خبرگزاری کار ایران

معرفی داوران بخش آواز جشنواره موسیقی فجر و اجرای اثری از سیدخلیل عالی‌نژاد

کد خبر : ۱۳۸۰۰۵

یازده گروه در بخش نسلی دیگر جشنواره موسیقی فجر حضور دارند. همچنین گروه آوای مهربانی؛ آثاری از ساخته‌های کیخسرو پورناظری، سیدخلیل عالی‌نژاد و مقام‌های تنبور را در جشنواره می‌نوازد.

ایلنا: هیات انتخاب بخش آواز جمعی بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر معرفی شدند.

به گزارش ایلنا، هیات داوران این بخش عبارتنداز: تنگیز شاولوخاشویلی، میلاد عمرانلو و شهلا میلانی.

در این بخش ۱۳ گروه متقاضی حضور در جشنواره بوده‌اند که ۶ گروه توسط هیات انتخاب به مرحله نهایی راه پیدا کرده‌اند.

* یازده گروه موسیقی به بخش نسلی دیگر که از بخش‌های جنبی جشنواره بیست و نهم موسیقی فجر است، حضور دارند.

در این دوره بخش نسلی دیگر میزبان یازده گروه است که عبارتنداز: گروه گاهان به سرپرستی امیر رجبی، سپیدار به سرپرستی ابوسعید مرضایی، گروه نوبهار به سرپرستی بهاره فیاضی، گروه سروشان به سرپرستی آرش کامور، گروه منتخبین جشنواره موسیقی جوان به سرپرستی رامین روشندل، گروه صنم به سرپرستی امیرعباس ستایشگر، دو نوازی بربت به سرپرستی شهرام غلامی، گروه همنوازان سایه به سرپرستی امین اکبرپور، گروه نقش به سرپرستی امیر شریفی، گروه رهاوی به سرپرستی احسان ذبیحی‌فر، همنوازی کمانچه و پیانو به سرپرستی حسام اینالو.

گروه‌های شرکت کننده در بخش نسلی دیگر بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر همگی از تهران در این جشنواره حضو دارند. اخبار اجراهای این گروه‌ها و قطعاتی که برای جشنواره در نظر گرفته‌اند در خبرهای بعدی منتشر می‌شود.

* هیات داوران بخش آهنگسازی موسیقی حماسی که از بخش‌های ویژه بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی است، موسیقی فجر معرفی شدند.

این داوران عبارتنداز: مهدی آذرسینا، محمدجلیل اندلیبی و رضا شفیعیان.

در این بخش ۲۶ گروه از تهران و شهرستان‌ها متقاضی حضور در جشنواره بوده‌اند که از این میان هیات داوران در مراسم اختتامیه قطعات برگزیده را معرفی خواهند کرد.

* گروه آوای مهربانی؛ آثاری از ساخته‌های کیخسرو پورناظری، سیدخلیل عالی‌نژاد و مقام‌های تنبور را در جشنواره بیست و نهم موسیقی فجر می‌نوازد.

«شب، سکوت، کویر» قطعه‌ای در چهارگاه و «باده بی‌حد» عنوان قطعه‌ای در شور ساخته محمد ذوالنوری و قطعاتی از کیخسرو پورناظری، سید خلیل عالی‌نژاد و مقام‌های تنبور از جمله اجراهای گروه آوای مهربانی در جشنواره بیست و نهم فجر است.

سرپرست گروه «آوای مهربانی» ضمن ابراز خوشحالی از حضور دوباره بانوان در این جشنواره گفت: خوشحالم که این بخش بار دیگر به قسمت‌های مختلف جشنواره موسیقی فجر اضافه شده است. امیدوارم جشنواره امسال به خوبی برگزار شود و زنان هنرمند بتوانند به جایگاه شایسته خود دست پیدا کنند.

به گفته سهیلا پورگرامی، «آوای مهربانی» نخستین گروه موسیقی بانوان است که به اجرای مقام‌های تنبور می‌پردازد. ۱۵ نوازنده او را به عنوان خواننده گروه همراهی می‌کنند.

سرپرست گروه آوای مهربانی، پیش از این همواره از نبود مخاطب و منتقد جدی برای گروه‌های موسیقی بانوان گله‌مند و معتقد بود همین مساله موجب شده که زنان هنرمند، دست از نوآوری بردارند و به اجرای چندباره کارهای خاطره‌برانگیز رو آورند خود او هم علاقه چندانی به برگزاری کنسرت‌های ویژه بانوان نداشت اما امسال گروه آوای مهربانی با اجرای چند قطعه نو در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کند.

به گفته این هنرمند، زمان آن رسیده که هنرمندان زن، شنونده خود را با موسیقی جدی آشنا کنند و از کارهای تکراری بپرهیزند.

وی افزود: تا کی می‌خواهیم کارهای قدیمی خود را تکرار و تنها به اجرای تصنیف‌های نوستالژیک بپردازیم؟ دیگر وقت این است که به شنونده خود احترام بگذاریم و با تنظیم و اجرای آثار خوب و تازه و خلاقانه گوش موسیقایی او را تربیت کنیم.

گروه آوای مهربانی در جشنواره موسیقی فجر علاوه بر نواختن مقام‌های تنبور به اجرای دو قطعه ساز و آواز هم می‌پردازد. یکی از این قطعات در دستگاه شور و دیگری در اصفهان است.

* عضور شورای سیاست گذاری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر معتقد است برگزاری جشنواره در بخش‌هایی مانند نسل دیگر و استعدادهای درخشان در دراز مدت نتایج پرباری خواهند داشت.

هوشنگ ظریف نسلی دیگر و استعدادهای درخشان را یکی از ایده‌های ناب جشنواره موسیقی فجر در سال‌های اخیر برشمرد و گفت: با مرور جشنواره موسیقی فجر می‌توان به این نتیجه رسید که علاقه به موسیقی ایرانی در میان جوانان و خانواده‌ها بیشتر شده است. راه اندازی بخش نسل دیگر و نخبگان در جشنواره موسیقی فجر یکی از راه‌های میدان دادن به جوانان موسیقیدان این سرزمین است و این یکی از ایده‌های ناب جشنواره در سالهای اخیر بوده است که ارزش سرمایه گذاری دراز مدت و بیشتر را دارد.

وی افزود: عدم حمایت یکی از دغدغه‌های موسیقیدانان جوان طی سالهای گذشته بوده است؛ این در حالی است که بسیاری از جوانان و به ویژه در شهرستان‌های مختلف نیازمند حمایت مالی نیستند و همین که بتوان سالن‌های موسیقی را مجانی در اختیار آن‌ها گذاشت برایشان کافی است.

این نوازنده تار ادامه داد: شاید بهتر باشد مسئولان جشنواره موسیقی فجر برای کسانی که جزو استعدادهای درخشان محسوب می‌شوند حمایت‌هایی نظیر در اختیار گذاشتن سالن موسیقی، عدم سخت‌گیری برای ارائه مجوز، سفارش کردن آن‌ها به مسئولان استانی و… داشته باشند تا آن‌ها به آینده راهی که انتخاب کرده‌اند خوشبین‌تر باشند.

هوشنگ ظریف خواستار تبلیغات بیشتر از سوی نهادی فرهنگی در حین برپایی جشنواره موسیقی فجر شد و خاطرنشان کرد: متاسفانه اغلب نهادهای فکر می‌کنند که وظیفه صیانت و حمایت از فرهنگ این مملکت فقط بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد است؛ این در حالی است که بسیاری از نهاد‌ها با استفاده از امکانات موجود که در اختیار دارند به راحتی برای جشنواره موسیقی فجر تبلیغ کنند.

وی افزود: به فرض مثال نهاد شهرداری می‌تواند با نصب پوس‌تر جشنواره علاقه‌مندان موسیقی را برای حضور در جشنواره موسیقی تشویق کند و با این کار وظیفه خود را در قبال حفظ موسیقی مادری انجام دهد.

ظریف با اشاره به اینکه طی این سالهای مشکل کمبود بودجه برای جشنواره موسیقی چیز تازه‌ای نبوده و نیست‌، اظهار داشت: شاید بهتر است که در کمیته جشنواره موسیقی فجر بخش دیگری برای جذب اسپانسر نیز در نظر گرفته شود تا بتوان بخشی از کمبود‌ها را از این طریق جبران کرد؛ البته حضور اسپانسر کاملا به تبلیغات محیطی جشنواره بستگی دارد.

این آهنگساز ادامه داد: واقعیت این است که جوانان زیادی به عشق جشنواره تمرین می‌کنند، آهنگسازی می‌کنند و گروه تشکیل می‌دهند و جشنواره موسیقی فجر به تنهایی نمی‌تواند به همه این خواسته پاسخ مثبت و شایسته بدهد؛ شاید اگر جشنواره‌های دیگری در طول سال برگزار می‌شد این همه توقعات نسبت به جشنواره موسیقی فجر بالا نمی‌رفت.

این عضو شورای سیاست گذاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در ادامه یاد آور شد: البته جشنواره باید ضمن احترام به جوانان از پیشکسوتان خود نیز غافل نشود؛ حضور نسل پیشکسوت برای بسیاری از جوانان به منزله کارگاه‌های آموزشی است که می‌توان در آن کسب تجربه کرد و یاد گرفت.

هوشنگ ظریف در پایان صحبت‌های خود خواستار انتشار تمام آثار چهره‌های نخبه جوان جشنواره در قالب لوح فشرده شد و گفت: شاید بهتر باشد مسئولان جشنواره با رایزنی بتوانند آثار خوب ارزشمند را منتشر کنند؛ این حرکت روح امید را در کالبد بی‌امید جوانان موسیقی زنده می‌کند و منجر به پیشرفت موسیقی ایرانی می‌شود.

* یکی از گروه‌های راه یافته به بخش کلاسیک ایرانی بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، گروه دل آرا به سرپرستی و آهنگسازی محسن کیمیایی‌فر است. این گروه شهریور ماه سال ۹۱ تشکیل شد و بهمن‌‌ همان سال اولین اجرای خود را در سالن مجتمع شهید کلهری قم در چهار نوبت به روی صحنه برد.

این گروه در جشنواره امسال قطعاتی در دستگاه نوا و آواز اصفهان با اشعاری از حافظ، سعدی و اخوان ثالثاجرا خواهد کرد. آهنگساز این قطعات گفت: آوا و نوایی که همنوازان دل آرا در جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهند کرد، تلفیقی از لحن کهن موسیقی اصیل ایرانی با لحن تازه مولود شده‌اش دارد.

کیمیایی‌فر جشنواره فجر را مهم‌ترین فستیوال موسیقی در ایران دانست و درباره انگیزه‌های شرکت در این جشنواره گفت: جشنواره بین المللی موسیقی فجر و جشنواره جوان مهم‌ترین رویدادهایی هستند که هنرمندان عرصه موسیقی می‌توانند در آن حضور یابند.

وی ادامه داد: زمانی که هنرمندی اثری را خلق می‌کند هدفی جز ارائه آن و جلب نظر مخاطبش ندارد، اما متاسفانه یک موزیسین برای ارائه اثرش با مشکلات فراوانی روبرو است که عمدتا سبب محروم ماندن وی از دست‌یابی به این هدف می‌شود.

این هنرمند توضیح داد: رعایت نکردن حق کپی رایت و سطحی‌نگری عموم مردم، بویژه نسل جوان به آثار ارائه شده در حیطه موسیقی کلاسیک ایرانی در سال‌های اخیر، از جمله این عوامل هستند.

کیمیایی‌فر تاکید کرد: متاسفانه به نظر می‌رسد رویکرد برخی از مسئولین نسبت به سال‌های اخیر تغییر یافته و نگاهی نو به هنر موسیقی در کشور دارند، البته این کافی به نظر نمی‌رسد. ما هم به امید روزهای نو، خواهیم نواخت. در این شرایط حضور در جشنواره بین المللی موسیقی فجر فرصت خوبی است برای ارائه آثار در سطح ملی.

سرپرست گروه دل آرا که از شهر قم در جشنواره موسیقی امسال شرکت کرده عنوان کرد: کم رنگ شدن نقش و جایگاه موسیقی کلاسیک ایرانی در زندگی خانواده‌های ایرانی بویژه در شهرهای بزرگ، اتفاقی است که مسئولین امروز با برنامه‌ریزی و ریشه‌یابی اجتماعی می‌توانند از رخداد آن جلوگیری کنند، اما متاسفانه جز تلاشی پراکنده و خودجوش توسط برخی هنرمندان و هنردوستان، شاهد برنامه‌ای مدوّن و جدی در این زمینه نیستیم.

وی تاکید کرد: گروه موسیقی دل آرا نیز با هدف ترویج فرهنگ و هنر اصیل ایرانی تشکیل یافته و با برنامه‌ریزی و تلاش مستمر به کار خود ادامه خواهد داد.

کیمیایی‌فر درباره جایگاه موسیقی در شهر قم گفت: شهر قم پتانسیل خوبی برای پرورش هنرمندان حرفه‌ای در زمینه موسیقی دارد.

وی توضیح داد: کسب مقام‌های متعدد توسط نوازندگان جوان قم در جشنواره موسیقی جوان در سالیان اخیر، حضور دو گروه موسیقی از قم در بین ۱۲ گروه راه یافته به مرحله نهایی جشنواره فجر در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی و وجود گروه‌های متعدد فعال در زمینه موسیقی کلاسیک ایرانی و غیرایرانی بخشی از فعالیت‌های جوانان علاقه‌مند و مستعد قم است که با وجود محدودیت‌های بی‌شماری که با آن روبرو هستند، عرصه را خالی نکرده‌اند.

او در ادامه از دریچه‌های رو به ترقی صحبت کرد که امیدوار است پس از پایان جشنواره به روی گروه دل آرا باز شود: حضور درجشنواره‌های معتبر ملی، سبب افزایش اعتبار گروه‌ها و نوازندگان حاضر در جشنواره می‌شود و آن‌ها را برای اثربخشی بهتر و بیشتر در زندگی هنری خود آماده می‌کند. البته رسانه‌های جمعی می‌توانند نقش بسزایی در پیشبرد اهدافی داشته باشند که با برگزاری چنین جشنواره‌هایی به دنبال آن هستیم.

وی از حضور گروه موسیقی دل‌آرا در مرحله نهایی بخش رقابتی ابراز خرسندی کرد و در ادامه افزود: آغاز به کار کانون برگزیدگان جشنواره موسیقی فجر نشان از آن دارد که مسئولین زیربط رویکری مثبت و متفاوت به جشنواره موسیقی فجر داشته و این امر گروه‌های شرکت کننده را دلگرم می‌کند.

محسن کیمیایی‌فر با بیان این موضوع اعلام کرد که گروه موسیقی دل آرا در سال ۹۳ اجرا در داخل و خارج از ایران را در برنامه خود جای داده و قطعاتی نو را در سال آینده عرضه خواهد کرد.

بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۲۴ بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز