یک پیشکسوت نقالی:
هنر نقالی باید سینه به سینه ادامه یابد
وقتی به فرهنگ خود قائل نباشیم، نظامیها، مولویها و فردوسیهای ما را به نام خود ثبت کرده و میبرند.
ابوالفضل ورمزیار در حاشیه همایش نقالان برجسته کشور در همدان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فقط در ایران نقالی به صورت اجرای صحنهای است، افزود: «عصا» در تجسمبخشی نقالی اثرگذار است. وی گفت: پوشش نقالان نیز به خاطر ارائه فرهنگ و هنر ایرانی است که رنگهای شاد و زندگیبخش در لباسهای آنها به کار گرفته شده است.
به گزارش ایلنا از همدان؛ پیشکسوت هنر نقالی ایران با بیان اینکه شکلسازی اصلیترین کار نقال است، بیان داشت: باید در پاسداشت این هنر و نقالان تلاش کنیم، چراکه چنین هنر و هنرمندانی دیریاب هستند.
وی با بیان اینکه نقالان همواره میگویند و هشدار میدهند و گوش شنوایی نیست، اظهار کرد: طرح آموزشی به دفتر انجمن هنرهای سنتی دادهایم، اما با تغییرات مدیریتی طرحها از جریان کار خارج میشوند و باز به نقطه اول باز میگردیم.
ورمزیار بر ضرورت ارائه اتاق کار برای اشاعه هنر نقالی تأکید کرد و گفت: هنر نقالی باید سینه به سینه ادامه یابد.
وی خاطرنشان کرد: حتی اگر دستمزدی هم برای این هنر در میان نباشد، مهم نیست، این هنر باید رشد کند.
این پیشکسوت عرصه نقالی با بیان اینکه این هنر ثبت جهانی شده و باید حفظ شود، اظهار کرد: با وجودی که این هنر ثبت جهانی شده اما در معرض خطر نابودی قرار دارد.
وی با بیان اینکه همواره ضرورت توجه به هنر نقالی تکرار میشود اما کاری نمیشود، افزود: امیدواریم گفتههای نقالان در اهمیت این هنر روزی به واقعیت مبدل شود.
ورمزیار در ادامه در خصوص علینامهخوانی نیز بیان داشت: علینامه در ۱۲ هزار بیت در وصف جنگهای جمل و صفین علی(ع) سروده شده و به نوعی نظیرهگویی است.
وی علینامه را در استقبال شاهنامه دانست و گفت: علینامه توسط ربیع علیهالرحمه در سال ۴۸۲ سروده شده و هزار سال به طور کامل پنهان بوده و در هیچ تاریخ ادبیات و تذکرهالشعرایی ذکری از علینامه و ربیع نشده است.
ورمزیار با بیان اینکه علینامه تنها یک نسخه منحصر به فرد دارد، افزود: از علینامه منحصراً یک نسخه پیدا شده که توسط دکتر رضا بیات و ابوالفضل غلامی تصحیح شده و توسط نشر میراثمکتوب به چاپ رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: علینامه در عید غدیر سال ۸۹ رونمایی شد و اکنون در اختیار همه قرار گرفته است.
این پیشکسوت با بیان اینکه اهمیت علینامه کهنترین منظومهنامه حماسی و شیعی زبان فارسی است، افزود: علینامه مربوط به قرن پنجم است و این در مطالعات تاریخ اثرگذار است.
وی از اینکه رشته نقالی وارد دانشگاه شود، استقبال کرد.
ورمزیار از اجرای نقالی در خیابان استقبال کرد و افزود: اجرای نقالی در خیابانها بسیار خوب است چرا که یکی از فنون نقالی آزندگی و گرفتن پول از دست مردم است.
وی بیان داشت: این گونه نقالی در شهرستانها بوده اما آنقدر کم شده که تقریباً از بین رفته است.
این پیشکسوت برگزاری برنامهها و همایشها را موجب زنده ماندن هنر نقالی دانست و گفت: با وجود چنین برنامههایی باز هم کمبود این برنامهها احساس میشود و از این پس جوانترها باید برای اجرا بیایند و ما تنها راهنما باشیم.