خبرگزاری کار ایران

رشد گردشگری شهر گیلک زبان/وقتی منطقه آزاد انزلی نیاز مردم را می‌بیند

رشد گردشگری شهر گیلک زبان/وقتی منطقه آزاد انزلی نیاز مردم را می‌بیند
کد خبر : ۱۵۴۳۰۶۵

در بستر جاذبه‌های طبیعی، منطقه آزاد انزلی توانسته است با ایجاد زیرساخت‌ها، گردشگری و اقتصاد این شهر تاریخی را متحول سازد.

به گزارش ایلنا؛ بندر انزلی بزرگ‌ترین بندر در شمال کشور است. این بندر زیبا در استان گیلان قرار دارد و فاصله آن تا رشت، یعنی مرکز استان گیلان، ۴۰ کیلومتر است. این شهر بعد از رشت، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر گیلک‌زبان در جهان است.

بعد از شکل‌گیری منطقه آزاد انزلی در دو دهه اخیر گردشگری و اقتصاد این منطقه متحول شده است. تا جایی که رشد سفر گردشگران به انزلی گویای برنامه‌ریزی صحیح و استفاده بهینه از امکانات بومی ‌و اقلیمی ‌و تعریف درست زیرساخت‌ها است.

جاذبه‌هایی که هدف بازدید از انزلی است

 مرداب انزلی، مناره انزلی یا برج ساعت در جاهای دیدنی بندر انزلی، ساحل بندر انزلی،  پارک جنگلی بندر انزلی، مرکز تجاری ونوس و ستاره شمال، آکواریوم، موج‌شکن انزلی و کشتی میرزا کوچک خان جنگلی از جاذبه‌های گردشگری شاخص است.

منطقه آزاد انزلی دارای ۳۰ کیلومتر ساحل از دریای مازندران است. ۲۲ کیلومتر از این سواحل واقع در شهرستان انزلی و ۸ کیلومتر دیگر ساحل واقع در شهرستان انزلی و سواحل حوضه آبریز دلتا رودخانه سفیدرود در پارک ملی بوجاق واقع در شهرستان آستانه اشرفیه است.

پارک ملی بوجاق منطقه‌ای حفاظت‌شده در شهرستان آستانه اشرفیه است. این منطقه نخستین «پارک ملی خشکی ـ دریایی» ثبت‌شده در ایران محسوب می‌شود و ۳۲۶۰ هکتار وسعت دارد. از این مقدار حدود ۱۶۰۰ هکتار آن محوطه دریایی، حدود ۱۶۰ هکتار محوطه تالابی و بقیه آن محوطه خشکی شامل زمین‌های ساحلی، جلگه‌ای و علفزار است. پارک ملی بوجاق کیاشهر با کاربری گردشگری و طبیعت‌گردی در محدوده منطقه آزاد قرار گرفته است.

رشد گردشگری شهر گیلک زبان/وقتی منطقه آزاد انزلی نیاز مردم را می‌بیند

همچنین بزرگترین مجموعه تفریحی و گردشگری آکواریوم و باغ خزندگان ایران، اوایل تیرماه‌سال ۱۳۹۷ در منطقه آزاد انزلی افتتاح شد. طرح احداث این مجموعه تفریحی و گردشگری با ایده‌ای نو و خاص طراحی شده‌است این مجموعه در زیربنایی به مساحت بیش از ۱۰ هزار متر مربع و در چهار طبقه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی شده‌است. در این مجموعه بزرگترین تونل آکواریوم کشور، باغ خزندگان، شهربازی، بولینگ، سینمای چندبعدی، سوئیت اقامتی و بخش‌های تجاری و خدماتی وجود دارد. در این آکواریوم گونه‌های مختلفی از ماهی‌های زیبا و نادر از پنج قاره جهان به نمایش گذاشته شده‌است.

رشد ۲۱ درصدی گردشگری در منطقه آزاد انزلی

اخیراً سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی با اعلام این که این منطقه مقصد نخست گردشگران در شمال کشور است، اعلام کرد؛ ورود گردشگران تجاری در شش ماه نخست امسال به منطقه آزاد انزلی ۲۱ درصد رشد داشته است.

مهدی کاظمیان بیان کرد: در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ آمار گردشگران ورودی به منطقه آزاد انزلی هشت میلیون و ۶۲۰ هزار نفر بود که در هم‌سنجی با مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش دارد.

وی اضافه کرد: در این مدت سه هزار و ۹ گردشگر خارجی نیز از منطقه آزاد انزلی دیدن کردند که نسبت به ۷۷۶ گردشگر سال گذشته، ۲۸۸ درصد رشد یافته است.

سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: در این مدت برنامه‌های گوناگون فرهنگی، گردشگری، اجتماعی، هنری و ورزشی در این منطقه به اجرا درآمده است که در راستای تنوع بخشی به رویدادهای مرتبط با این حوزه برای جامعه هدف گردشگری انجام شده و این امر یکی از مهمترین دلایل افزایش اقبال ورود گردشگران به منطقه آزاد انزلی بوده است.

وی ادامه داد: میزبانی از مسابقات ورزشی در سطح ملی، بین‌المللی، نمایشگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی، هنری و مذهبی این منطقه را به کانون تجمع و گذران اوقات خوش خانواده‌ها تبدیل کرده است.

سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی، تنوع بخشی به امکانات مناسب و زیرساخت‌ها را از دلایل رشد گردشگری در این منطقه اعلام کرد و افزود: در سالی که گذشت ظرفیت اقامتی این منطقه به ۶۵۲ نفر تخت رسید در حالی که منطقه آزاد انزلی ۲ هتل سه و ۲ ستاره و چهار مرکز اقامتی دارد و اکنون مراحل تکمیل و احداث ۲ هتل پنج ستاره و ۲ ستاره در دست انجام است.

وی تصریح کرد: وجود یکی از بزرگترین طرح‌های ساحلی کشور با امکانات و تجهیزات تفریحی، ورزشی گوناگون، بزرگترین آکواریوم ایران، بوستان‌ها، مراکز تجاری و عرضه محصولات و صنایع دستی منطقه و استان از دیگر امکانات منطقه آزاد انزلی محسوب می‌شود که این‌ منطقه را به یکی از انتخاب‌های نخست گردشگران تبدیل کرده است.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز