وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در مجلس:
لفظی تفکیک جنسیتی در سند دانشگاه اسلامی نیامده است
دانشگاهها و پژوهشگاه هاباید در قبال دولت و جامعه مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند که لازمه آن استقلال مالی، اداری و تشکیلاتی دانشگاه و موسسات پژوهشی است.
ایلنا: وزیر پیشنهاد علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سند تشکیل دانشگاه اسلامی لفظی به نام تفکیک جنسیتی نیامده است بلکه تقلیل اختلاط عنوان شده است و ما در اجرای قوانین و برنامهها کاری جز این نکردیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، فرجی دانا امروز در جلسه اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی گفت: در این مدت کوتاه با مدیران و همکاران دانشگاهی سعی کردیم برنامه کاربردی و عملیاتی رابه مجلس ارائه دهم.
وی هدف اصلی برنامههای خود را از حرکت شتابان جامع دانشگاهی تولید علم فناوری در فضای آرام، با نشاط و به دور از حاشیههای غیرعلمی دانست و افزود: رئوس برنامههای من تکیه بر رهنمودهای مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی است.
فرجی دانا با اشاره به اینکه رئوس برنامههای پیشنهادی من در یک مقدمه و ۶ سرفصل تقدیم مجلس شده است افزود: در این برنامه گفتهام که نهاد اموزش عالی به چه فرصتها و تهدیدهایی روبرو است و چه نقاط ضعف و قوتی دارد.
وی به نقش بیبدیل دانشگاهها در توسعه پایدار و متوازن کشور اشاره کرد و افزود: اگرچه فرصتهایی پیش روی ماست اما چالشهایی همچون عدم انسجام در نظام سیاست گذاری، افزایش بیرویه مهاجرت دانش آموختگان دانشگاهها و بالا بودن میزان بیکاری دانش آموختگان در برابر ما قرار دارد.
فرجی دانا با اشاره به اینکه مهمترین ضعفها در حوزه آموزش عالی در ۱۴ بند در برنامهام خلاصه شده است افزود: عدم تناسب بین رشد کمی و کیفی آموزش عالی، عدم تناسب توانمندی دانش آموختگان با نیاز کشور، تمرکزگرایی و عدم همگرایی و هدفمندی پژوهشها در کشور از مهمترین این ضعفها است.
وزیر پیشنهاد علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: دانشگاهها و مراکز آموزش عالی برای اینکه بتوانند آهنگ رشد علمی خود را ارتقا بخشند نیازمند فضای امن، آزاد، سرشار از همدلی، قانونمداری و حرمت و منزلت هستند.
وی با تأکید براینکه بر این باورم با تمرکز بر سیاستهای کلی و قوانین میتوان چشم انداز روشنی را در حوزه آموزش عالی ترسیم کرد افزود: برنامه بنده برپایه همین سیاستها و با در نظر گرفتن افقی ۴ ساله ترسیم شده است.
فرجی دانا تصریح کرد: تلاش برای پیش برد سیاستهای کلی نظام و قوانین بالادستی، هدفمند کردن توسعه آموزش عالی متناسب با نیازهای جامعه، ارتقای سطح دانش افزایی، مهارت و اشتغال دانش آموختگان، ایجاد آرامش در فضای آموزش و پژوهش، توجه ویژه به دانشگاههای تازه تأسیس، توسعه هماهنگ حلقههای زنجیره علم تا ثروت، از جمله برنامههایم است.
وی در بخش دیگری از سخنانش هدف قاعی از توسعه علم و فناوری را در کشور را پرورش انسانهای مومن و مسئول دانست و افزود: آموزشگاهها وپژوهشگاه باید الگوهای واقعی و سازگار بین علم و دین را در جامعه تحقق بخشند چرا که نخستین موضوع کلیدی نقش فرهنگی است.
فرجی دانا تحول و ارتقای علوم انسانی را از دیگر موضوعات کلیدی عنوان کرد و افزود: وزارت علوم باید تحول و ارتقای علوم انسانی را با تکیه بر ضرورت بازنگری مداوم علمی و روزآمد کردن متون در جهت توجه به مبانی دینی پیش ببرد.
وی با تأکید براینکه انسجام در نظام تصمیم گیری از نیازهای کلیدی وزارت علوم تحقیقات و فناوری است افزود: دانشگاهها و پژوهشگاه هاباید در قبال دولت و جامعه مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند که لازمه آن استقلال مالی، اداری و تشکیلاتی دانشگاه و موسسات پژوهشی است.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: از نگاه من اعطای استقلال به دانشگاهها به شکلی که در قانون پیش بینی شده است زمینه را برای پاسخگویی دانشگاهها فراهم میکند.
فرجی دانا همچنین بر افزایش کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاهها و موسسات پژوهشی تأکید کرد و افزود: توسعه فناوری و نوآوری یکی از مهمترین بخشها برای تبدیل علم به ثروت است که در برنامه بنده به این مهم توجه جدی شده است.
وی همچنین به ارتباط فعال و تعامل موثر با دانشگاهها و پژوهشگاههای سایرکشور به ویژه جهان اسلام و توجه خاص به گسترش زبان فارسی اشاره کرد و افزود: ارتقا منزلت نخبگان و بهرهمندی از تواناییهای آنان نیز از دیگر مواردی است که در برنامه بنده به آن توجه جدیای شده است.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در مورد اقدامات لازم برای انتقال دانشجویان از خارج کشور به داخل گفت: برای این منظور آیین نامههای مشخصی وجود دارد اما در عین حال تصمیم داریم اگر ضعف آیین نامهای در این زمینه وجود داشته باشد آن را برطرف کنیم.
وی افزود: تأمین منابع و اعتبارات و تخصیص عادلانه و مناسب امکانات و تناسب زیرساختها با نیازها از دیگر برنامههای پیشنهادیام برای وزارت علوم است.
وی در مورد ایراد برخی از مخالفان در مورد اینکه برنامههای ارتقای کیفیت و افزایش آن در برنامههای پیشنهادی وزارت علوم با اسناد بالادستی تطابق ندارد گفت: در مورد آنکه میگویند این طرحها عدم آشنایی با قوانین بالادستی ندارد من نمایندگان محترم را به کار کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس ارجاع میدهم که نشان میدهد برنامه پینشهادی من با تمام اسناد بالادستی صد درصد همسو است.
فرجی دانا در مورد بحثدانشگاههای تک جنسیتی و تفکیک جنسیتی نیز توضیح داد: دانشگاههای تک جنسیتی با بحثتفکیک جنسیت در دانشگاه دو مقوله متفاوت است. دانشگاههای تک جنسیتی دارای سابقه طولانی هم در خارج و هم در داخل کشور دارند. این دانشگاه قبل و بعد از انقلاب نیز وجود داشته و به دانشجو این حق را میداده که اگر مایل باشد در دانشگاهی تک جنسیتی به تحصیل بپردازد.
وی افزود: در اسناد بالادستی که همان اسناد تشکیل دانشگاه اسلامی است لفظی به نام تفکیک جنسیتی نیامده است بلکه تقلیل اختلاط عنوان شده است و ما در اجرای قوانین و برنامهها کاری جز این نکردیم.
وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: در استفاده از نیروهای متخصص و خانواده شهدا و ایثارگران در وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز به همه احکام قانون پایبندیم.