خبرگزاری کار ایران

دو دهه همت در رونق تجارت دریایی؛

رشد ۵۷ درصدی صادرات منطقه آزاد انزلی

 رشد ۵۷ درصدی صادرات منطقه آزاد انزلی
کد خبر : ۱۵۴۲۹۳۱

منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی با دو دهه فعالیت خود توانسته است در صدر مناطق فعال و پررونق بازرگانی خارجی ایران قرار گیرد، دستاوردی که آمارها گواه آن هستند.

ایلنا؛ منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی یکی از «مناطق آزاد هفت‌گانه» ایران در استان گیلان است که در راستای اهداف اقتصادی این کشور، در سال ۱۳۸۴ خورشیدی در شهرستان بندرانزلی تأسیس شد.

منطقه آزاد انزلی در شمال ایران، منطقه جنوب دریای مازندران و در مسیر کریدور شمال–جنوب واقع شده‌ است.

در راستای اهداف اقتصادی کشور و در پی سفر ریاست جمهوری وقت به بندرانزلی و با توجه به خواست همگانی و براساس مصوبه هیئت دولت در سال ۷۵ منطقه وی‍ژه اقتصادی بندرانزلی در دو بخش جداگانه تعیین گردید و در سال ۸۲ منطقه ویژه اقتصادی انزلی به منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی بدل شده و در سال ۸۳ نیز اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی مورد تصویب هیئت وزیران قرار گرفت و محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در سال ۸۴ از طرف هیئت وزیران تعیین و ابلاغ شد؛ که بر اساس آن منطقه آزاد انزلی در سه بخش و محدوده مجزای بندری؛ اداره کل بنادر و کشتیرانی استان، شهرک صنعتی انزلی و محدوده منطقه ویژه اقتصادی سابق انزلی با مساحت ۳۲۰۰ هکتار خشکی و تا عمق ۲ کیلومتر از دریا در طول ۲۰ کیلومتر از حاشیه دریای مازندران را شامل می‌شد.

در مدت فعالیت این منطقه، آمارهای مطلوبی از تبادلات بازرگانی خارجی مشاهده می‌شود به طوریکه در نیمه نخست امسال درصدهای رشد صادراتی گویای حرکت در مسیر درست این منطقه تجاری است.

در نیمه نخست سال ۱۴۰۳، حدود یک میلیون تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شده است. همچنین، صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی از جمله مواد پتروشیمی، مصالح ساختمانی و آهن‌آلات به کشورهای حاشیه دریای خزر به میزان قابل توجهی افزایش یافته و به ۲۵۵ هزار تن رسیده است.

در این مدت ۳۰ هزار تن سیمان از بندر انزلی به کشورهای حاشیه خزر صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ده برابر افزایش داشته است. این نشان از رونق صادرات این محصول از طریق بندر انزلی دارد.

در شش ماهه نخست سال، ۲ هزار و ۶۱۰ TEU کانتینر در بندر انزلی تخلیه و بارگیری شده و ۳۳۹ فروند کشتی به این بندر تردد داشته‌اند.علاوه بر صادرات، بندر انزلی نقش مهمی ‌در واردات کالاهای اساسی به کشور ایفا می‌کند. در این مدت، ۵۰۵ هزار تن کالاهای اساسی شامل غلات و روغن خام خوراکی از طریق این بندر وارد کشور شده است.

 رشد ۵۷ درصدی صادرات منطقه آزاد انزلی

مجموع فعالیت‌های تجاری صورت گرفته موجب شده تا صادرات مجدد با رقم ۱۶۱.۶ میلیون دلار در نیمه نخست امسال ۴۶ درصد کاهش یافته در مقابل صادرات از مسیر منطقه با ۹۹.۵۷میلیون دلار، شش درصد افزایش یابد.

در عین حال صادرات حاصل از تولید منطقه به خارج از کشور با ۱۸.۵۲ میلیون دلار ۵۷درصد رشد و صادرات حاصل از تولید منطقه به سرزمین اصلی با ۱۹۸.۲۲ میلیون دلار، ۲۷ درصد افزایش داشته است.

مجتمع بندری انزلی با سابقه‌ای طولانی و امکانات گسترده، یکی از مهم‌ترین بنادر ایران و منطقه محسوب می‌شود. این بندر با ۱۷ پست اسکله و ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال، نقش محوری در تجارت دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی ایفاء می‌کند.

 

 

انتهای پیام/
ونوس بهنود
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز