مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد:
افزایش واردات تایر طی سالهای ۸۹ تا ۹۲
آمار و اطلاعات نشان میدهند روند واردات تایر به کشور طی سالهای ۱۳۸۹ تا ۹ ماهه سال ۱۳۹۲ در حال افزایش بوده و مجموعا طی این سالها، بیش از ۱۴۴۸ میلیون دلار تایر از کشورهای دیگر از طریق گمرکات قانونی به کشور وارد شده و عمده واردات انجام شده طی سالهای مذکور به ترتیب از کشورهای امارات متحده عربی، چین، کره، ترکیه و هند بوده است.
مرکز پژوهشهای مجلس ضمن بررسی وضعیت واردات، توزیع و مصرف تایر در کشور اعلام کرد: آمار و اطلاعات نشان میدهند روند واردات تایر به کشور طی سالهای ۱۳۸۹ تا ۹ ماهه سال ۱۳۹۲ در حال افزایش بوده است.
به گزارش ایلنا، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، وضعیت واردات، توزیع و مصرف تایر در کشور را مورد بررسی قرار داد.
در این گزارش آمده است: تایر یکی از قطعات حساس خودرو است که طبق قوانین موجود کشور از جمله قانون ارتقای کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی(مصوب ۲۶/۲ / ۱۳۸۹) باید دارای استاندارد مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران باشد. در حال حاضر به دلیل محدودیت تولیدات داخلی، بخشی از تایرهای مصرفی کشور از طریق واردات از کشورهای مختلف تامین میشود. عملیات نظارت بر تولید داخلی تایر توسط سازمان ملی استاندارد ایران و نظارت بر کیفیت و استانداردهای تایرهای وارداتی نیز از طریق شرکتهای بازرسی مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران انجام میشود.
این گزارش ادامه میدهد: آمار و اطلاعات نشان میدهند روند واردات تایر به کشور طی سالهای ۱۳۸۹ تا ۹ ماهه سال ۱۳۹۲ در حال افزایش بوده و مجموعا طی این سالها، بیش از ۱۴۴۸ میلیون دلار تایر از کشورهای دیگر از طریق گمرکات قانونی به کشور وارد شده و عمده واردات انجام شده طی سالهای مذکور به ترتیب از کشورهای امارات متحده عربی، چین، کره، ترکیه و هند بوده است.
این گزارش میافزاید: مهمترین مشکلی که در حال حاضر از محل واردات تایر به کشور وجود دارد(با توجه به نظر انجمن صنفی تایر) این است که سازمان ملی استاندارد ایران و شرکتهای بازرسی زیرمجموعه امکانات و تجهیزات لازم برای کنترل دقیق و نظارت بر استاندارد تمامی تایرهای وارداتی را ندارند. همچنین واردات تایر با نشانهای تجاری(برندهای) نامعتبر از کشورهای مختلف(به ویژه کشورهای هند و چین) و نیز نبود نمایندگیهای مجاز این نشانهای تجاری(برندها) در داخل کشور از دیگر مشکلات مربوط به تایرهای وارداتی به کشور است. نبود نمایندگیهای مجاز فروش تایرهای وارداتی در داخل کشور باعثعدم مسمومیت پذیری حقوقی توزیع کنندگان در مقابل خطرات ناشی از کیفیت پایین تایرهای مورد استفاده میشود.
این گزارش خاطرنشان میکند: عدم توجه به تاریخ تولید تایرهای وارداتی هنگام واردات و انقضای تاریخ مصرف برخی تایرهای وارداتی که ناشی از انبارش طولانی تایرها است باعثکاستن دوره مصرف آنها و افزایش ریسک و خطراتی ناشی از استفاده آنها میشود. روشهای نادرست نگهداری یا انبارش، توزیع و مصرف تایرها و نیز عدم اطلاع رسانی کافی از نحوه استفاده از تایرها از مشکلاتی است که باعثافزای ریسک و خطراتی ناشی از استفاده از تایر خواهد شد. نحوه انبارش تایرها به صورت افقی و تحت فشارهای ساختاری ناشی از آنها و نیز عدم توجه به میزان حد مجاز سایش تایرها در هنگام استفاده و نیز تنظیم نامناسب باد تایرها و استفاده از تایر نامتناسب با شرایط آب و هوایی، از مسائل مهمی اند که در کشور ما توجه چندانی به آن نمیشود و اطلاع رسانی قابل توجهی در خصوص آن صورت نمیگیرد.