خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در اراک:

بهره‌مندی7 گروه معلولیت از خدمات آموزش و پرورش استثنایی / 140 هزار دانش آموز از خدمات آموزش و پرورش استثنایی استفاده می‌کنند

بهره‌مندی7 گروه معلولیت از خدمات آموزش و پرورش استثنایی / 140 هزار دانش آموز از خدمات آموزش و پرورش استثنایی استفاده می‌کنند
کد خبر : ۱۲۹۳۶۲۷

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: 4 گروه معلولیت شامل نابینا، ناشنوا، جسمی حرکتی، اوتیسمی، کم توان ذهنی، چند معلولیتی و اختلال یادگیری، از خدمات سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بهره مند می شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید طریفی حسینی در بازدید از مدرسه استثنایی حاج تقوی اراک، افزود: حدود 140 هزار دانش آموز از خدمات آموزشی ویژه سازمان آموزش و پرورش استثنایی استفاده می کنند. بخشی از این دانش آموزان در مدارس خاص استثنایی و بخشی در مدارس عادی به تحصیل اشتغال دارند.

وی ادامه داد: حدود 20 هزار نفر از دانش آموز نابینا، ناشنوا و جسمی حرکتی در مدارس عادی، حدود 20 هزار نفر در مدارس خاص و حدود 60 هزار نفر دانش آموز کم توان ذهنی و چند معلولیتی در مدارس خاص به تحصیل اشتغال دارند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار داشت: از مجموع 114 هزار مدرسه در کشور حدود 1733 مدرسه استثنایی است و از جمعیت 16 میلیونی دانش آموزان کشور نیز کمتر از یک درصد دانش آموزان در گروه استثنایی هستند.

طریفی حسینی با بیان اینکه 11 تا 12 هزار دانش آموز از یک میلیون و 700 هزار نفر به صورت سالانه مورد سنجش قرار گرفته و وارد آموزش و پرورش می شوند، تصریح کرد: حدود 99.5 درصد سنجش دانش آموزان انجام شده است. باقی مانده افرادی که سنجش آنها انجام نشده، بیشتر در مناطق صعب العبور سکونت دارند و یا اینکه دانش آموزان اتباع هستند.

وی اجرای آیین نامه ضوابط درجه بندی مدارس استثنایی را یادآور شد و بیان داشت: این آیین نامه کلاس بندی و تعداد دانش آموزان و تقسیم نیروهای انسانی را مشخص می کند. در این راستا بخش های مختلف آموزش و پرورش از 5 سال گذشته باید پیشنهادات خود را ارائه دهند تا یک پیشنهاد واحد تایید شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تأکید کرد: آموزش پرورش استثنایی در دوره متوسطه اول و دوم مبتنی بر حرفه آموزی و مهارت آموزی تعریف شده و عناوین این دوره‌ها نیز پیش حرفه ای و حرفه ای خاص کار و دانش دانش آموزان با نیازهای ویژه است.

طریفی حسینی ابراز داشت: حدود 36 رشته کار و دانش خاص دانش آموزان استثنایی تعریف شده که در مدارس خاص ارائه می شود. توسعه رشته های مورد نیاز دانش آموزان متناسب با تغییر و تحول در بازار کار در دستور کار این سازمان قرار دارد. پیشنهاد 2 رشته متناسب با زیست بوم استان ها از برنامه های این سازمان است.

وی اضافه کرد: بر اساس قانون به دلیل سختی کار مدارس استثنایی هر 5 سال کارکرد معلمان در این مدارس باید 6 سال کارکرد محاسبه شود. گروهی از همکاران که صندوق بازنشستگی آنان تأمین اجتماعی است مشکلاتی داشتند که در سالهای اخیر تلاش هایی برای رفع این مشکل انجام شده و بخشی از مشکل این افراد نیز برطرف شده‌ است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز