نقد جامعه مرد سالار در دوران قاجار در نقاشیهای طوسی طهرانی
مرسده طوسی طهرانی ۱۷ اثر اکریلیک روی بوم را عرضه کرده که در آنها مردمانى از عصر قاجاریه را در تقابلهاى فرهنگى و حتى پندارهاى امروزى جستجو و مورد مطالعه قرار داده است.
ایلنا: نمایشگاه نقاشیهای مرسده طوسی طهرانی با عنوان «قاجاریته» عصر جمعه ٢٩ آذر ماه در گالری شکوه افتتاح شد.
به گزارش ایلنا، مرسده طوسی طهرانی در این نمایشگاه ۱۷ اثر اکریلیک بر روی بوم را عرضه کرده که در آنها مردمانى از عصر قاجاریه را در تقابل هاى فرهنگى و حتى پندارهاى امروزى جستجو و مورد مطالعه قرار داده است.
او در آثار نمایشگاه «قاجاریته» واقعیت زنان را نشان داده است. باتوجه به این موضوع او زنان را زیبا، مستحکم و با قابلیتهای زیادی بر روی بوم نقش کرده است، طوسی طهرانی معتقد است اگر زنان نباشند مردان نمیتوانند به جایگاههای مختلف دست یابند. او زنان را زیر مجموعه تمام جنگها و رویدادهای تاریخ میداند. هنرمند در این نمایشگاه تمامی آثارش را فقط با دید زنانه تصویر نکرده و در این آثار به نوعی خشونت مردان، تحکم و قدرت نمایی آنها را نیز نشان داده است.
طوسی طهرانی در مورد شباهتهای نقاشیهای تازهاش با آثار قبلیاش گفت: آثار این مجموعه از نظر تم رنگی شبیه به آثار پاپ آبسترک مجموعه قبلیام با عنوان «شکر» میباشد. من در تابلوهایم از رنگهای تخت، تند و شارپ استفاده میکنم تا با اتکا بر این رنگها احساساتم را بر روی بوم به تصویر کشم. در آثار قبلیام از کلاژ استفاده کردهام اما در این آثار با آنکه کلاژ نشده اما حس آن را به بیننده منتقل میکند.
او در مورد انتخاب عنوان «قاجاریته» برای آثار تازهاش در این نمایشگاه گفت: «من در این آثار به دنبال تشابهی جایگزین میان شرایط فعلی معاصر و دوران قاجار هستم، که در نقاشیهایم به پارادوکسی مشترک میان این دو دوره دست یافتم. «قاجاریته» در واقع تلفیقی از قاجاریه و مدرنیته است. «یته» واژه سبکشناسی است و کسی تا به حال از این عنوان برای آثارش استفاده نکرده است من در این نمایشگاه با توجه به مطالعه کتابهای جعفر شهری در رابطه با طهران قدیم، بخاطر تشابهات دوران مدرن و قاجار این عنوان را انتخاب کردم.
طوسی طهرانی در بعضی از این آثار بر روی اعضای بدن فیگورها تاکید کرده است و پرداخت بیشتری بر روی آن انجام داده است، او در این رابطه گفت: فکر میکنم وقتی میخواهیم راجع به انسانها صحبت کنیم باید آنها را با جزییات بیشتری بر روی بوم نشان دهیم و برای مثال اگر میخواهیم راجع به زن ایرانی حرفی بزنیم و مسائلی را عنوان کنیم باید چهرهاش را هر چقدر بزرگ یا کوچک نشان دهیم تا احساسمان را بیان کنیم.
نقاشیهای این هنرمند جوان در کادرهایی مربعی یا مستطیل شکل اتفاق میافتند و بنظر او این سوژهها را از پشت دوربین نگاه کرده است و یا با این کار مخاطب را وادار کرده است تا به آبجکت اصلی آثارش توجه ویژهای کنند و بر روی کاراکترها که بیشتر در وسط تابلو به چشم میخورند نگاه کنند، او در این مورد گفت: این کادرها و مکعبها در آثارم پرسپکتیوهای متافیزیکی هستند که اولین بار آنها را در خواب دیدهام و سعی کردهام در این آثار افراد قاجاری را درون این فضاها قرار دهم.
او اضافه کرد: از ابتدای آنکه نقاشی را شروع کردم خارج از آنکه بر روی علم پرسپکتیو شناخت و دانشی داشته باشم، علاقه زیادی به آن داشتم و در نقاشیهایم مکعب، مخروط و هرم میکشیدم، دوست دارم با این اشکال در آثارم بازی کنم. در آثار این نمایشگاه هم فضاهای متافیزیکی را که پرسپکتیوی نو دارند را به نمایش گذاشتهام.
تابلوهای او مانند صحنه نمایش میمانند، گویی هنرمند در این آثار روایتگری میکند و قسمتی از داستانهای مختلف که در ذهن داشته را در قالب این نقاشیها عرضه کرده است.
در بیشتر آثارش رنگ فیروزهای بر رنگهای دیگر غالب است، او معتقد است چون بهترین نوع فیروزه در ایران است، رنگ فیروزهای نماد ایران است، به همین دلیل در آثارش بیشتر از این رنگ بهره گرفته است.
نقاشیهای وی بیشتر ذهنی هستند، او این کاراکترها را یا بصورت انتزاعی و یا از کتابهای کمیابی پیدا کرده است و بر روی بوم تصویر کرده و در بعضی با نرم افزار فتوشاپ بر روی آنها کار کرده است.
زمینه بیشتر آثار او بافت دارند. او در بعضی از آثارش در حاشیه کار از خط بهره گرفته است و در بعضی، خط را بصورت بافتهایی برجسته در سرتاسر کار مهر کرده است.
مرسده طوسى طهرانی متولد ۱۳۶۲ تهران است، او کارشناسى نقاشى از دانشگاه سوره تهران دارد و دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران است. طوسی طهرانی ارائه حرفه اى آثارش را از سال ١٣٨۴ با دوسالانه نقاشى دامون فر آغاز کرده است؛ او در این سالها با عضویت در انجمن نقاشان ایران در نمایشگاههاى متعددى حضور یافته است.
آثار طوسى تا چهارم دى ماه در گالرى شکوه واقع در فرمانیه، بلواراندزرگو، خ سلیمى شمالى، کوچه امیر نورى، شماره ١٩ در معرض تماشا قرار دارد و علاقمندان میتوانند همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ از این آثار دیدن نمایند.