خبرگزاری کار ایران

تلاش برای احیاء مرجان های کیش ادامه دارد؛

شرایط مطلوب مرجان های گل کلمی قلمه زده شده پس از 6 ماه حفاظت و نگهداری

شرایط مطلوب مرجان های گل کلمی قلمه زده شده پس از 6 ماه حفاظت و نگهداری
کد خبر : ۱۵۱۷۱۵۹

حال مرجان های گل کلمی قلمه زده و منتقل شده به آبهای شرق جزیره کیش پس از 6 ماه حفاظت ونگهداری، خوب است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی واموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، درفاز دوم پروژه احیاء وحفاظت از مرجان های کیش به همت اداره محیط زیست سازمان، با توجه به عدم مشاهده مرجان‌های گل کلمی(cauliflower corals) با نام علمی Pocillopora damicornis در سال‌های اخیر در آب های اطراف جزیره کیش، از 5 دی ماه سال گذشته نسبت به انتقال سه قلمه از این نوع مرجان، ازعمق 9 متری منطقه سمبارون به شرق جزیره کیش جهت تکثیر آزمایشی بر روی پایه درختی توسط اقدام شد.

کولونی کوچکی از این نوع مرجان پس از 5 سال جستجو، توسط ماکان فریزندی مجری و حمید رضایی ناظر فنی این طرح در فاز دوم پروژه احیاء وحفاظت از مرجان های کیش است در منطقه سمبارون مشاهده و جهت انتقال به آبهای شرقی جزیره کیش قلمه زنی شد.

این مرجان های قلمه زده شده طی حدود 6 ماه پس از انتقال، از رشد مطلوبی برخوردار بوده و در صورت ادامه رشد مناسب، قرار است تکه هایی از آن‌ها به شکل قلمه برای احیای سایتهای مرجانی استفاده شوند، با این امید که این نوع مرجان‌ دوباره در آب‌های اطراف جزیره کیش احیاء شده و پوشش مرجانی قابل توجهی را تشکیل دهند.

اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش، در کنار بویه گذاری سایت های مرجانی، ایجاد زیستگاههای مصنوعی و‌ سایتهای غواصی مصنوع، تکثیر غیر جنسی مرجانها را نیز از حدود سه سال پیش آغاز نموده است ودر فاز اول پروژه تکثیر و احیای مرجانهای جزیره کیش، پروژه ایجاد مزارع مرجانهای شاخ گوزنی را با تلاش بسیار اجرا کرد.

گفتنی است پیش از این، نقاط مختلفی از آبهای پیرامون جزیره کیش خصوصا در بخش شرقی، دارای پوشش نسبتاً انبوهی از مرجان های شاخ گوزنی Acropora و مرجان‌های Pocillopora بوده است.

لازم به ذکر است با توجه به پدیده تغییرات اقلیمی و در معرض خطر قرار گرفتن مرجانها، لازم است اقدامات مربوط به احیا و‌ حفاظت این گونه ارزشمند که حیات بسیاری از آبزیان و حتی انسان به آن وابسته است، با جدیت دنبال شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز