خبرگزاری کار ایران

نقاشی‌خط‌های اسماعیل رشوند در گالری شکوه روی دیوار رفت

نقاشی‌خط‌های اسماعیل رشوند در گالری شکوه روی دیوار رفت
کد خبر : ۱۴۷۹۲۳

رشوند در آثارش از طبیعت الهام گرفته و بر اساس احساساتش در هنگام به تصویر کشیدن اثر گوشه‌هایی از طبیعت چون درخت، شب، معماری ایرانی و… را در آثارش آورده است.

ایلنا: گالری شکوه این روز‌ها میزبان نقاشی خط‌های اسماعیل رشوند است.

به گزارش ایلنا، رشوند در این نمایشگاه ۱۱ اثر با تکنیک ترکیب مواد و اکریلیک روی بوم درمعرض تماشای عموم قرار داده است.

اسماعیل رشوند که از خط نستعلیق در آثارش بهره گرفته در مورد نقاشی خط‌های تازه‌اش گفت: آثار من دراین نمایشگاه شامل آثاری با نگاه ساختاری می‌شود که اتود اولیه آن از قبل در ذهنم نقش بسته است، اما در این آثار ساختاری هم سعی کرده‌ام افکار و احساساتم را بر روی بوم آورم و خود را درگیر هیچ قیدی نکنم. فرم و ترکیب بندی‌ها در این آثار از قبل مشخص است ولی ممکن است در لحظه هنگام خلق اثر تغییراتی در آن حاصل شود.

از نظر او خط نستعلیق فقط نوعی خط برای خوشنویسی نیست بلکه خط نستعلیق هویت هنر ایرانی محسوب می‌شود و در آن روح ایرانی دمیده شده است.

آثار رشوند از تنوع رنگی زیادی برخوردار است، او در نقاشی خط‌های تازه‌اش از کنتراست رنگی زیادی بهره گرفته و از رنگ‌های شاد نیز در آثارش استفاده کرده است. رنگ لاجوردی همیشه جایگاه ویژه‌ای در آثار او دارد، او به این رنگ بخاطر ایجاد ابهام و ایهام در اثر علاقه دارد و از نظرش حس شب و فضایی رمز آلود را در ذهن تداعی می‌کند.

رشوند در مورد رنگ آمیزی آثار تازه‌اش در این نمایشگاه گفت: وضعیت روحی هنرمند هر زمان موجب خلق یک اثر می‌شود، گاهی بنا بر آرامش، از رنگ‌های درونی تربهره می‌گیرد و بعضی اوقات از رنگ‌های شاد در آثار استفاده می‌کند، من در این نمایشگاه آثاری ارائه داده‌ام که از تنوع رنگی زیادی برخوردارد است.

رشوند در آثارش خط را خارج از استعمار کلام، شعر و متن بکار گرفته تا خود خط این قابلیت را داشته باشد که از لحاظ بصری با مخاطب ارتباط برقرار کند، او در این رابطه توضیح داد: خط در بعضی آثارم خوانا و در بعضی دیگر ناخوانا هستند اما از نظر من حروف و عناصر خوشنویسی در آثارم تنها جنبه بصری دارند و معانی آن‌ها مد نظرم نبوده است. در واقع سعی کرده‌ام با ترکیب بندی که به حروف می‌دهم معانی تصویری در کار ایجاد کنم. برای مثال حروف(ه) و(ع) را بخاطر قابلیت‌های بصری که دارند همیشه در آثار بکار می‌گیرم.

هنرمند با کمک ترکیب مواد و رنگ‌های اکریلیک بافت خاصی را در آثارتازه‌اش بوجود آورده است، او با اشاره به آنکه اولین بار است که از این تکنیک در آثارش بهره می‌گیرد گفت: این تکنیک که شامل چهار مرحله می‌باشد تا اندازه زیادی کار را سخت می‌کند و بسیار وقت گیر است. ابتدا پوشش خمیری بر روی کار می‌آید، بعد از آن برداشتن خمیر با عمل نوشتن که در این حالت بافت ایجاد می‌شود و بعد از خشک شدن خمیر رنگ‌های مورد نظر را روی آن آورده و در انت‌ها قسمت‌های برجسته کار را با ابزاری مثل سمباده برداشته می‌شود.

او در این آثار از طبیعت الهام گرفته و بر اساس احساساتش در هنگام به تصویر کشیدن اثر گوشه‌هایی از طبیعت چون درخت، شب، معماری ایرانی و… را در آثارش آورده است.

اسماعیل رشوند متولد ۱۳۳۶ است، در حدود ۲۵ سال است که در زمینه نقاشی خط فعالیت می‌کند، او برپایی ده نمایشگاه انفرادی و حضوردر نمایشگاه‌های متعدد گروهی وهمچنین جشنواره‌های بین المللی جهان اسلام و نیم قرن نقاشی خط معاصر ایران در موزه هنرهای معاصر را در کارنامه هنری خود دارد. از فعالیت‌های دیگر او می‌توان به مقالات مختلف در زمینه هنر و تالیف کتب درسی خوشنویسی آموزش وپرورش، خوشنویسی منابع کنکور هنر سازمان سنجش وآموزش کشور اشاره کرد.

نمایشگاه نقاشی خط‌های اسماعیل رشوند تا هفتم اسفند ماه در گالری شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره ۱۹ دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ از این آثار دیدن نمایند.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز