چگونگی استفاده از سامانه نسخه الکترونیک تأمین اجتماعی/ در صورت قطع سیستم مکانیزه چه کنیم؟
سامانه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی در دسترس تمامی مراکز درمانی طرف قرارداد است و تمامی پزشکان میتوانند با ثبتنام در سامانه نسخه الکترونیک سازمان نسبت به نسخهنویسی الکترونیک اقدام کنند.
به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، پزشکان و موسسات تشخیصی و درمانی اعم از طرف قرارداد و غیر طرف قراردادی که به تهیه سامانههای نسخهنویسی و نسخهپیچی الکترونیک مبادرت کردهاند و از سامانههای تحت مالکیت سازمان ep.tamin.ir, darman.tamin.ir استفاده نمیکنند، میتوانند با استفاده از سامانههای در اختیار خود و از طریق پیادهسازی نرمافزارهای واسط (API)، نسبت به نسخهنویسی و پذیرش الکترونیک نسخ اقدام کنند.
شهرام غفاری مدیر کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی در این خصوص میگوید: پزشکان و موسسات طرف قرارداد پس از احراز هویت فرد و استعلام برخورداری بیماران از استحقاق درمان، از روشهای اعلامی سازمان، نسبت به نسخهنویسی و ارائه خدمات تشخیصی و درمانی در بستر الکترونیک اقدام کنند.
وی میافزاید: همچنین پزشکان و موسسات طرف قرارداد میتوانند در صورت قطع بودن سیستم مکانیزه، با استفاده از سرنسخه مخصوص مطب پزشک و یا سرنسخه متعلق به موسسه درمانی به جای برگ دفترچه درمانی بیمار اقدام نمایند.
غفاری اضافه میکند: روشهای استعلام استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) برای «بیماران خاص» نیز همانند سایر بیمهشدگان است با این تفاوت که این بیماران در کد پیگیری و استعلام برخورداری از خدمات درمانی با پسوند «خاص» مشخص میشوند.
بر اساس بخشنامه صادره از سوی سازمان تامین اجتماعی در خصوص حذف دفترچههای درمانی بیمه شدگان، ارائه خدمات درمانی در بخش بستری در مواردی که «نوزاد» فاقد کدملی باشد تا زمان صدور شناسنامه و اختصاص کدملی به نوزاد (حداکثر تا یکماه پس از تولد) از طریق کدملی مادر امکانپذیر است.
همچنین ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به بیماران اورژانسی منوط به دریافت استحقاق درمان نیست و در حین درمان این فرایند انجام میشود.