هنر بافتههادر گالری شکوه به نمایش در آمد
نمایشگاه هنر بافتههای قدیمی با عنوان «عشق در عشایر» که قدمتی نزدیک به یک قرن دارند عصر جمعه پنجم مهر ماه در گالری شکوه افتتاح شد.
ایلنا: نمایشگاه هنر بافتههای قدیمی با عنوان «عشق در عشایر» که قدمتی نزدیک به یک قرن دارند عصر جمعه پنجم مهر ماه در گالری شکوه افتتاح شد.
به گزارش ایلنا در این نمایشگاه تعداد ۲۶ گلیم، جاجیم، سفره، گبه، سجاده، تاچه و جل اسب به معرض تماشا گذاشته شده است که اغلب آنها بیش از ۸۰ سال قدمت دارند. در کنار این دست بافتهها تابلویی از مفرش قدیمی متعلق به عشایر حماملو به نمایش گذاشته شده است که قدمت آن به ۱۵۰ سال پیش باز میگردد. عنایت الله نظری نوری نمایشگاه گردان این رویداد است و این مجموعه نفیس را از مجموعه داران خصوصی سراسر ایران گردهم آورده است.
همة این گلیمها با رنگهای طبیعی بافته شدهاند و یادآور هنرمندی زنان عشایری طوایف و اقوام مختلف ایرانی اعم از قشقائی، بختیاری، لر، کرد، ترکمن… است.
عنایت الله نظری نوری در مورد برگزاری نمایشگاه «عشق در عشایر» گفت: من علاقمند هستم سالی یکبار نمایشگاهی از دست بافتههای عشایر ایران برگزار کنم، زیرا فکر میکنم این هنر اصیل در ایران بسیار مهجور واقع شده است. گلیم از نظر من مانند شعر میماند برای آنکه پر از موسیقی، رنگ، فرم و نقشهایی است که توسط یک هنرمند بافنده خلق میشود. بافنده این آثار خلاقیت داشته و بصورت بداهه بر اساس احساساتش طرحها را با استفاده از رنگها ی مختلف بوجود آورده است.
او در ادامه اضافه کرد: زنان عشایر با الهام از طبیعت اطراف این نقشها را بافتهاند که در بعضی موارد میتوان به نقاشان و گرافیستهایی اشاره داشت که در خلق آثارشان از دست بافتههای این زنان بهره گرفتهاند. زنان عشایر بدون رفتن به دانشگاه هنرمند شدهاند و بر اساس روحیات و احساساتشان در شادی و غم عاشقانه بافتهاند.
او در مورد رنگهای درخشان این گلیمهای ۱۰۰ ساله گفت: رنگهای این گلیمها همه رنگهای طبیعیاند و از روناس، لاجورد، نیل، سرخ دانه، پوست انار و گردو گرفته شده و به همین دلیل رنگها ثابتاند و با وجود اینکه سالها از عمراین گلیمها میگذرد و بارها شسته شدهاند رنگها داخل هم نرفتند، این نشان دهنده این امر است که همه رنگها گیاهیاند و از رنگهای جوهری در این دست بافتهها استفاده نشده است.
نظری نوری گفت: اصطلاحی بین افراد گلیمشناس و بازاریان است که میگویند این اثر «ذات» است که این در واقع به معنای آن است که دست بافته اصیل است و از رنگهای گیاهی در آن استفاده شده و پشم آن دست ریس است. در این نمایشگاه چهار گلیم نو با پشم دست ریس و رنگهای صد در صد خالص گیاهی به نمایش گذاشته شده تا تفاوت آنها با فرشها و گلیمهای بازاری با رنگهای جوهری مشخص شود.
او معتقد است این دست بافتهها بخشی از هویت مردم ایران زمین و عشایر ما محسوب میشود، بنابراین باید در حفظ آن کوشا باشیم و نگذاریم به راحتی این هنر ملی و بومی از سرزمینمان خارج شود و در خارج از کشور کتابهای این آثار را چاپ کنند و اصل آن را در موزههایشان نگهداری کنند.
او در مورد بعضی کاستیها در این زمینه گفت: گلیم اگرچه هنری عشایری است اما در نهایت خردمندی لبریز از رنگ و فرمهای خاص هر طایفه یا ایل و قبیله است. ما خودمان باید موزه گلیم داشته باشیم و از این آثار چون برگ زر محافظت کنیم اما متاسفانه هنوز مکان مناسبی برای نگهداری از این سرمایه ملی نداریم. چقدر خوب است که مردم به جای اینکه پول خود را صرف مسائلی سطحی کنند یک تکه دست بافته عشایر ایران را بخرند و افتخار کنند که این حاصل تلاش هموطنشان بیش از ۸۰ سال پیش است که با کمترین امکانات ممکن با ذوق، استعداد و سلیقه تحسین برانگیزی بافته شده است.
نمایشگاه «عشق در عشایر» تا پانزدهم مهر ماه در گالری شکوه دایر است و علاقمندان میتوانند همه روزه از ساعت ۱۷ تا۲۱ از این آثار دیدن کنند.
گالری شکوه در چهارراه فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خ سلیمی شمالی، کوچه امیرنوری، پلاک ۱۹ واقع شده است.