مرکز پژوهشهای مجلس بررسی کرد؛
وضعیت راههای روستایی کشور
بر اساس این گزارش راههای روستایی مورد نیاز در افق ۱۴۰۴ معادل ۱۷۳ هزار کیلومتر پیشبینی شده که با وجود ۱۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی موجود و در دست بهره برداری برای تحقق هدف در افق ۱۴۰۴ به احداث۴۳ هزار کیلومتر راه روستایی جدید نیاز خواهد بود.
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی وضعیت راه های روستایی کشور را بررسی کرد.
به گزارش ایلنا، دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، با بیان این مطلب که «طول راههای روستایی کشور معادل ۱۳۰ هزار کیلومتر است که ۱۰۳ هزار کیلومتر یا ۷۹ درصد آن با رویه آسفالت است»، افزود: وزارت راه و شهرسازی هم اکنون احداثراههای روستایی با عرض ۷ متر یعنی عرضی معادل راه فرعی را در دستور کار قرار داده است.
این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه «در بحثراههای روستایی، آسفالته شدن رویه راه و تامین راه روستایی با رویه آسفالته بیشتر مورد تاکید قرار دارد در صورتی که اولویت ارتباط دهی و وجود محدودیت منابع مالی ایجاب می کند تا هم راه خاکی و هم راههای شوسه و آسفالته تواما در برنامه راه های روستایی مورد توجه قرار گیرند»، اضافه میکند: نگهداری راههای روستایی از جایگاه مناسب برخوردار نبوده و عدم نگهداری مناسب و سالیانه راههای روستایی موجب شده تا هماکنون بیش از ۵۴ هزار کیلومتر از راههای روستایی با رویه آسفالته طول عمری حدود ۱۰ سال داشته باشند.
این طول عمر راههای موجود روستایی با روکش آسفالت زمانی مطرح میشود که متوسط عمر مفید راههای روستایی ساخته شده با رویه آسفالت بیش از این پیشبینی میشود.
بر اساس این گزارش راههای روستایی مورد نیاز در افق ۱۴۰۴ معادل ۱۷۳ هزار کیلومتر پیشبینی شده که با وجود ۱۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی موجود و در دست بهره برداری برای تحقق هدف در افق ۱۴۰۴ به احداث۴۳ هزار کیلومتر راه روستایی جدید نیاز خواهد بود.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: حمل و نقل مسافر در راه های روستایی کشور را هم اکنون حدود ۱۴ هزار مینی بوس بر عهده دارند. نبود انگیزه در بخش خصوصی به سرمایهگذاری در تامین وسیله نقلیه مسافری(مینی بوس) مورد نیاز حمل و نقل روستایی ایجاب می کند تا تسهیلات تامین شده برای سرمایه گذاری در حمل و نقل جاده ای(برون شهری) به سرمایه گذاران در خرید مینی بوس و راه اندازی حمل و نقل روستایی، تسری پیدا کند.
این گزارش میافزاید: توسعه و گسترش زیربناهای حمل و نقل از جمله ضرورت ها در طی مراحل توسعه اقتصادی به شمار می رود و در مبحثزیربناهای حمل و نقل، راه زمینی، جایگاه بسیار بالایی دارد زیرا علاوه بر ارتباط دهی و امکان خدمت رسانی دولت به مراکز جمعیتی، بیشترین میزان جابه جایی ها را بین شاخه های مختلف حمل و نقل هوایی، دریایی، جاده ای و ریلی نیز بر عهده دارد. راه، مشتمل بر آزادراه ها، بزرگراه ها، راه های اصلی، فرعی و روستایی است که هر کدام از آنها متناسب با وضعیت اقتصادی و نیازهای حمل و نقلی احداثو مورد بهره برداری قرار می گیرند.