۱۶ پیشنهاد اصلاح بودجهای دیوان محاسبات به دولت
دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه ۹۲ شانزده پیشنهاد اصلاحی در خصوص بودجه به دولت داده است.
دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه ۹۲ شانزده پیشنهاد اصلاحی در خصوص بودجه به دولت داده است.
به گزارش ایلنا، پیشنهادهای دیوان محاسبات مجلس به دولت در خصوص بودجه به شرح زیر است:
۱ - رویکرد بودجه های سنواتی بایستی متناسب و در جهت اهداف مقرر در برنامه های پنج ساله باشد. مشخص بودن ارتباط بین بودجه های سنواتی و برنامه های توسعه و همچنین تصریح آن در قوانین بودجه، میتواند به شناسایی به موقع انحرافات و رفع آن منتهی گردد؛ پیشنهاد میشود که معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی مکلف به ارائه چگونگی این ارتباط(از طریق ارائه آمار و اطلاعات در متن قانون بودجه) گردد.
۲ - یکی از موضوعات قابل توجه در عملکرد سنوات گذشته قانون بودجه بروز مشکلات عدیده در مسیر اجرای احکام مربوط بدلیل عدم تصویب به موقع آیین نامه های اجرایی و دستورالعمل های مربوطه می باشد. با عنایت به اینکه مهلت مقرر جهت تصویب آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی قانون بودجه سنواتی معمولا کمتر از سه ماه می باشد به منظور پیشگیری از وقوع چنین موانعی تصویب به موقع آنها اکیداً توصیه می شود.
۳ - شناسایی وکشف مشکلات و معضلات کلان بودجه مستلزم بررسی ابعاد مهم و تأثیر گذار در بودجه بوده تا با آسیب شناسی دقیق هر بخش، نسبت به رفع آن اقدام و بدینوسیله برخورداری از نظام مطلوب بودجه ای میسر گردد.
۴ - استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی مبتنی بر برآورد دقیق و واقعی درآمدها و هزینه ها
در این راستا اجرای موارد ذیل ضروریست:
- اصلاح نظام حسابداری دولتی متناسب با الزامات نظام بودجهریزی عملیاتی.
- الزام شرکتهای دولتی در تعیین قیمت واقعی تمام شده کالا و خدمات و اجرای نظام بودجهریزی عملیاتی.
- ایجاد تناسب بین اعتبارات اختصاص یافته به هر یک از دستگاههای اجرایی با شاخصهای کلان تعیین شده در قانون.
- حذف ردیفهای متفرقهایی که اعتبار آن قابل تخصیص به دستگاههای ذیربط میباشد و تحدید آن به موارد غیر قابل پیشبینی.
- تخصیص اعتبارات براساس عملکرد و نتایج حاصل از فعالیتها و متناسب با قیمت تمام شده.
۵ - عدم تأمین کسری بودجه از طریق فروش دارایی های سرمایه ای، اوراق مشارکت و…
۶ - حذف اعتبارات غیرضرور مانند ردیفهای مربوطه در کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی
۷ - اولویت بندی مصارف بودجه ای به ویژه در طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای
۸ - کاهش حجم دولت از طریق اجرای صحیح قانون نحوه اجرای اصل(۴۴) قانون اساسی
۹ - تنوعبخشی به منابع تأمین هزینههای عمرانی
۱۰ - طراحی سازوکارهای مناسب برای استفاده هر چه بیشتر از وجوه اداره شده
۱۱ - الزام دستگاهها به واگذاری طرحها یا پروژهها و پیشبینی معافیتها و مکانیسمهای تشویقی برای تسریع در واگذاری طرحهای عمرانی
۱۲ - بازنگری در وظایف دولت و دستگاههای اجرایی براساس قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهلوچهارم قانون اساسی
۱۳ - ساماندهی(واگذاری، حذف، تعدیل عملیات و…) طرحهای عمرانی برمبنای قلمرو فعالیتهای اقتصادی دولت، تمرکززدایی از طریق واگذاری امور اجرایی طرحها به دستگاههای تابعه استانی
۱۴ - تغییر روشهای برنامهریزی توسعه کشور از برنامهریزی جامع به برنامهریزی مسألهمحور
۱۵ - ساماندهی طرحهای موجود براساس اولویت اهداف
۱۶ - تعیین ارتباط شفاف بین طرحهای مندرج در قوانین بودجه سالیانه(اعم از ملی واستانی) و اهداف کمّی برنامههای توسعه