مدیرعامل منطقه آزاد انزلی عنوان کرد:
افزایش ظرفیت بارگیری با بهرهگیری از پتانسیل حملونقل ریلی

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی از مذاکره با وزارت راه و شهرسازی جهت افزایش ظرفیت بارگیری ریلی در این منطقه خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ از دو ماه پیش مصطفی طاعتیمقدم، سکانداری سازمان منطقه آزاد انزلی را بر عهده گرفت و حضور این منطقه در نمایشگاه اوراسیا فرصتی بود تا خبرگزاری ایلنا با مدیرعامل جدید این منطقه گفتگوی کوتاهی داشته باشد، در ادامه گفتگوی خبرنگار ایلنا با مدیرعامل منطقه آزاد انزلی را میخوانید:
ایلنا: در مورد اقداماتی که در این مدت انجام دادهاید بفرمائید.
طاعتی: یکی از اولویتهای اصلی ما تأمین زیرساختهای حملونقل و لجستیک بوده است. در این راستا، پروژههای عمرانی نیمهکارهای در این منطقه وجود دارد که باید با سرعت بالایی به پایان برسند و ما در حال آمادهسازی فرایندهای حقوقی این پروژهها هستیم، تا از ابتدای سال آینده بتوانیم کارهای مربوط به تکمیل موجشکن و لایروبی را آغاز کنیم.
ایلنا: در مورد ظرفیتهای ریلی منطقه چه اقداماتی انجام دادهاید؟
طاعتی: در منطقه آزاد انزلی، یک ایستگاه راهآهن وجود دارد که ظرفیت بارگیری ریلی را افزایش میدهد. ما با وزارت راه و شهرسازی مذاکراتی انجام دادهایم و این موضوع را در برنامههای خود قرار دادهایم. بازدیدهایی انجام شده و مشاوران طرحهای اولیه را تهیه کردهاند. البته هدف ما این است که از پتانسیل حملونقل ریلی به عنوان بخشی از حملونقل ترکیبی (دریایی، ریلی و زمینی) در منطقه استفاده کنیم.
ایلنا: در مورد قانون توسعه این منطقه که از آبان ماه امسال تصویب شد، چه اقداماتی انجام شده است؟
طاعتی: با تصویب این قانون، فرودگاه رشت و سه شهرک صنعتی به منطقه آزاد انزلی اضافه شدهاند. همچنین مذاکرات خوبی با شرکتهای صنعتی انجام دادهایم، به ویژه در مورد شهرک صنعتی سپیدرود که در مجاورت شهر رشت قرار دارد و ۱۲۰۰ هکتار مساحت دارد. همچنین، در مورد فرودگاه رشت برنامهریزیهایی انجام دادهایم تا در آینده نزدیک، حملونقل بار با محوریت منطقه آزاد انزلی در این فرودگاه فعال شود.
ایلنا: میزان سرمایهگذاری داخلی و خارجی در منطقه آزاد انزلی را چطور ارزیابی می کنید؟
طاعتی: ما استقبال بسیار خوبی از سوی سرمایهگذاران داشتهایم. در گزارشها، رشد ۴۰۰ درصدی درخواستهای سرمایهگذاری در منطقه آزاد انزلی ثبت شده است. انزلی به عنوان هاب ورود به منطقه اوراسیا، برای تجار ایرانی و تجار جنوب آسیا مانند هند بسیار جذاب است. با توجه به پتانسیلهای جدیدی که ایجاد شده، درخواستهای زیادی از سوی صاحبان صنایع و تولیدکنندگان برای سرمایهگذاری در منطقه دریافت کردهایم.
ایلنا: در مورد فعالسازی بندر انزلی (بندر کاسپین) چه اقداماتی انجام دادهاید؟
طاعتی: در بندر کاسپین، ۲۲ پست ظرفیت وجود دارد که باید احداث شوند. از این تعداد، ۶ پست عملیاتی شدهاند و برای ۱۶ پست دیگر، در دو ماه گذشته درخواستهای سرمایهگذاری دریافت کردهایم. تنوع این سرمایهگذاریها نیز افزایش یافته است. قبلاً بیشتر در مورد غلات و بارهای عمومی بود، اما اکنون بحث کانتینری و سوخت نیز اضافه شده است.
ایلنا: برای جلوگیری از واردات بی رویه چه برنامهای دارید؟
طاعتی: منطقه آزاد انزلی یک مرز است و بخشی از واردات کشور از این محدوده انجام میشود. علاوه بر این، واردات کالای مسافری نیز با توجه به گسترش مراکز تجاری و سهمیهای که دولت تعیین کرده، انجام میشود. موضوع مهم دیگر، واردات کالا برای مصرف در خود منطقه است. برای توسعه شهرکهای صنعتی، نیاز به واردات ماشینآلات از خارج از کشور داریم که این یکی از مزایای مناطق آزاد است.
ایلنا: آیا این سرمایهگذاریها به رشد تولید و اشتغال منطقه کمک میکنند یا صرفاً واردات محور هستند؟
طاعتی: در منطقه آزاد انزلی، حدود ۲۱ هزار نفر مشغول به کار هستند و ۱۷۰ واحد صنعتی فعال داریم. از ۲۴۰ واحد موجود، ۱۷۰ واحد فعال هستند و تولید و صادرات انجام میدهند. برنامههای ما برای شهرکهای صنعتی جدید نیز با محوریت صادرات است تا بتوانیم میزان صادرات منطقه را افزایش دهیم.
ایلنا: برای جذب سرمایهگذاران، چه تضمینهایی در مورد زیرساختها ارائه میدهید؟
طاعتی: در مناطق آزاد، مزایای خاصی برای سرمایهگذاران وجود دارد، از جمله تسهیلات واردات ماشینآلات. در مورد زیرساختها، ما شهرک صنعتی شماره ۳ را در مجاورت بندر داریم که با محوریت صادرات و صنایع هایتک در حال توسعه است. همچنین، شهرکهای جدید مانند شهرک حمیران انزلی، شهرک صنعتی صومعهسرا و شهرک صنعتی سپیدرود نیز از مزایای مناطق آزاد بهرهمند خواهند شد.