خدمت ۲۵ هزار کادر درمان تامین اجتماعی به کروناییها
عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی گفت: ۲۵ هزار نفر از کادر درمان، پرستاران و۶۰۰۰ پزشک درگیر خدمترسانی و درمان مبتلایان به بیماری کرونا بودهاند و میتوانند تجربیاتشان را ثبت کنند.
به گزارش ایلنا، محمدعلی همتی در وبینار روایتگری ارائه خدمات در سایه کرونا در مراکز درمانی تأمین اجتماعی که به همت مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار شد، با بیان اینکه کرونا سبک زندگی انسانها را تغییر داد، گفت: این تغییرات در سبک زندگی انسانها بسیار وسیع بوده است و بشر تجربیات جدیدی را از این رهگذر کسب میکند.
وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی دومین تولیدکننده درمان در کشور است و به وجوه مختلف تحت تأثیر پاندمی کرونا قرار گرفت. کرونا در همه وجوه زندگی ما تأثیر گذاشت، باید برای بسیاری از آنها چاره اندیشی کرده و راههایی را طی میکردیم تا میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کاهش یابد و مدیریت لازم برای حل مسائل کرونا اتفاق بیفتد.
عضو هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه در بخشهای اجرایی سازمان گامهای خوبی برداشته شد و ستاد مدیریت بحران را تشکیل دادیم گفت: اما اقداماتی نیز از سوی هیئت امنا صورت گرفت تا عوارض و خسارات ناشی از کرونا را بر بیمه شدگان کاهش دهیم. در ابتدای شیوع بیماری با کمبود اقلام بهداشتی مواجه شدیم. دسترسی به مواد ضدعفونی کننده و ماسک به راحتی میسر نبود و در ماههای اول اقداماتی برای تأمین این اقلام صورت گرفت و بخشی از مشکلات مرتفع شد.
همتی ادامه داد: هیئت مدیره چند مصوبه را ابلاغ کرد که موجب گره گشایی شد. یکی از مشکلات کمبود نیروی پرستاری بود. تعدادی از پرستاران ما بیمار شده بودند و شماری در قرنطینه بودند و به پرستاران بیشتری نیاز داشتیم. مصوبه روزآمدی داشتیم که بتوانیم از همکاران بازنشسته و یا سایر همکاران مانند کمک بهیاران استفاده کنیم و قراردادهای کوتاه مدت با آنها منعقد کنیم که با بررسیهای میدانی که بعداً انجام دادیم بسیار کمک کننده بود.
وی افزود: همچنین مصوبهای داشتیم مبنی بر اینکه پرداختهای تشویقی برای کادر درمان داشته باشیم که عملیاتی شد. برای جبران عملکرد پزشکانی که بخشهایشان تعطیل شده بود و در اختیاران بیماران کرونا قرار گرفته بود نیز مصوبهای داشتیم. برای تشویق پرستاران که سربازان خط مقدم مبارزه با بیماری بودند یکی از اقدامات ما این بود که حق روز پرستار را دو برابر پرداخت و به جای یک روز معادل دو روز پاداش دادیم.
عضو هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه تاکید ما بر این است که هیئت مدیره سازمان بسیار روزآمد ورود کرد و مشکلات حوزه درمان را قبل از کرونا هم رصد میکرد و مصوبههایی در این زمینه داشت و برای اجرای آن پیگیری میکرد اظهار کرد: خدمات بسیاری در این ایام ارائه شده و جدای از بحث کرونا، اقدامات مربوط به طرح ۳۰۷۰ به طور غیرمستقیم تأثیرات عمیقی در کاهش مراجعه به شعب بیمه داشت و قطعاً تأثیرات عمیقی هم در کاهش میزان ابتلاء به کووید ۱۹ برجای گذاشته است.
همتی افزود: سازمان تأمین اجتماعی اقداماتی که در ایام کرونا انجام داد قابل توجه بود. حمایت از کارگاههای تعطیل شده، امهال پرداخت حق بیمه و پرداخت بیمه بیکاری نیز از این جمله است. عملکرد سازمان قابل قبول بوده است اگرچه کرونا خودش به ذاته مشکلات متعددی را برای مردم ایجاد کرده ولی سازمان تا جایی که امکان داشت همراه دولت بود و مشکلات را تا حد امکان کاهش داد.
وی با بیان اینکه ۲۴۰۰ تخت عادی ما از حدود ۱۰ هزار تخت درگیر کرونا بوده است گفت: همچنین ۳۷۰ تخت ویژه درگیر بیماری کرونا بود و خدمات گستردهای ارائه شد. همچنین ۶۰۰۰ پزشک مستقیم و غیرمستقیم و حدود ۲۵ هزار کادر درمانی و پرستاری درگیر ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بودهاند. دایره وسیعی از همکاران ما تجربیات گرانقدری دارند که این روایتگری قرار است تجربیاتشان را مدون کند.