خبرگزاری کار ایران

نقض حق اعتصاب این بار علیه کارگران راه آهن کانادا

نقض حق اعتصاب این بار علیه کارگران راه آهن کانادا
کد خبر : ۱۵۲۴۲۲۷

اخبار حاکی از این است که کارگران راه آهن کانادا در اعتراض به نقض حق اعتصاب توسط دولت این کشور به مجامع قضایی و داوری شکایت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری PBS کانادا، کارگران عضو اتحادیه کارکنان راه آهن این کشور با تنظیم شکایت از وزارت کار کانادا و دولت، خواهان حفظ حق چانه‌زنی جمعی و حق اعتصاب خود در مقابل تصمیمات حقوقی دولت شدند. 

طبقه این گزارش، اتحادیه کارگران راه آهن کانادا عصر پنج شنبه گذشته با ثبت این شکایت، در مقابل تصمیم دولت -که خواهان ایجاد قانونی برای لغو هرگونه اعتصاب و بازگشت به کار کارگران راه آهن در صورت تصمیم مدیران بود- ایستادند. 

کارگران راه آهن کانادا البته این بار قطارها را متوقف نخواهند کرد زیرا دولت به اتحادیه‌ها دستور داده است تا زمانی که فرآیند داوری در مقابل قانون ضد اعتصاب در جریان است، در کار خود باقی بمانند. 

نمایندگان کارگران می‌گویند: حق چانه زنی دسته جمعی تضمینی است که قانون اساسی کانادا به ما داده است و یکی از ابزارهای چانه‌زنی ما دست کشیدن از کار است! بدون این حق، اتحادیه‌ها تقریباً هیچ اهرمی را برای مذاکره در مورد دستمزد بهتر و شرایط کار ایمن‌تر و با ثبات‌تر ندارند. ما مطمئن هستیم که قانون در کنار ماست و صدای کارگران شنیده خواهد شد.

سخنگوی شرکت راه‌آهن کانادا نشنال، در واکنش به اتفاقات رخ داده گفت: شرکت ما ترجیح می‌داد صرفاً کارگران راه آهن طرف مذاکره باشند؛ اما تصمیم دولت بزرگ‌تر از مجموعه راه آهن ماست. با این حال، پس از ۹ ماه تلاش برای دستیابی به توافق، واضح بود که کارگران عضو اتحادیه به دنبال راه حلی نبودند و خوشحال بودند که با وارد کردن آسیب به اقتصاد کانادا و شرکت ما، زیاده خواهی کرده و اعمال فشار کنند.

تعطیلی‌های پایان تابستان برای کشور کانادا خیلی مهم است و وقتی در این روزها راه آهن اعتصاب کند و مسافرت‌ها متوقف شوند، ضربه شدیدی به کارفرمایان صنعت حمل و نقل وارد می‌شود. 

این مسئله تا حدی به حمل و نقل و راه آهن آمریکا نیز ضربه وارد می‌کند. روند تجاری تحویل مواد خام و حمل و نقل برای انتقال محصولات نهایی از کارخانه‌ها و پرکردن قفسه‌های فروشگاه‌ها با اعتصاب راه آهن کانادا، قطع می‌شود. در مقابل هم، اتحادیه نمی‌خواهد دولت اجازه داشته باشد که بتواند جلوی حق اعتصاب آن‌ها را بگیرد و اهرم اتحادیه را در مذاکرات فلج کند. دولت نخست وزیر جاستین ترودو پس از اینکه اعتصاب علیه دو شرکت اصلی حمل و نقل قطاری و ریلی کانادا را دید، اظهار کرد که برای حفظ ثبات اقتصادی چاره‌ای جز تغییر قانون اعتصاب ندارد. این درحالی است که طی چندسال اخیر کارگران راه آهن جز همان مورد هیچ اعتصابی نداشتند. 

کارگران عضو اتحادیه و کلیه نیروها و پرسنل راه آهن کانادا اکنون منتظر داوری در کمیته تجدیدنظری هستند که شکایت آن‌ها علیه تصویب قانون ضد اعتصاب را بررسی می‌کند. 

کارگران تهدید کردند که در صورت تبانی کمیته تجدیدنظر به مراحل بالاتر عالی شکایت می‌کنند و اگر باز هم شاهد بی‌عدالتی و جلوگیری از حق قانونی خود مطابق با قانون اساسی باشند، به خیابان‌ها خواهند آمد! 

این دو شرکت خط آهن روزانه بیش از یک میلیارد دلار کانادا (۷۳۰ میلیون دلار آمریکا) {هفته‌ای پنج میلیارد دلار آمریکا} محموله ارسال می‌کنند و از این طریق هر ماه میلیاردها دلار کالا بین ایالات متحده و کانادا حمل می‌کنند. در جریان اعتصاب دو روزه راه آهن کانادا، تعدادی از خطوط راه‌آهن کوتاه‌تر که تحویل محلی و جابه‌جایی مسافر داخلی را انجام می‌دهند به فعالیت خود در سراسر کانادا ادامه دادند، اما این دو شرکت نتوانستند محموله‌های کلان کالا را به هیچ یک از خطوط راه‌آهن اصلی در آمریکا و آلاسکا تحویل دهند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز