نسبت به سال گذشته اتفاق افتاد؛
افزایش 200 درصدی صادرات پالایشگاه ستاره خلیج فارس
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس از افزایش 200 درصدی صادرات این پالایشگاه در سال 1399 نسبت به سال 1398 خبر داد و گفت: تشکیل کارگروه تعیین قیمت فرآوردههای تولیدی نقش مؤثری در به نتیجه رسیدن کار گروهی و اعتماد به جوانان متخصص ایرانی در شرکت نفت ستاره خلیج فارس داشت.
به گزارش ایلنا از بندرعباس، «محمدعلی دادور» شرکت نفت ستاره خلیج فارس را یکی از بزرگترین فعالان در زمینه تولید و فروش فرآوردههای نفتی عنوان کرد و افزود: علیرغم اعمال تحریمهای ظالمانه سیاسی و اقتصادی، با بهرهگیری حداکثری از توان و ظرفیتهای موجود، توانستیم نقش مؤثری را در تأمین سبد سوخت کشور و خوراک صنایع پتروشیمی و همچنین صادرات فرآوردههای ویژه در بازار جهانی ایفا کنیم.
وی بازارهای نفتی را در شرایط کنونی یکی از پیچیدهترین، پرتلاطمترین و غیرشفافترین بازارهای مالی بینالمللی دانست و تصریح کرد: بااینحال برآورد قیمت نهایی فروش فرآورده نقش مؤثری در برنامهریزی فروش و بهینهسازی میزان تولید در بلندمدت دارد و به همین دلیل کارگروه تعیین قیمت فرآوردههای تولیدی با هدف بررسی و ارزیابی مهمترین عوامل تأثیرگذار در نرخ فرآورده، تشکیل دادیم تا به قیمت توجیهی برای محصولات ویژه تولیدی دستیابیم.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس اضافه کرد: با تعیین نرخ، علاوه افزایش امکان رقابت در بازار جهانی، منافع و مصالح پالایشگاه با دستیابی به وسعت گستردهتری از بازار انرژی حفظ خواهد شد.
وی قیمت فروش فرآورده در بازار هدف، هزینه حمل تا مقصد نهایی، هزینه دموراژ، هزینههای ثابت جانبی و درنهایت سود خریدار را در تعیین قیمت تأثیرگذار دانست و تصریح کرد: در پیشبینی پارامترها، عواملی ازجمله وضعیت ذخیرهسازی مخازن و اولویتبندی فروش فرآوردههای تولیدی پالایشگاه، وضعیت تقاضا و رقبای مارکت، وضعیت Stock Market فرآورده، تحلیلهای تقاضای فرآورده و روند قیمت محصولات در آینده لحاظ میشود که سبب ایجاد دیدی شفاف نسبت به بازار خواهد شد.
دادور بیان کرد: در این شرایط با بررسی حاشیه سود و رصد کرک قیمت فروش فرآوردههای MOPAG و MOPS، MOPJ تصمیمگیری برای مذاکرات و بازاریابی برای مشتریان بازار هدف شرق آسیا نیز حاصل و مطابق آن عرضه و فروش این محصولات برنامهریزی میشود.
وی بهکارگیری الگوریتمهای پیشبینی قیمتهای جهانی ازجمله الگوریتم Neural Network را ترفندی برای کاهش خطا و افزایش دقت در پیشبینیها عنوان کرد و گفت: در این ارزیابیها، با استفاده از یادگیری هدایتشده، یک مدل شبکه عصبی برای پیشبینی ماهانه قیمت فرآوردههای نفتی، توسعه داده شده و در فرآیند توسعه این مدل، تأثیر انواع متغیرهای فنی و بنیادی، تعداد نرون های لایه ورودی، تعداد لایهها و نرون های پنهان، توابع تبدیل لایهها، پیشپردازش مناسب دادهها و تقسیمات مختلف دادهها برای انتخاب مجموعههای آموزش و آزمایش، بهبود یافته و شرایط مناسبی برای پیشبینی روند قیمت فرآورده فراهم شده است.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس با بیان اینکه کارگروه تعیین قیمت فرآوردههای تولیدی بهصورت دقیق و مستمر وضعیت بازار نفت و انرژی را در داخل و خارج از کشور با رصد نشریات معتبر جهانی و اخبار و اتفاقات روز این بازار، پایش میکند، افزود: از گامهای اجرایی در مطالعات بازار میتوان به شناسایی و جمعآوری اطلاعات اولیه بازار، تهیه طرح تحقیق و امکانسنجی برای ورود به بازار جدید، مذاکره و تقویت کانالهای بازاریابی بهویژه در بازارهای شرق آسیا، کنترل روزانه آمار معاملات بورس انرژی ایران و تجزیهوتحلیل میزان عرضه و تقاضای انواع فرآوردههای نفتی، جمعآوری اطلاعات مربوط به ریسکها و فرصتها در سالهای گذشته، تحلیل نشریههای معتبر جهانی مانند PLATTS و EIA و بهرهگیری از آنها برای تعیین زمان مناسب بازار و اقدام در خصوص عرضه محصولات، پیشبینی روند تغییر قیمت در سطح داخلی و صادراتی، شناخت رقبا و تدوین استراتژی و برنامهریزی فروش برای ماههای پیش رو اشاره کرد.