خبرگزاری کار ایران

معرفی 6 لاین جدید لوبیا در پردیس تحقیقات و آموزش لوبیا خمین

معرفی 6 لاین جدید لوبیا در پردیس تحقیقات و آموزش لوبیا خمین
کد خبر : ۱۵۲۹۰۱۰

عضو هیئت علمی پردیس تحقیقات و آموزش لوبیا خمین گفت: با اقدامات انجام شده در این مجموعه، 6 لاین جدید لوبیا پس از 12 سال فعالیت‌های تحقیقاتی، دورگ‌گیری، خالص‌سازی و آزمایش از بین یکهزار نوع لوبیا برای نامگذاری معرفی شدند.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا دری به شیوه نامگذاری ارقام جدید لوبیا اشاره داشته و در این خصوص افزود: 6 لاین جدید لوبیا که در این پردیس مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته‌اند، تا پایان سال جاری از طریق مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر نامگذاری و معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: لاین‌های جدید لوبیای معرفی شده از سوی پردیس تحقیقات و آموزش لوبیا خمین، از نظر تیپ رشد و دوره رسیدگی با ارقام پیشین لوبیا متمایز هستند و نسبت به آنها برتری دارند. این لاین‌های جدید لوبیا شامل 4 رقم لوبیا چیتی، یک رقم لوبیا قرمز و یک رقم لوبیا سفید است.

عضو هیئت علمی پردیس تحقیقات و آموزش لوبیا خمین به ویژگی‌های ارقام جدید لوبیا چیتی معرفی شده در این پردیس اشاره کرده و اظهار داشت: 4 رقم جدید لوبیا چیتی با عناوین (21500KS, 21565KS, 21538KS, 21492KS) که برای نامگذاری معرفی شدند دارای ویژگی‌های رشد محدود، ایستاده و زودرس هستند.

دری به تنوع در عملکرد و دوره رسیدگی این 4 رقم لوبیا چیتی جدید اشاره داشته و تصریح کرد: این ارقام می‌توانند نیازهای مناطق مختلف را تأمین کنند. ارقام جدید لوبیا چیتی از نظر دوره رشد از 92 روز تا 100 روز متنوع هستند. در حالی که دوره رشد ارقام موجود 105 روز با عملکرد متوسط تا بالا است.

وی بیان داشت: 4 رقم لوبیا چیتی معرفی شده از نظر تنش‌های محیطی مقاوم‌تر هستند. همچنین از نظر عملیات زراعی و مراحل داشت مناسب‌تر بوده و مقاومت آنها نسبت به خشکی و تنش‌ها نسبت به بقیه ارقام موجود بیشتر است. همچنین از نظر مکانیزاسیون و به ویژه برداشت نیز شرایط بهتری نبست به بقیه ارقام لوبیا دارند.

عضو هیئت علمی پردیس تحقیقات و آموزش لوبیا خمین تأکید کرد: پس از 7 سال از معرفی ارقام لوبیای چیتی کوشا و غفار، این 4 رقم جدید لوبیا چیتی اکنون به ثمر نشسته است. ارقام لوبیا چیتی پیشین به ویژه غفار دارای رشد نامحدود و دوره رشد طولانی بودند و کشاورزان تمایل کمتری نسبت به کاشت این نوع لوبیا چیتی داشتند.

دری به معرفی رقم جدیدی از لوبیا قرمز در پردیس تحقیقات و آموزش لوبیا خمین اشاره کرده و ابراز داشت: این رقم جدید لوبیا قرمز که در حال حاضر با عنوان 31285KS خوانده می‌شود، دارای ویژگی‌هایی از جمله ایستاده بودن، دارای رشد محدود، دانه درشت و عملکرد بالا و زودرس است.

وی اضافه کرد: بهترین رقم لوبیا قرمزی که پیش از این معرفی شده بود، یاقوت است. اما نوع جدید لوبیا قرمز معرفی شده در این پردیس، بازارپسندتر و مقاوم‌تر نسبت به تنش‌های محیطی است. همچنین این نوع جدید لوبیا قرمز پیش از سرمای فصل پاییز، قابل برداشت است.

عضو هیئت علمی پردیس تحقیقات و آموزش لوبیا خمین به معرفی رقم جدیدی از لوبیا سفید در این پردیس اشاره کرده و گفت: این رقم لوبیا سفید که با عنوان 41247KS شناخته می‌شود، دارای ویژگی‌هایی از جمله عملکرد بالاتر، دانه درشت بودن، بازارپذیری، مقاوم نسبت به آفات و زودرس بودن است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز