفر از نیروهای متخصص بارز در مجموعه کارخانه‌ای و تولیدی از شرکت به دلیل مسائل مالی خارج شدند. 

وی افزود: در شرایطی که مجموعه فولاد کرمان که نزدیک به مجتمع بارز محسوب می‌شود، بخش قابل توجهی از نیروهای زبده خروجی بارز را جذب خود کرده، همه علت این خروج‌ها را می‌دانند و آن این است که سایر مجموعه‌ها با میزان کار کمتر حقوق بسیار بیشتری می‌دهند و کارگران را در افزایش تولید با پاداش سهیم می‌کنند. واقعیت این است که برخی مدیران و حتی مدیرعامل نیز می‌خواهد حقوق را افزایش دهد اما مجموعه شستا و هیات مدیره با این اقدام مخالف هستند و مدیرعامل نیز منصوب همین مجموعه است. در واقع در این شرایط مجموعه شستا است که باوجود افزایش سود و تولید خود باعدم افزایش دریافتی نیروهایش انگیزه را در آن‌ها از بین می‌برد. 

این نیروی بارز تصریح کرد: بسیاری از کارگران با دریافت پاداش تولید ناچیز دو میلیون تومانی برای حجم بالایی از اضافه کار و تولید، سرخورده شدند. این درحالی است که مدیران میانی و رده‌های بالا پاداش‌های بسیار زیاد دریافت می‌کنند. این تبعیض‌ها قاعدتا نیروها را ناراحت می‌کند. همان مبلغ پاداش تولید ۲ میلیون تومانی نیز هر ۴ ماه یک بار بطور متوسط واریز می‌شود. 

واکنش مدیران...

این رویدادها درحالی است که چندی پیش عارف نوروزی (مدیرعامل شستا) در اظهارنظری از زده شدن رکورد تولید خبر داده بود. وی با اشاره به گزارش اخیر جمال میرزایی (مدیرعامل بارز) از رشد چند برابری تولید برخی محصولات خبر داده بود. 

طبق گزارشی که در پایگاه شستا آمده است، بارز توانسته از سال ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ به تنهایی در زمینه تولید لاستیک‌های خودروهای شاسی بلند و لاستیک‌های بزرگ SUV به رشد تولید ۴.۵ برابری دست یابد. این میزان درحالی است که مجتمع کردستان این مجموعه نیز در زمینه تولید همین لاستیک‌ها به افزایش حجم تولید ۳.۳ برابری نائل آمده است.

تایرهای رادیال وانتی LTR و تایرهای رادیال سواری PCR و انواع تایرهای دیگر نیز رشد تولید بیش از ۱۰۰ درصدی در مدت کوتاه دو سال اخیر داشتند و باعث جهش ناگهانی سود مجموعه شدند. در چنین شرایطی این اتفاق که با تلاش و انگیزه کارگران رقم خورده، هنوز نتوانسته در زمینه رفاهیات و پاداش آن چنان که در عرف کارگاه رایج بوده است، دست کارگران را نیز بگیرد. 

امیدوار به تغییر نگاه‌ها هستیم

در همین زمینه جمال میرزایی (مدیرعامل گروه صنعتی بارز) در گفتگو با ایلنا اظهار کرد: ما ابتدا به ساکن تاکید می‌کنیم که خواسته کارگران در روزهای اخیر صنفی است و بنده نیز اخیرا در اولین فرصت در کنار کارگران حاضر شده و در کنار مدیرکل کار استان به سخنان آن‌ها گوش داده و مواضع خود را مطرح کردیم. 

وی افزود: ما همه مطالبات قانونی کارگران را بدون تاخیر پرداختیم و ما در این حوزه مشکلی نداریم. ما حتی بالاتر از حقوق و مزایای درنظر گرفته شده در قانون کار به کارگران می‌پردازیم و مباحثی مثل اضافه کار و رفاهیات نقدی و غیرنقدی نیز طبق قانون پرداخته می‌شود. 

میرزایی تاکید کرد: از آنجا که مجموعه بارز بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر نیرو دارد، لذا ما مشمول طرح طبقه‌بندی مشاغل نیز هستیم و سال‌هاست که این طرح درحال اجراست و همین امر باعث شده که بیش از آنچه در قانون کار قید شده در کارخانجات ما پرداخت شود. در این زمینه تاخیری هم مطرح نشده است. 

مدیرعامل گروه صنعتی بارز در پاسخ به سوالی پیرامون موضوع پاداش اضافه تولید که عرف کارگاهی محسوب می‌شود، اظهار کرد: بحث اصلی‌ که کارگران مطرح می‌کنند این است که به دلیل مشکلاتی مانند تورم و هزینه‌ها، زندگی کارگران دچار مشکل شده و آنان خواهان مبلغی فراتر از آنچه در عرف ادارات کار مطرح است، بوده‌اند. ما نیز مشغول مذاکره با کارگران هستیم و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان نوع نگاه‌ها را تغییر دهیم تا بتوانیم تولید را با قدرت از سر بگیریم. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموعه بارز انواع پاداش‌های نقدی و غیر نقدی برای تولید مطرح است و این بحث که پاداشی پرداخت نمی‌شود را قویاً رد می‌کنیم.

پاداش و سهیم کردن کارگران در سود؛ قانونی یا غیرقانونی؟

در این میان این شائبه در میان برخی مسئولان و مقامات ادارات کار استان‌ها گاه پیش می‌آید که آیا مزایا و افزایش حقوق‌ها و پاداش‌ها و درخواست آن امری قانونی است یا مطالبه آن خلاف مقررات است؟ در این میان فعالان کارگری و نمایندگان آنان پاسخ‌هایی را ارائه می‌کنند.

اصغر نجاری (فعال کارگری و دبیر اجرایی خانه کارگر زنجان) درباره موضوع موجه بودن و قانونی بودن پاداش‌های ناشی از بهره‌وری و افزایش تولید گفت: پاداش تولید و بهره وری مسئله‌ای غیرقانونی نیست و در عرف کارگاهی برای افزایش انگیزه مطرح است. اعتراض کارگر هم به عدم بهره‌مندی از مزایا مطابق با عرف نیز خود حرکتی قانونی و مطابق با قانون کار و قوانین بالادستی است.

وی با اشاره به اینکه پاداش هم امری قانونی است و هم براساس عرف منطقی باید باشد و هم امری اخلاقی است، تصریح کرد: در بسیاری از شرکت‌ها مرسوم و عرف است که به دلیل پایین بودن دستمزدها با توافق نمایندگان کارگری از جایی به بعد که میزان تولید مازاد بر میزان قابل پیش‌بینی است و رکورد تولید محسوب می‌شود، درصدی از سود به کارگران پاداش داده شود.

نجاری اضافه کرد: پرداخت این مبالغ البته لطف کارفرما نیست و در واقع وظیفه است. کسانی که این حوزه صنعت و روابط کار را نمی‌شناسند و اهمیت کارگر را در تحقق رکوردهای تولید نمی‌دانند، این مبالغ را خلاف قانون تلقی می‌کنند. این درحالی است که مدیران رده بالا پاداش‌هایی بسیار بالا دریافت می‌کنند و این درحالی است که شاید تلاش آن‌ها تفاوت بسیار محسوسی با تفاوت تلاش فکری و جسمی کارگران در صحنه تولید نداشته باشد. این بدیهی‌ است که کارگر نیز به این ابزارهای انگیزشی نیاز دارند و بسیاری از پاداش‌ها به که نیروهای رده پایین داده می‌شود، به نفع صنعت ملی ما است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز