معاون رئیس جمهور؛
سیاست کلی سند ملی طبیعت گری تدوین میشود
در کشورهای توسعه یافته مردم ۱۳ درصد برای غذا پول خرج میکنند ۵ درصد هزینه لباسهایشان میشود اما در کشور ما بیشترین هزینه صرف غذا میشود.
ایلنا: رئیس سازمان میراثفرهنگی گفت: سند ملی طبیعت گردی بررسی خواهد شود و در ۳ تا ۴ ماه آینده سیاست کلی مشخص میشود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، " محمد علی نجفی " رئیس سازمان میراثفرهنگی در همایش گردشگری و اکوتوریسم آبی، حفاظت از منابع مشترک، گفت: عادت کردهایم از داشتهها و قابلیتهایمان یاد کنیم بدون اینکه برنامههای مشخصی برای به کارگیری این قابلیتها داشته باشیم.
وی فعالیت سازمان گردشگری را فعالیتی فرابخشی دانست و گفت: از طریق یک سازمان نمیشود برنامههای مربوط به گردشگری را در کشور تنظیم و اجرا کرد پس باید تلاش کنیم که تمام ساز و کارهای حکومتی و غیرحکومتی را به کار گیریم؛ به همین دلیل قرار است کمیتههای مشترک متعددی را با وزارت امور خارجه و اطلاعات، وزارت بهداشت و درمان و وزارت ورزش و جوانان تشکیل دهیم همچنین باید سند ملی طبیعت گردی نیز بررسی شود. سیاست کلی این کمیتهها در ۳ یا ۴ ماه آینده مشخص میشود.
رئیس سازمان میراثفرهنگی خطاب به علی اکبر جلالی استاد دانشگاه علم و صنعت و یکی از سخنرانان این همایش، گفت: ما به شما ۵ ماه و ۲۱ روز وقت میدهیم که پروپوزال طرح خود را درباره پیشنهادتان برای ایجاد فضای مجازی شهر گردشگری به ما ارائه کنید.
وی از شهردار تهران درباره همکاری در اجرای برنامههای گردشگری تشکر کرد و گفت: شهرداری تهران هفته گردشگری را به عنوان بخشی از فعالیتهای سازمان شهرداری تلقی کرد و برنامههای که اجرا کردند برنامههای مکمل سازمان میراثفرهنگی بود.
نجفی با اشاره به این که امروزه استفاده از فضای مجازی و ورود به دنیای مجازی یک ضرورت به حساب میآید اضافه کرد: در همین رابطه مجمع مشاوران مجازی با ۱۵۰۰ عضو بهزودی راهاندازی خواهد شد که این اقدام میتواند زمینههای بهرهگیری هر چه بیشتر از نظرات مشاوران و متخصصان را فراهم کند.
معاون رئیس جمهور همچنین گفت: توجه به رویکرد علمی و فرهنگی حوزه گردشگری منافاتی با قبول کردن ارزشهای اقتصادی این حوزه ندارد بلکه ارزشهای اقتصادی این بخش زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکند که همراه با نگاه علمی و فرهنگی باشد توجه به ابعاد علمی و فرهنگی صنعت گردشگری حتی در مراسم تجلیل از فعالان حوزه طبیعتگردی ملموس است.
در ادامه این همایش علی اکبر جلالی پیشنهاد کرد شهر آبی به عنوان برند ایران در حوزه گردشگری ایجاد و معرفی شود.
استاد دانشگاه علم و صنعت و کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه استان چهار محال و بختیاری ۱۰ درصد آب ایران را تولید میکند، تصریح کرد: کوهرنگ این استان توان ایجاد یک شهر آبی را دارد. شهر آبی یعنی اینکه صنعت، تولید و… آن فقط آب باشد. حماسه اقتصادی یعنی جایگاه گردشگری در اقتصاد و ۲ تریلیون دلار باید تا سال ۲۰۱۵ سهم گردشگری باشد.
وی با بیان اینکه ۷۵ درصد از سهم زمین را آب گرفته و ۷۶ / ۰ درصد آبهای کره زمین تازه است، افزود: نگاه ما به گردشگری اشتباه است. باید به درآمد ناخالص داخلی و درآمد سرانه شهروندان نگاه شود و میزان GTP آن را بررسی کنیم.
جلالی تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته مردم ۱۳ درصد برای غذا پول خرج میکنند ۵ درصد هزینه لباسهایشان میشود اما در کشور ما بیشترین هزینه صرف غذا میشود.