وزارت نفت اسناد آلودگی بنزینهای پتروشیمی را تایید کرد؛
بنزن تا ۴۰ برابر حد مجاز بوده است!
خواب آلودگی، گیجی، سردرد، ناهشیاری، تحریک پوست، چشمها وسیستم تنفسی، اختلالات خونی، اثر سوء بر مغز استخوان و کم خونی، خونریزی بیش ازحد، اختلالات کروموزومی، آسیب به سیستم ایمنی وسرطان خون از جمله اثرات سوء بنزن است.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: بر اساس نامه رسمی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی میزان بنزن موجود در بنزین پتروشیمیها طی سالهای ۸۹ تا ۹۲ تا ۴۰ برابر حد مجاز بوده است.
یوسف رشیدی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به این که سازمان حفاظت محیط زیست پیش از این از آلایندگی بنزینهای پتروشیمی خبر داده بود، افزود: متاسفانه برخی آقایان با سیاسی کردن موضوع آلودگی این بنزینها و هدایت این موضوع به مباحثغیر کارشناسی، سعی در تکذیب این امر کرده بودند.
وی با اشاره به استاندارد ترکیبات آروماتیک و بنزن موجود در بنزین ها بر اساس استاندارد یورو ۴، گفت: بر این اساس حد مجاز بنزن باید یک درصد و مواد آروماتیک ۳۵ درصد حجمی باشد.
سرپرست مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در این خصوص، گفت: در حالی که میانگین مصرف ریفرمیت دریافتی از پتروشیمی برزویه در بنزین مصرفی کشور از یک هزار و ۵۵۹ مترمکعب در روز در سال ۸۹ به ۳ هزار و ۴۰۵ متر مکعب در روز در سال ۹۲ رسید، میزان بنزن موجود در این ترکیب بین ۱.۵ تا ۲ درصد حجمی و ترکیبات آروماتیک آن بین ۶۰ تا ۶۵ درصد حجمی بوده است.
وی به ریفرمیت توزیعی توسط پتروشیمی بندر امام اشاره کرد و گفت: در عین حال میانگین مصرف ریفرمیت دریافتی از پتروشیمی بندر امام در بنزین مصرفی کشور از ۳۱۴ مترمکعب در روز در سال ۸۹ به ۲ هزار و ۱۸۶ متر مکعب در روز در سال ۹۲ رسید که میزان بنزن موجود در این ترکیب نیز بین ۸ تا ۱۰ درصد حجمی و ترکیبات آروماتیک آن بین ۵۶ تا ۶۲ درصد حجمی بوده است.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که طی این سال ها آلوده ترین ترکیب بنزین توزیعی بنزین پیرولیز بوده است، گفت: میانگین مصرف بنزین پیرولیز دریافتی از ۷۹۰ مترمکعب در روز در سال ۸۹ به ۳۴۰ متر مکعب در روز در سال ۹۲ رسید که متاسفانه میزان بنزن موجود در این بنزین بین ۳۰ تا ۴۰ درصد حجمی و ترکیبات آروماتیک آن بین ۶۰ تا ۶۵ ردصد حجمی بوده است.
وی ضمن تاکید این مهم که درهیچ جای دنیا از ترکیبات تولیدی در پتروشیمی هاعلیرغم برخورداری ازعدد اکتان وخواص احتراق بالابه جای بنزین استفاده نمی شود، افزود: براساس طبقه بندی آژانس تحقیقات سرطان(IARC) درسال ۲۰۱۰، بنزن درگروه نخست موادسرطان زا قرار دارد.
سرپرست مرکز ملی هوا وتغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بااشاره به آمار بیمارستان مفید در خصوص کودکان مبتلا به سرطان خون، اظهار داشت: تعدادکودکان مبتلا به سرطان خون که به این بیمارستان مراجعه کرده اند، در سال ۱۳۹۲ به میزان ۵۱۸ موردنسبت به سال ۱۳۸۹ که ۴۶۷ مورد بوده، افزایش یافته است.
وی گفت: مطالعه انجام شده طی پروژه بررسی وضعیت کمی وکیفی انتشارآلایندهها BTEX درشهرتهران توسط دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران نشان می دهد که دراطراف پمپ بنزین ها میزان غلظت آلاینده بنزن چندین برابر استاندارد است.
سرپرست مرکزملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: خواب آلودگی، گیجی، سردرد، ناهشیاری، تحریک پوست، چشمها وسیستم تنفسی، اختلالات خونی، اثر بر مغز استخوان و کم خونی، خونریزی بیش ازحد، اختلالات کروموزومی، آسیب به سیستم ایمنی وسرطان خون ازجمله اثرات سوء بنزن است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در کشور بنزین یورو ۴ توزیع می شود، خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در حال حاضر بر سوخت توزیعی نظارت دارد.