خبرگزاری کار ایران

جهاد آبرسانی در همدان گامی مهم در راستای توسعه و رفاه روستاها

جهاد آبرسانی در همدان گامی مهم در راستای توسعه و رفاه روستاها
کد خبر : ۱۵۳۰۴۴۰

جهاد آبرسانی به روستاهای همدان گامی مهم در راستای توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی در این مناطق است چراکه نبود آب در روستاها مشکلات متعددی به وجود می‌آورد که می‌تواند تاثیرات منفی گسترده‌ای بر زندگی و معیشت مردم داشته باشد.

به گزارش ایلنا از همدان، جهاد آبرسانی یک طرح ملی است که با هدف تأمین آب شرب سالم و بهبود دسترسی به منابع آبی در مناطق محروم و روستایی کشور اجرا می‌شود.

این طرح برای روستاهایی است که آب سالم بهداشتی ندارند و یا نیازمند بازنگری در تأسیسات آبرسانی هستند و در گام اول این طرح، چهره محرومیت آبی از ۱۶۰ روستای استان همدان، زدوده می‌شود.

کمبود آب در روستاهای همدان یکی از مشکلات جدی بوده که در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی و مدیریت نادرست منابع آبی تشدید شده است.

این مشکل باعث شده بسیاری از روستاهای این منطقه با بحران‌های جدی از جمله کاهش دسترسی به آب شرب و آب مورد نیاز برای کشاورزی، مواجه شود.

خشک شدن چشمه‌ها و منابع زیرزمینی، استفاده بی‌رویه از منابع آبی برای کشاورزی سنتی و پرمصرف، عدم وجود سیستم‌های مدرن و کارآمد برای توزیع و ذخیره آب، حفر بی‌رویه چاه‌ها و برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی، منجر به کاهش شدید سطح آب‌های زیرزمینی در روستاهای استان همدان شده است.

کمبود آب در این روستاها تأثیرات گسترده‌ای بر زندگی ساکنان داشته و بسیاری از خانوارها مجبور به مهاجرت به شهرها شدند و یا در وضعیت سختی از نظر تأمین آب قرار دارند به همین دلیل وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب، تلاش می‌کنند تا با احداث پروژه‌هایی در قالب جهاد آبرسانی و مدیریت بهینه منابع آبی، این مشکل را تا حدی کاهش دهند.

جهاد آبرسانی در همدان گامی مهم در راستای توسعه و رفاه روستاها

پیشرفت ۸۸ درصدی آبرسانی به ۱۶۰ روستا

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان پیرامون پروژه‌ جهاد آبرسانی در استان همدان، اظهار کرد: پروژه جهاد آبرسانی در استان همدان شامل آبرسانی به ۱۶۰روستا با اعتبار ۵۰۹ میلیارد تومان در راستای پیشبرد اهداف محرومیت‌زدایی و آبرسانی به روستاهای استان همدان با همکاری قرارگاه بسیج سازندگی امام حسن مجتبی (ع) است که این طرح در حال حاضر ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرهاد بختیاری‌فر تصریح کرد: قرارداد اول جهاد آبرسانی در استان همدان، شامل ۵۴ باب مخزن با حجم ۱۹ هزار و ۶۵۰ متر مکعب، ۲۲۳ کیلومتر خط انتقال، ۱۸۲ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه، هشت باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۱۰۱ لیتر در ثانیه و ۲۲ حلقه چاه با آبدهی ۱۱۰ لیتر درثانیه است.

وی دررابطه با خلاصه عملیات اجرا شده برای آبرسانی به روستاهای استان، مطرح کرد: احداث مخزن زمینی به تعداد ۱۹ باب و ۱۵ هزار و ۲۰۰ متر مکعب، اجرای خط انتقال به طول ۲۱۰ کیلومتر، اجرای شبکه توزیع به طول ۱۹۰ کیلومتر، حفر چاه و بهسازی چشمه و قنات به تعداد ۳۸ حلقه و احداث ۲ باب ایستگاه پمپاژ، انجام شده است.

برخورداری ۷۰ روستا از آب آشامیدنی سالم

بختیاری‌فر با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ روستا در قالب پروژه‌های جهاد آبرسانی از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار شدند، خاطرنشان کرد: همدان همواره از استان‌های برتر در حوزه‌ اجرای پروژه‌های جهاد آبرسانی بوده و پیشرفت فیزیکی پروژه‌های جهاد آبرسانی در استان همدان بالاتر از میانگین کشور (۵۰ درصد) است.

وی ادامه کرد: قرارداد دوم جهاد آبرسانی جهت تأمین آب شرب پایدار و بهداشتی ۳۳۰ روستای استان با اعتبار ۹۰۶ میلیارد تومانی، منعقد شده و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود.

بختیاری‌فر توضیح داد: حفر و تجهیز ۱۰۵ حلقه چاه، بهسازی ۳۰ رشته چشمه و قنات، اجرای ۴۵۵ کیلومتر خط انتقال، اصلاح و توسعه ۴۲۰ کیلومتر شبکه توزیع، ساخت ۲۳ باب مخزن هوایی با ظرفیت ۲ هزار و ۶۰۰ متر مکعب و مخزن زمینی به تعداد ۹۱ باب با ظرفیت ۲۳ هزار و ۴۵۰ متر مکعب، ساخت و تجهیز ۳۰ باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۲۳۰ لیتر بر ثانیه، اجرای ۲۰ کیلومتر خط انتقال و پست برق، تهیه و نصب ۵۰ دستگاه ترانسفورماتور، تهیه و نصب ۷۰دستگاه آب شیرین کن به همراه ساخت اطاقک مورد نیاز و خرید پنج دستگاه خودرو کامیون مجهز به تانکر آب در قرارداد دوم جهاد آبرسانی به روستاهای استان همدان، اجرا می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه آبرسانی به روستاهای استان برای ما اهمیت زیادی دارد، بیان کرد: تأمین و مدیریت مناسب منابع آبی از عوامل اساسی در آبادانی، پایداری و توسعه روستاهاست و بهبود کیفیت زندگی و کاهش فقر و نابرابری را به همراه دارد چون کمبود آب نه تنها به سلامت جسمی افراد آسیب می‌زند بلکه به توسعه اقتصادی و اجتماعی روستاها نیز لطمه وارد می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز