نقاشیهای سیاوش مظلومیپور در گالری شکوه روی دیوار رفت
در نمایشگاه مظلومیپور؛ ۱۸ اثر از تازهترین نقاشیهای مظلومیپور که فضایی نیمه آبستره و انتزاعی دارند در معرض دید عموم قرار گرفته است.
ایلنا: این روزها نمایشگاه نقاشیهای سیاوش مظلومیپور با عنوان «موسیقی رنگها» در گالری شکوه برپاست.
به گزارش ایلنا، این آثار را میتوان از لحاظ تکنیکی به سه دسته تقسیم کرد: ۱۰ تابلوی اکرلیک بر روی بوم با ابعاد ۱۵۰×۱۰۰ و هفت اثر آبرنگ بر روی کاغذ با ابعاد ۷۰×۵۰ به همراه دو طراحی با مرکب که برروی کاغذ ارائه شده است.
مظلومیپور در این نمایشگاه قصد داشته تا اشتراکاتی که بین نقاشی و موسیقی وجود دارد را به تصویر بکشد، او در مورد آثار تازهای که در این نمایشگاه ارائه داده است گفت: من در این آثار یک خط فکری را دنبال میکنم، هدف من نشان دادن حرکت در این آثار است. در واقع قصد دارم وقتی مراسمهای اقوام مختلفی از ایران را به تصویر میکشم نوع حرکت آنها با توجه به موسیقی آن خطه را منطبق با فرهنگ و اقلیمشان را نشان دهم.
او اضافه کرد: مطالعات و پژوهش زیادی در این رابطه انجام دادم تا حرکات، آداب و رسوم و مراسمهای مختلف عشایر سراسر ایران چون بلوچ، قشقایی، کرمان و آذربایجان را در آثارم با آن چیزی که در واقعیت وجود دارد انطباق دهم. به عنوان مثال حرکاتی که در مراسمهای شادمانی بخصوص عروسیهای آذربایجان وجود دارد در کردی نیست و این حرکات در عشایر قشقایی آرامتر است. این موضوع بسیار اهمیت داشت که افراد بیش از حد حرکت نداشته باشند و یا آنقدر آرام نباشد که افت کند و حس آن از بین رود. در واقع هدف کلی در این آثار نزدیک کردن نقاشی به موسیقی است.
بین موسیقی و نقاشی در طول تاریخ اشتراکات زیادی وجود دارد و اصطلاحی چون ریتم در هر دو مشترک است، مظلومیپور در این رابطه گفت: در بسیاری از سمفونیهای موسیقیدانان بزرگ ردپایی از نقاشی و رنگها دیده میشود برای مثال سمفونی «دریا» از کلوددبوسی آهنگساز مشهور فرانسوی یا سمفونی «رودخانه ملداو» از اسمتانا آهنگساز چک نشان دهنده این امر است. در این سمفونی تمام پیچ و تابها حاکی از پیچ و تاب رودخانه است. بنابراین به طور قطع میتوان گفت که موسیقی و نقاشی با هم غریبه نیستند و بین آن دو اشتراکات زیادی وجود دارد.
او اضافه کرد: موسیقی فی النفسه آبستره کامل و انتزاعی است و هیچ چیزی در آن دیداری نیست مگر آنکه آن را تجسم کرد اما نقاشی به سبب دیداری بودن میتواند به سمت موسیقی رود، من هم در این آثار سعی کردم این حرکت را شروع کنم اما اگر آثارم هنوز وضوح دارد و به آبستره کامل نرسیده است به خاطر پایبندی به شکل و شمایل و رفتارهای قومی است بنابراین نقاشیهایم کاملا منتزع نشده است.
در بین این آثار دو طراحی به چشم میخورد که هنرمند با مرکب بصورت بداهه آن را بر روی کاغذ ترسیم کرده است، مظلومیپور در این مورد گفت: طراحی مقوله خاص خودش را دارد و با ابزارهای مختلف چون مداد، زغال، آب مرکب به شکل خراش دادن یک صفحه یا با اثرگذاری هر چیزی که بتواند یک لکه، خط یا نقش را بر روی کاغذ بوجود آورد عملی است. در این دو طراحی برای آنکه بداهه سازی درستی اتفاق بیفتد سعی کردم هنگام کار دستم را از روی کاغذ بر ندارم. ممکن است در فرم و فیگورها خطاهایی هم وجود داشته باشد اما این خطاها در حرکت بخشیده میشود.
خلوص رنگها از نکات قابل توجه این آثار است، او در این آثار از رنگهای شاد و خالص بهره گرفته است تا هماهنگی مناسبی بین آثار و خلق و خو، فرهنگ و لباسهای عشایر ایران بوجود آورد، او در مورد رنگهایی که در این آثار بکار گرفته است گفت: در این آثار سعی کردهام بر اساس اقلیم مورد نظر در هر اثر رنگ مناسب را انتخاب کنم. در هیچ یک از تابلوها برای زیباتر شدن آنها بیش از حد از رنگ استفاده نشده است.
سیاوش مظلومیپور تا کنون در بیش از پنجاه نمایشگاه انفرادی شرکت داشته و آثارش علاوه بر ایران، پیشتر در فرانسه، آلمان، آمریکا، کانادا، مالزی… به نمایش درآمده است.
نمایشگاه نقاشیهای سیاوش مظلومیپور تا ۱۸ آبان ماه در گالری شکوه دایر است و علاقمندان میتوانند همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این آثار درخیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، کوچه سلیمی شمالی کوچه امیرنوری، شماره ۱۹ گالری شکوه دیدن نمایند.