تغییرات قوانین خودروهای فرمول یک پس از بدتر شدن سبقتها
فرمول یک تغییراتی را در خودروها از سال ۲۰۲۵ به دلیل بدتر شدن وضعیت سبقتگیری اعلام کرد.
به گزارش ایلنا، نیکلاس تومباسیس، رئیس کمیسیون خودروهای تکنفره فدراسیون جهانی خودرو (FIA) گفت: فدراسیون در تلاش است تا مشکل کارایی خودروها را حل کند، زیرا آنها نمیتوانند با هوای کثیف کنار بیایند، در نتیجه تعداد سبقتها کاهش مییابد.
وی در ادامه اظهار داشت: در مقایسه با سال گذشته، تعقیب خودروی جلویی دشوارتر شده است. در سال 2022 ما با FIA و فرمول یک کار خوبی انجام دادیم و مسابقات را زیبا و دیدنی کردیم و اکنون وضعیت بدتر میشود و در سال های 2024 و 2025 بدتر خواهد شد. اگر دو خودروی فرمول یک 2021 را با دو فاصله از هم در نظر بگیریم، بیش از 50 درصد بار را از دست میدهند. در خودروهای 2022، کاهش بار تنها 20 درصد بود و اکنون حدود 25 درصد است. البته اوضاع بدتر شد، اما ما تصمیم گرفتیم چه کار کنیم. ما دیگر در مسیر 2024 نیستیم، اما در حال بررسی راهحلهایی برای سال 2025 هستیم. ما برخی از قسمتهایی از خودروها را شناسایی کردهایم که میتوانند تحت تأثیر قرار بگیرند، مانند صفحه انتهایی بال جلو یا کناره زیر بدنه. در این زمینهها میتوانیم قوانین کمی محدودتر تعریف کنیم. ما دیگر وضعیت 2022 را نداریم، بنابراین میدانیم که باید روی چیزی کار کنیم.
پیش از این، بسیاری از رانندههای برجسته فرمول یک از جمله کارلوس ساینز (فراری ایتالیا) اظهار داشتند که کنترل خودروهای 2023 در هوای کثیف بسیار دشوارتر از خودروهای 2022 شده است که به دلیل نوآوری در مقررات فنی دستخوش تغییرات بزرگی شدهاند.