معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست:
آلودگی هوا قیمت گذاری میشود
«ما مسئولیت مشخصی را در زمینه نظارت بر مسئولیتها و حسن اجرای آن در تمام محورها در نظر گرفتهایم و کاملا مشخص است که چه دستگاهی باید چه فعالیتی انجام دهد زیرا کاستن از آلودگی هوا به وسیله فعالیت تنها یک دستگاه، منطقی نیست.»
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت برای نخستین بار در برنامه اجرایی کاهش آلودگی هوا که درهیات دولت به تصویب رسید مقدار هزینههایی که آلودگی هوا به کشور وارد میکند تعیین و برای جبران خسارتهای زیست محیطی مورد استفاده قرار میگیرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید متصدی بعداز ظهر امروز در نشست خبری به منظور تبیین برنامههای اجرایی کاهش آلودگی هوا که عصر روز گذشته در هیات دولت به تصویب رسید اظهار داشت: در مصوبه اخیر تعیین شده نقاط ضعف و نقایص برنامههای قبلی مورد اصلاح قرار گرفته است همچنین تعیین شده در این برنامه بانگاه جامع نگر همه فعالیتهای تاثیر گذار از آلودگی هوا مشخص وبراساس آن برنامه پیشنهاد شود.
وی ادامه داد: این مصوبه نشان از کل نگر بودن و تاکید بر بحثتعامل و همکاری با سایر دستگاههاست و ما مسئولیت مشخصی را در زمینه نظارت بر مسئولیتها و حسن اجرای آن در تمام محورها در نظر گرفتهایم و کاملا مشخص است که چه دستگاهی باید چه فعالیتی انجام دهد زیرا کاستن از آلودگی هوا به وسیله فعالیت تنها یک دستگاه، منطقی نیست.
وی باتاکید برا ینکه دراین برنامه زمانبندی برای هریک از طرحها پیش بینی شده است اظهار داشت: برای تک تک دستگاهها برنامه زمانبندی تعیین شده است و نهایتا این نهادها موظف به گزارش دهی به دولت و مردم هستند تا مشخص شود تا چه اندازه برنامهها پیشرفت داشته است.
وی با اشاره به اینکه در برنامه اجرای کاهش آلودگی هوا ۸ محور مورد تصویب قرارگرفته است در محور اول که محور سوخت است ۵ فعالیت موردتاکید قرار گرفته که یکی از مهمترین آنها حذف افزودن خلالهای صنعتی یا اکتان افزا از سوخت مورد استفاده برای خودروها ست که این مصوبه بایستی در مدت زمانی سه ماهه از زمان تصویب اجرایی شود.
وی ادامه داد: همچنین بحثو تولید. و توزیع سوختهای با استاندارد یورو۴ و همچنین استاندارد سازی سوخت نیروگاهها در فرصت سی و شش ماهه از جمله موارد این بند از مصوبه مذکور است.
وی به الزام وزارت نیروبرای اختصاص ده درصد از ظرفیت تولید انرژی برق از منابع انرژی تجدید پذیر در فاصله زمانی شصت ماهه اشاره کرد و گفت براین اساس بایستی در پایان ۵سال ۵درصد از برق تولیدی کشور از سوخت تجدیدپذیر به دست آید.
وی با اشاره به محور مربوط به مباحثخودروهای در حال حرکت نیز گفت: براساس این مصوبه نصب و بکارگیری فیلتر جذب ذارت دیزل برای همه خودروهای دیزلی وارداتی و تولید داخل و منوط شدن شماره گذاری آنها به نصب فیلتر مذکور اجباری شد و همچنین شمارهگذاری خودروهای دیزلی از تاریخ اول فروردین ۹۴ بدون فیلتر دوده ممنوع است.
به گفته وی همچنین جدول زمانی استاندارد خط مجاز آلایندگی خودروهای بنزینی و گازوئیلی ساخت داخل و همچنین موتور سیکلت اصلاح شد ووزارت نفت ملزم شد تا سوخت با استاندارد یورو۴ و دیزل با گوگرد کمتر از ۴۰ قسمت در میلیون در کلان شهرها رامتناسب بامیزان تولید بنزین و با اولویت شهرهای با آلودگی بیشتر عرضه کند.
وی با بیان اینکه وزارت کشور ملزم است تا برای خودروهای عمومی و وزارت راه شهر وسازی برای خودروهای برون شهر ی این فیلترها رانصب کندگفت: همچنین از دیگر موارد مورد نظر دربخش خودروها تعیین استانداردهای مجاز معاینه فنی در فاصله زمانی سه ماهه است و این استانداردها تا سه ماه آینده به روز رسانی خواهد شد.
وی با اشاره به اصلاح ساختار و نرخ بیمه خودرو در برنامه اجرایی کاهش آلودگی هواکفت در سایر کشورها خودروها هر چه عمرشان بیشتر باشد باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنند ولی در کشور ما این روند برعکس است و خودروهای نو که استانداردها و ایمنی بالاتری دارند حق بیمه بیشتری میپردازند که در برنامه مذکور اصلاح این ساختار مورد توجه قرار گرفته است.
متصدی خاطر نشان کرد تکمیل و اجرای طرح کهاب نیز از موارد اشاره شده در این برنامه اجرایی است که با اجرای آن کاهش بخارات تولید شده از بنزین طی سه سال آینده به طور کامل اجرا میشود. که این هم شامل پمپ بنزینها و هم خودروها و هم خودروهای حمل ونقل سوخت است.
وی با اشاره به ارائه برنامه نوسازی صنایع فرسوده برای نخستین بار درکشور گفت: برطبق این برنامه مقرر شد در طی زمان دوازده ماهه وزارت صنایع برنامهای را برای نوسازی صنایع فرسوده و کاهش مصرف منابع و جلوگیری از تولید آلودگی انجام دهد که این اقدام جدید و نو است.
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر بحثمربوط به هوشمند سازی موتورخانههای تجاری و مسکونی گفت تاکنون درزمینه کاهش مصرف سوخت در بخش خانگی و تجاری اقدامی نشده بود که امیدواریم با توجه به مصوبات این برنامه هوشمندسازی این بخش مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر توسعه استفاده از سیستمهای chd و cchd(تولید گرما و برق همزمان) در این برنامه اظهار داشت: مقرر شد تا ۲۰۰مگاوات برق تولیدی کشور از طریق این سیستم مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: الزام و احدهای صنعتی به تجهیزات کنترلی نیز از جمله بندهای این برنامه است که برطبق آن حذف nox گوگرد در طی یک برنامه یکساله در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه تکنولوژی روز دنیابه سمت تولید خودروهای هیبریدی است گفت: در حال حاضر خودروهای هیبریدی در جهان د رصد کیلومتر تنها ۵/۱ لیتر مصرف سوخت دارند که د ربدترین حالت به ۴لیتر میرسد اما در کشور ما حداقل مصرف سوخت ۶تا۷ لیتر است بنابر این بر نامه تولید و و اردات خودروهای برقی و هیبریدی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت ملزم شده اندتا زمان بندی دسترسی به اهداف سهم حمل نقل عمومی درون شهری و برون شهری با همکاری وزارت کشور ارائه کنندگفت: استفاده هر چه بیشتر از حمل ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت وبحثکاهش تقاضای سفر از جمله مواردی است که بایستی وزارت کشور باهمکاری دستکاههای ذیربط در جهت کاهش آن اقدام کند.
به گفته متصدی گسترش زیرساختهای الکترونیکی خدمات رسانی در بخش دولتی و عمومی به منظور کاهش سفرهای درون شهری به میزان دوبرابر وضع موجود نیز از جمله برنامههای اجرایی مصوب برای کاهش آلودگی هواست.
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: همچنین برای نخستین بار مقرر شد تا سهم هر یک از منابع آلودگی از قبیل خودرو صنعت و ساختمانها مشخص و اعلام شود. همچنین قرار است برنامه پایش بیماریها و مرگهای منتصب به آلودگی هوا در سال ۹۴ از سوی وزارت بهداشت اعلام شود.
وی با اشاره به تکمیل شبکه ملی پایش در کشور گفت: راه اندازی و تکمیل شبکه ملی پایش آلودگی هوا صدا و امواج با بهره گیری از سیستمهای زمینی وماهوارهای والزام به استقرار سیستم پایش برخط صنایع بزرگ تا پایان سال ۹۳ در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد شبکه پایش امواج کشور با همکاری وزارت ارتباطات و سازمان انرژی اتمی تشکیل شود.
متصدی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد تاکنون هیچگاه بحثمقدار هزینههایی که آلودگی هوا بر محیط زیست تحمیل میکند مطرح نبودوبرای نخستین بار در این برنامه اجرایی آلودگی هوا قیمت گذاری شده و مقدار هزینه آن برای کشور به جهت جبران خسارتهای زیست محیطی به صورت ریالی مورد توجه قرار میگیرد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد بحثهزینههای اجرای این برنامه گفت دراین مصوبه مقرر شده است همه دستگاههای دولتی هزینه برنامه اجرای کاهش آلودگی هوای مربوط به خود را در بودجه سنواتی دیده دربودجه دستگاهی برای تامین آن استفاده کنند.