خبرگزاری کار ایران

چهار مجهول درباره ادامه فوتبال در ایران

چهار  مجهول درباره ادامه فوتبال در ایران
کد خبر : ۹۱۳۴۰۸

آخرین مسابقه لیگ برتر نهم اسفند برگزار شد و شیوع فراگیر کرونا تا امروز اجازه برگزاری دوباره مسابقات را نداده است.

به گزارش ایلنا، در هفته‌های گذشته شایعات مختلفی از سوی تیم‌ها درباره تاریخ شروع تمرینات مطرح شد، ولی هیچکدام از سوی ستاد مبارزه با کرونا تأیید نشده است. آخرین تاریخی که برخی از مدیران و مربیان اعلام کرده بودند نیمه اردیبهشت بود، ولی خبری از شروع تمرینات نشد و انتظار همچنان ادامه دارد.

معاون کل وزیر بهداشت که تا چند روز پیش درباره آینده لیگ برتر سکوت کرده بود به تازگی درباره تاریخ شروع احتمالی فعالیت تیم‌ها صحبت کرد و این نشانه مثبتی است که اراده مسئولان نه تعطیلی فوتبال که برگزاری دوباره مسابقات است. با این حال تاریخ شروع فعالیت تیم‌ها تنها مجهول ماجرا نیست و همچنان ابهامات متعددی درباره روش فعالیت تیم‌ها، تمرینات و مسابقات وجود دارد. ایرج حریرچی در ادامه گفته که قرار است از پروتکل لیگ‌های اروپایی بخصوص اسپانیا و ایتالیا الگوبرداری شود، ولی هرکدام از این کشورها تمهیدات مختلفی را برای ادامه فوتبال در این شرایط استثنایی در نظر گرفته‌اند. به طور کلی می‌توان مجهولات ادامه لیگ را به شکل زیر فهرست کرد:

 

1-تاریخ شروع فعالیت‌های فوتبال چه زمانی است؟

حریرچی مدعی شد ممکن است تمرینات تیم‌ها از اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد شروع شود و تیم‌ها پس از سه هفته تمرین بتوانند ادامه مسابقات را شروع کنند. البته این تنها یکی از فرضیات ستاد ملی مقابله با کرونا برای شروع فوتبال است و اگر مهار ویروس طولانی‌تر شود احتمالاً شروع تمرینات و مسابقات با تأخیر بیشتری روبه‌رو می‌شود. تاریخ شروع تمرینات در حال حاضر بزرگترین علامت سؤال برای خانواده فوتبال است، ولی این پیچیده‌ترین بخش ماجرا نیست و به محض اعلام این تاریخ، سؤالات مهمتری پیش روی مسئولان برگزاری مسابقات قرار می‌گیرد.

 

2-مسابقات متمرکز برگزار می‌شود؟

گفته می‌شود ممکن است ادامه مسابقات به یکی از مناطق سفید منتقل شود. این روش برگزاری که به یک مینی تورنمنت شباهت دارد، احتمال ابتلای اعضای تیم‌ها را به حداقل می‌رساند، ولی بحث هزینه و رضایت تیم‌ها مطرح است. از طرف دیگر تمام شهرها امکانات برگزاری چنین مسابقاتی را ندارند. مثلاً کیش که جزو مناطق سفید است مشکلی برای اسکان 16 تیم ندارد، ولی در این جزیره ورزشگاه کافی برای این همه بازی موجود نیست. شاید تهران تنها شهری است که می‌تواند میزبان چنین تورنمنتی باشد، ولی آمار بالای شیوع در پایتخت احتمال ابتلای اعضای تیم‌ها را بالا می‌برد. برگزاری مسابقات به روش معمول و رفت و برگشت هم دردسرهای خودش را دارد، از جمله بالا رفتن ریسک ابتلا حین سفر و اقامت در هتل‌ها.

 

3-تیم‌ها قرنطینه می‌شوند؟

این سؤال درباره تیم‌های اروپایی که قرار است به مسابقات برگردند هم مطرح شده. قرنطینه تیم‌ها ریسک ابتلا را به حداقل می‌رساند، ولی اجرای آن برای حداقل چهار هفته کار آسانی نیست. مثلاً بوندس‌لیگا که از شنبه شروع می‌شود چنین تصمیمی نگرفته است، ولی ممکن است سایر لیگ‌ها تصمیم متفاوتی بگیرند.

 

4-واکنش به نمونه‌های مثبت چیست؟

پیدا شدن نمونه مثبت در میان اعضای تیم‌ها بزرگترین دردسر برای ادامه برگزاری مسابقات در این شرایط است. در ایتالیا اعلام شده که در صورت تست مثبت یک بازیکن کل اعضای آن تیم قرنطینه می‌شوند و این می‌تواند جدول مسابقات را دوباره به هم بریزد یا حتی مسابقات را نیمه‌کاره بگذارد. در آلمان که سیستم فدرال دارد، اختیار قرنطینه تیم‌ها به دولت‌های محلی سپرده شده. مثلاً تیم دسته دومی دینامو درسدن که تست دو بازیکنش مثبت شده باید دو هفته به قرنطینه برود و بازی‌هایش به تعویق می‌افتد. قرنطینه نکردن تیم‌ها در صورت پیدا شدن نمونه مثبت می‌تواند بزرگترین تناقض پروتکل‌های بهداشتی باشد که هدفش حفظ سلامت بازیکنان و جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز