خبرگزاری کار ایران

مهارت‌های حرفه‌ای هر پنج سال باید به روز شوند

مهارت‌های حرفه‌ای هر پنج سال باید به روز شوند
کد خبر : ۱۳۰۰۲۰۱

حسینی نیا گفت: مهارت‌های حرفه‌ای هر پنج سال نیازمند به روزرسانی بر اساس تکنولوژی های جدیدند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به این منظور در کنار مهارت های سخت، مهارت های نرم را در نظر گرفته است.

به گزارش ایلنا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در وبینار تخصصی مهارت آموزش کسب و کارهای جدید که با هدف ایجاد فرصت‌های تازه در بازار کار و شناسایی راهکارهای مؤثر جهت ایجاد اشتغال پایدار و مولد برگزار شد، بر لزوم آماده کردن دانش آموزان برای زندگی در آینده تأکید کرد.
 
وی با بیان اینکه شغل های جدید نیازمند کسب مهارت و مهارت افزایی هستند، گفت: مهارت‌های حرفه‌ای هر پنج سال نیازمند به روزرسانی بر اساس تکنولوژی های جدیدند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به این منظور در کنار مهارت های سخت، مهارت های نرم را در نظر گرفته است.

 غلامحسین حسینی نیا (رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور) کارآفرینی را موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی در جوامع مختلف و عامل تغییر در نظام‌های اقتصادی دانایی محور برشمرد و اظهار کرد: بی تردید راه‌اندازی کسب و کار موفق آرزوی هر انسانی است و هر فرایند و روش اجرایی نیازمند دانش، مهارت و تخصص‌های مختص به خود است.

وی افزود: کارآفرینی به داشتن مهارت‌های گوناگون نیاز دارد که قبل از ورود به این عرصه باید این مهارتها را بررسی و در صورت داشتن نسبت به عملی کردن ایده کارآفرینی اقدام کرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به طور تقریبی دو سوم کودکانی که در سال ۲۰۱۶ مدرسه را آغاز کرده‌اند، در مشاغلی که هنوز وجود ندارند مشغول کار خواهند شد.با توجه به پیچیدگی های عصر حاضر و مقوله آینده مشاغل و مشاغل آینده که متأثر از تکنولوژی های روز و روند پر شتاب آن است، تصمیم گیری و برنامه‌ریزی های خطی، پاسخگوی نیاز مهارت مشاغل آینده نیست؛ لذا با راهکارهای دیروز نمی توان مسایل امروز و آینده را حل کرد و باید مسائل آینده را با راهکارهای آینده ولی امروز حل کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، ضمن اشاره به از بین رفتن ۷۱ میلیون شغل در آینده، گفت: اگر چه طبق آمارهای منتشره ۷۱ میلیون شغل در آینده از بین می رود ولی ۷۸ میلیون شغل جایگزین می شود و شغل های جدید نیازمند کسب مهارت و مهارت افزایی هستند و ما باید شغل‌های نوظهور در آینده و تکنولوژی برافکن را بررسی و متناسب با آن آموزش های مورد نیاز را ارائه کنیم.

حسینی‌نیا بر ضرورت رهیافت مهیاسازی برای مهارت آموزی مشاغل آینده تاکید کرد و گفت: امنیت سایبری، اینترنت اشیاء، شبیه سازی، بیگ دیتا، واقعیت افزوده، روبات های خودکار، یکپارچه سازی سیستم ها، رایانش ابری و تولید افزایشی از تکنولوژی های کلیدی پایه های انقلاب صنعتی چهارم به شمار می‌روند و با وجود اینترنت اشیاء تحولی بزرگ در زندگی افراد ایجاد شده است به نحوی که ما در ‌آینده با بیکارانی روبه رو می‌شویم که در حال حاضر اشتغال به کار دارند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: تنها ۳۰ سال طول کشید تا چندین تکنولوژی به صورت تلفن همراه در جیبهای ما جای بگیرد، بنابراین نباید از سرعت پیشرفت تکنولوژی عقب بمانیم و لازم است با متفاوت دیدن مشاغل در آینده این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای ادامه داد: در دانشگاهها برای تعریف دانش بنیان ها سه مفهوم، start up، skill up  و scale up را بنا کرده اند.اساس استارت آپ ها برخاسته از دانش و تولید فناوری است ولی مفهوم اسکیل آپ، به معنای مطابقت دادن محصولات و خدمات استارت آپ ها بر اساس نیازهای بازار است.

به گفته وی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی اصلی مهارت آموزی در کشور، نقش حلقه واسط بین start upها و scale up ها را با ارائه آموزش های مهارتی بر اساس نیاز استارت آپ ها در جهت تولید محصولات و خدمات در مقیاس بالا ایفا می کند.

حسینی‌نیا، درعین حال بر لزوم آماده کردن دانش آموزان برای زندگی در آینده تاکید کرد و گفت: مهارت های حرفه‌ای هر پنج سال نیازمند به روز رسانی بر اساس تکنولوژی های جدید هستند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در کنار مهارت های سخت، مهارت های نرم را هم در نظر گرفته است.

وی گفت: در حال حاضر در نقطه عطف مهارت آموزی هستیم و به یک انقلاب در خروجی‌های مهارت آموزی با در نظر گرفتن ورود به انقلاب صنعتی چهارم و از بین بردن شکاف ناشی از تکنولوژی های جدید نیاز داریم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در پایان افزود: در حال حاضر ۱۹ گروه هدف تحت پوشش آموزشهای مهارتی سازمان هستند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متولی ارائه آموزشهای غیر رسمی مهارتی در دو بخش دولتی و خصوصی است.این سازمان ۶۴۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی، ۵۴۰۰ کارگاه آموزشی و ۱۲ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد را در اختیار دارد و با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر و گسترش چتر مهارتی فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز