خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی:

14 مگاپروژه برای کاهش ناترازی برق در کشور اجرایی خواهد شد / مدیریت مصرف و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر راهکار مؤثر ناترازی تولید و مصرف برق است

14 مگاپروژه برای کاهش ناترازی برق در کشور اجرایی خواهد شد / مدیریت مصرف و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر راهکار مؤثر ناترازی تولید و مصرف برق است
کد خبر : ۱۵۴۵۳۳۵

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی با بیان اینکه در تابستان سال جاری 121 برنامه در 9 محور در راستای عبور موفق از پیک بار مصرف اجرا شده است، گفت: 14 مگاپروژه برای کاهش ناترازی تولید و مصرف برق در اوج بار تابستان سال آینده در کشور اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود محمودی در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی با محوریت ضرورت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، افزود: این پروژه‌ها شامل مدیریت مصرف و بهینه‌سازی، کاهش تلفات انرژی، هوشمندسازی و نصب کنتورهای هوشمند و پروژه‌های تولید در توزیع است.

وی ادامه داد: در استان مرکزی 659 واحد نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 23 مگاوات و 26 مگاوات نیروگاه برق‌آبی وجود دارد. 2163 مگاوات پتانسیل تامین انرژی خورشیدی برای مشترکین توزیع برق در استان مرکزی است که 444 مگاوات تا پیک تابستان سال 1404 برای بخش توزیع هدف‌گذاری شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی اظهار داشت: در سال گذشته 73 هزار و 500 مگاوات مصرف برق در پیک ثبت شد و 13 هزار مگاوات کسری برق داشتیم و در سال جاری نیز 80 هزار مگاوات مصرف برق پیش‌بینی شده در زمان پیک و 18 هزار مگاوات کسری برق ثبت شد.

محمودی تصریح کرد: سال آینده به احتمال زیاد میزان کسری برق در صورت عدم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به 25 هزار مگاوات خواهد رسید. در این راستا مدیریت مصرف و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، راهکار مؤثر ناترازی تولید و مصرف برق است.

وی با اشاره به اهمیت نصب پنل‌ها و نیروگاه‌های خورشیدی، بیان داشت: نیروگاه تجدیدپذیر به جهت سرعت بالای اجرا، سرعت بالای نصب، هزینه تمام شده ارزان‌تر، پدافند غیرعامل، تولید پراکنده، سازگاری با محیط‌زیست از استقبال ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی تأکید کرد: صنایع انرژی‌بَر موضوع ماده (3) این قانون با هماهنگی وزارتخانه‌های صمت و نیرو مکلف هستند، حداقل 9000 مگاوات نیروگاه حرارتی با بازدهی حداقل 55 درصد و 1000 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا پایان سال 1404 از محل منابع داخلی صنایع مذکور احداث کنند.

محمودی به موضوع ماده 16 قانون جهش تولید دانش‌‌‌بنیان صنایع اشاره کرده و در این خصوص ابراز داشت: بر اساس ماده 16 قانون جهش تولید دانش‌‌‌بنیان صنایع مکلف به تامین یک درصد از انرژی مصرفی از محل انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر هستند و این عدد ظرف 5 سال به 5 درصد می‌رسد.

وی به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در بخش کشاورزی استان مرکزی اشاره داشته و اضافه کرد: 5880 چاه کشاورزی دارای برق در این استان وجود دارد. در این راستا تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده تا پنل‌های خورشیدی برای بخش کشاورزی استان نیز نصب شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی در خصوص تامین برق ادارات از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: با هدف اجرای مصوبات شورای عالی انرژی کشور، کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون خدمات کشوری مکلف هستند برق خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند.

محمودی افزود: این دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند سالانه 5 درصد مصرف انرژی الکتریکی خود را تا رسیدن به سهم 20 درصد مصرف سال، از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند. تأمین برق 23 اداره در استان با قدرت 1020 کیلووات از طریق انرژی‌های خورشیدی اعم از استانداری و شرکت توزیع برق صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: در صورت عدم رعایت این موضوع توسط ادارات یا سازمان‌ها تعرفه برق آنها به قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر محاسبه خواهد شد و سازمان‌ها و ادارات مشمول قطعاً باید برق مورد نیاز خود را از طریق تابلوی سبز بورس انرژی خریداری کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی اظهار داشت: مشترکان خانگی بسیاری در استان پتانسیل استفاده از انرژی خورشیدی را دارند. در این راستا مشترکین می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه مهرسان برای خرید و نصب پنل‌های خورشیدی اقدام کنند.

محمودی تصریح کرد: در این راستا سیاست‌های تشویقی برای مشترکین بخش خانگی در راستای استفاده از پنل‌های خورشیدی در نظر گرفته شده است که از جمله این تشویق‌ها، 20 سال خرید تضمینی برق تولیدی مشترکین است.

وی به رتبه استان مرکزی دز شاخص مشترکین مولد برق اشاره کرده و بیان داشت: این استان از لحاظ مشترکین مولد، رتبه نخست را در سطح کشور دارد. در این رابطه پیک بار در تابستانی که گذشت، 1031 مگاوات و نیاز مصرف نیز 1400 مگاوات بوده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی با اشاره به ناترازی شدید برق در کشور تأکید کرد: میانگین رشد مصرف برق در ۱۰ سال گذشته 5.7 درصد بود، اما متأسفانه رشد مصرف برق در سال جاری به 8.8 درصد رسیده است که باید در این راستا تدابیر لازم اندیشیده شود.

محمودی به دلایل افزایش ناترازی تولید و مصرف برق اشاره کرده و ابراز داشت: افزایش دمای هوا، رشد مصرف برق، اقتصاد صنعت برق، فرسوده شدن نیروگاه‌های موجود، افزایش ناترازی گاز، مصارف جدید و روند توسعه صنعت از جمله عوامل ناترازی برق است.

وی اضافه کرد: در سال جاری تابستان سختی را گذراندیم و رکوردهای بی‌سابقه‌ای در زمینه مصرف برق ثبت شد. 37 روز پیک مصرف برق در سال جاری و شکسته شدن 37 مرتبه رکورد مصرف برق در استان و ثبت بالای 700 ساعت پیک مصرف تا دهم مهر ماه سبب شد تا ناترازی برق در استان وجود داشته باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی در راستای پاداش صرفه‌جویی مصرف برق، گفت: 93 درصد مشترکین بخش خانگی استان مرکزی، الگوی مصرف را رعایت کردند که به 450 هزار قبض پاداش تعلق گرفت و قبض 15 درصد مشترکین نیز رایگان شد.

محمودی به اعطای پاداش صرفه‌جویی مصرف برق اشاره داشته و افزود: 2 برنده خودرو در استان مرکزی داشتیم و علاوه بر این 10 جایزه یک میلیارد ریالی، 111 جایزه 100 میلیون ریالی و 740 جایزه 10 میلیون ریالی تقدیم مشترکین خانگی شد.

وی همچنین به موضوع مشترکین بدمصرف برق در استان اشاره کرده و ادامه داد: متأسفانه 7 درصد مشترکین پرمصرف خانگی 25 درصد برق خانگی استان را مصرف می‌کنند که در حال نصب کنتور هوشمند برای آنها هستیم و محدودیت هایی برای آنان را در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی به اجرای طرح بهینه‌سازی شبکه توزیع برق در روستاهای استان اشاره کرده و اظهار داشت: 1182 روستا در استان مرکزی از نعمت برق برخوردار هستند، تاکنون اصلاح و بهینه‌سازی شبکه برق 700 روستا در طرح‌های بهارستان انجام شده است.

محمودی تصریح کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی برای تأمین زیرساخت برق مسکن ملی اعتبار 4 میلیارد و 250 میلیون ریالی هزینه کرده است. در این راستا سال گذشته 2328 واحد مسکن با اعتبار یک میلیارد و 520 میلیون ریال و سال جاری 6386 واحد مسکن با اعتبار 2 میلیارد و 730 میلیون ریال اجرایی شد.

وی بیان داشت: از برنامه‌های مهم این مجموعه با توجه به سهم بالای مصرف برق دستگاه‌های ماینر، کشف مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارز و برخورد قانونی با افراد متخلف است. در این راستا تاکنون 16 هزار دستگاه ماینر در 3610 مزرعه در استان شناسایی و جمع‌آوری شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی اضافه کرد: بخش خانگی با 658 هزار مشترک 21 درصد، بخش کشاورزی با حدود 12 هزار مشترک 21 درصد و‌ بخش صنعت با 8000 مشترک 45 درصد، برق استان را مصرف می‌کنند، مجموعاً 3 بخش خانگی، کشاورزی و صنعت حدود 88 درصد برق استان را مصرف می‌کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز