یک مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست:
حلالهای صنعتی دیگر در بنزین ایرانی مخلوط نمیشوند
تا کنون به هر قیمتی برای جامه عمل پوشاندن به شعار خودکفایی در تولید بنزین، حلالهای صنعتی و اکتان افزا به بنزین تولید پالایشگاهها اضافه میشد که تبعاتی که داشته بطور قطع هزینههای بیشتری چه به لحاظ آلودگی هوا و چه از نظر اقتصادی به کشور تحمیل کرده است.
سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توقف اختلاط حلالهای صنعتی تولید پتروشیمیها، بنزین تولید داخل مطابق استاندرد بنزین وارداتی بوده و آلایندگی ندارد.
یوسف رشیدی سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در خصوص مباحثمربوط به آلایندگی بنزین اظهار داشت: در حال حاضر روزانه ۷۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف میشود که ۵۵ میلیون لیتر از آن تولید کشور و مابقی وارداتی است.
وی در خصوص اینکه آیا بنزین تولید پالایشگاههای کشور مطابق استاندارد جهانی است یا خیر توضیح داد: در حال حاضر بنزین تولید پالایشگاههای اراک، تندگویان تهران و تا حدی اصفهان در ردیف بنزین وارداتی است و قرار است در تولید بقیه پالابشگاهها نیز اصلاح صورت گیرد.
رشیدی افزود: بنزین تولید پالایشگاهها به لحاظ کم بودن گوگرد، اکتان، بنزن و آروماتیک در حد بنزین وارداتی است.
وی در خصوص آلایندگی بنزین پتروشیمیها نیز گفت: پتروشیمیها در تولید بنزین نقشی نداشتهاند اما حلالهای صنعتی تولید این مراکز برای جبران کمبود به به بنزین تولید پالایشگاهها اضافه میشود بنابراین منظور از توقف تولید بنزین پتروشیمی، جلوگیری از اختلاظ حلالهای صنعتی با بنزین تولیدی است.
گفتنی است؛ افزایش تولید بنزین یورو ۴ ازجمله راهکارهای وزارت نفت برای عرضه بنزین استاندارد بوده است، با وجود افزایش قابل توجه استاندارد در پالایشگاههای داخل کشور در سال گذشته این مقدار تولید کافی نبوده که به دلیل تداوم آلودگی هوا، دولت اقدام به افزایش سه برابری واردات بنزین استاندارد و توقف تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی کرد.
عباس کاظمی معاون وزیر نفت گفته بود که واردات بنزین در سال گذشته روزانه ٣، ۵ میلیون لیتر بود که در صورت تصویب نهایی، این میزان به ١٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.
وی با بیان اینکه در سال ٩٢ روزانه ۶، ٢ میلیون لیتر بنزین به عنوان اکتان افزا از پتروشیمیها دریافت و با بنزین تولیدی پالایشگاهها مخلوط میشد، افزود: قرار است در سال جدید این میزان بنزین از خارج کشور وارد شود.
یادآور میشود؛ تا کنون به هر قیمتی برای جامه عمل پوشاندن به شعار خودکفایی در تولید بنزین، حلالهای صنعتی و اکتان افزا به بنزین تولید پالایشگاهها اضافه میشد که تبعاتی که داشته بطور قطع هزینههای بیشتری چه به لحاظ آلودگی هوا و چه از نظر اقتصادی به کشور تحمیل کرده است.