خبرگزاری کار ایران

یورو ۲۰۲۴ – مرحله یک‌هشتم نهایی

اسپانیا - گرجستان؛ نبرد انگیــزه‌ها/ گرجی‌ها جهان را شگفت‌زده می‌کنند؟

اسپانیا - گرجستان؛ نبرد انگیــزه‌ها/ گرجی‌ها جهان را شگفت‌زده می‌کنند؟
کد خبر : ۱۴۹۹۵۵۶

اسپانیا از مدعیان نخست قهرمانی یورو ۲۰۲۴ در مرحله یک‌هشتم نهایی به مصاف شگفتی‌ساز این دوره یعنی گرجستان خواهد رفت.

به گزارش ایلنا، پرونده دومین شب از مرحله یک‌هشتم نهایی یورو ۲۰۲۴ امشب با دیدار اسپانیا – گرجستان بسته خواهد شد. از ساعت ۲۲:۳۰ در ورزشگاه راین‌انرژی کلن، لاروخا به مصاف شگفتی‌ساز این دوره خواهد رفت.

 

اسپانیا؛ استارت قهرمانی

تیمی که لوئیس دلافوئنته ساخته، به نوعی روی دست بازیکنان جوان می‌چرخد. ستاره‌های خط حمله‌اش ۲۱ و ۱۶ ساله هستند و مهره اصلی خط میانی ۲۱ سال سن دارد. در واقع این سرمربی که سابقه قهرمانی با لاروخا را در لیگ ملت‌های اروپا داشته، نگرانی بابت تجربه کم برخی بازیکنان ندارد چرا که آن‌ها تجربه خوبی در رده باشگاهی کسب کرده‌اند و در یورو هم با فشار مسابقات در این سطح غریبه نیستند. اسپانیا در فاز دفاعی عملکردی عالی داشته، در حالی که رقیب کوچک‌تر امشب‌شان در ضدحملات و با سرعت ستاره‌هایش همه را غافلگیر کرده است. به نظر می‌رسد چالش دیگری برای اسپانیا در فاز حمله باشد، چرا که رقیبی سرسخت با دروازه‌بانی دارند که در لالیگا بازی می‌کند و با بازیکنان لاروخا آشناست. در هر صورت اسپانیا اگر در قواره یک تیم مدعی باشد که تا الان بوده، نباید مقابل گرجستان به مشکل بخورد.

گرجستان؛ نسخه دوم شگفتی

علاوه بر این که گرجستان با ویلی سانیول شگفتی خلق کرده و در اولین حضورش برای اولین مرتبه صعود را هم جشن گرفته، تیمی جذاب است که همه را با نمایش‌هایش ذوق‌زده می‌کند. از همان بازی نخست مقابل ترکیه با پیش کشیدن گیورگی مامارداشویلی در دقیقه آخر و ریسکی بازی کردن، نشان دادند که اهل احتیاط نیستند. این مسئله شاید مقابل اسپانیای باهوش برای‌شان دردسرساز شود. با این حال سانیول هم سرمربی با برنامه‌ای نشان داده و در یورو هم اعتباری برای خودش دست و پا کرده که خبر خوبی برای مسئولان فوتبال گرجستان نیست، چرا که حفظ او بعد از مسابقات سخت خواهد بود. در فاز دفاعی با گیورگی گولسیانی، گورام کاشیا و لوکا لوچوشویلی در دیدار مقابل پرتغال درخشیدند و بعید نیست لاروخا هم مقابل آن‌ها کار دشواری داشته باشد. اگر گرجی‌ها از این مرحله عبور کنند، دنیا از این افتخار و شگفتی بزرگ‌شان خواهد گفت و تاریخ‌سازی پررنگ‌تری نسبت به صعود از مرحله گروهی خواهند داشت.

 

آخرین جدال

۱۹ نوامبر ۲۰۲۳ در دیدار برگشت مرحله انتخابی یورو ۲۰۲۴، اسپانیا با نتیجه ۳-۱ گرجستان را شکست داد. نورماند، تورس و لوچوشویلی (گل‌به‌خودی) برای لاروخا و کواراتسخلیا برای ناکربی در آن دیدار گلزنی کردند.

آمار بازی

۷) اسپانیا ۷ مرتبه تابه‌حال به مصاف گرجستان رفته و هیچ دیدار رسمی‌ای را به این حریف واگذار نکرده است. ۶ برد برای لاروخا و یک برد برای ناکربی در این دیدارها ثبت شده که تنها برد گرجستان در سال ۲۰۱۶ و در دیداری دوستانه بود. لاروخا هم ۶ بردش را در انتخابی جام‌جهانی (۴ بازی) و انتخابی یورو (۲ بازی) کسب کرده است. ۲ تیم هیچ‌گاه به تساوی نرسیده‌اند.

۷) سنگین‌ترین شکست تاریخ تیم ملی گرجستان سال گذشته در انتخابی یورو در دیدار مقابل اسپانیا رقم خورد. گرجی‌ها آن بازی را ۷-۱ در تفلیس باختند.

۹) این نهمین حضور اسپانیا در مراحل حذفی یورو است. لاروخا آخرین مرتبه سال ۲۰۰۴ در مرحله گروهی کنار رفت و ۵ مرتبه بین ۴ تیم برتر تورنمنت قرار گرفته است.

۱) گرجستان در اولین حضورش اولین صعود به مرحله حذفی یورو را تجربه کرده و تاریخ‌ساز شده است.

۳) اسپانیا در کنار آلمان پرافتخارترین تیم‌های یورو از لحاظ قهرمانی هستند. لاروخا که ۳ مرتبه در سال‌های ۱۹۶۴، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ قهرمان شده، یک مرتبه هم طعم نایب‌قهرمانی را در سال ۱۹۸۴ چشیده و از این حیث از آلمان پایین‌تر است.

۰) اسپانیا تنها تیم جام ملت‌های اروپای ۲۰۲۴ است که هنوز گلی دریافت نکرده و بهترین خط دفاعی مسابقات را در اختیار داشته.

۱) گرجستان در دیدار مقابل پرتغال برای اولین مرتبه تاریخ یورو طعم برد را چشید.

یکی از آمارهای عجیب یورو مالکیت توپ ۵۴ درصدی اسپانیاست. لاروخا که همواره با سرمربیان مختلف از لحاظ مالکیت توپ از برترین‌های اروپا و جهان بوده، در مرحله گروهی یورو ۲۰۲۴ از این حیث در رده هفتم قرار گرفته است. بازیکنان اسپانیا ۹۰ درصد پاس‌های‌شان را سالم به مقصد رسانده‌اند.

۳) طبیعتاً وقتی اسپانیا گلی در مرحله گروهی دریافت نکرده، با ۳ کلین‌شیت در این آمار صدرنشین هم هست.

۳) گیورگس میکاوتادزه مهاجم ۲۳ ساله گرجستان از پدیده‌های این دوره یورو بوده و با ۳ گل صدرنشین جدول گلزنان است. او ۲ گل خودش را از روی نقطه پنالتی زده.

۲۰) با ۲۰ سیو، گیورگی مامارداشویلی سنگربان گرجستان بالاتر از همه دروازه‌بان‌های یورو قرار گرفته است.

۱۳۴) بازیابی توپ برای گرجستان عدد ۱۳۴ را نشان می‌دهد که از این حیث صدرنشین یورو هستند. علاوه بر این آمار خوب، گرجی‌ها با ۵۵ تکل هم در این زمینه اول هستند.

مصدومان و محرومان

آیوسه پرس و ناچو مصدومان اسپانیا هستند که در بازی مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل گرجستان غایب خواهند بود. 

ترکیب احتمالی دو تیم

اسپانیا: سیمون، کارواخال، نورماند، لاپورت، کوکوریا، پدری، رودری، روئیس، یامال، ویلیامز و موراتا

گرجستان: مامارداشویلی، گولسیانی، کاشیا، لوچوشویلی، کاکابادزه، دوالی، چاکوتادزه، کیتیشویلی، کوچوراشویلی، کواراتسخلیا و میکاوتادزه

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز