خبرگزاری کار ایران

نادران در اخطار قانون اساسی:

حقوق ایثارگری باید به صورت کامل پرداخت شود

حقوق ایثارگری باید به صورت کامل پرداخت شود
کد خبر : ۱۰۷۶۸۵

متاسفانه بنیاد شهید امور ایثارگران حقوق ایثارگران و حق ایثارگری با حالت اشتغال تداخل داده است و بعضی از حقوق ایثارگران را قطع کرده است و بهانه‌اش هم آن بوده که این حقوق ایثارگری‌‌ همان حقوق حالت اشتغال است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه٬ بودجه و محاسبات مجلس گفت: بر اساس تفسیر شورای نگهبان و تدابیر رهبری٬ مجلس نمی‌تواند در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام ورود پیدا کند.

به گزارش ایلنا٬ الیاس نادران در نشست علنی امروز چهارشنبه(۳ مهر) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل ٬۱۱۰ ۱۱۲ ٬ ۷۵ و بند ۹ اصل ۳۰ این قانون افزود: طرح اصلاح تبصره ۲ ماده ۳۹ قانون جامع ایثارگران که مصوبه کمیسیون اجتماعی است٬ از جهات مختلف با اصول قانون اساسی در تعارض است.

نماینده مردم تهران٬ ری٬ شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بر اساس تفسیر شورای نگهبان و تدابیر رهبری٬ مجلس نمی‌تواند در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام ورود پیدا کند.

وی یادآور شد: در تشخیص مصلحت نظام آیین نامه‌ای تصویب شده که گردش کار و اختیار مجمع را مشخص کرده و در ماده ۷ آن تصریح دارد که در موارد اختلاف بین مجلس و شوای نگهبان که مورد اختلاف واقع می‌شود و مجمع نیز مصوبه‌ای را می‌گذراند٬ این مصوبه فقط توسط خود مجمع قابلیت اصلاح پیدا می‌کند و مجلس مجددا اجازه ورود ندارد.

نادران تصریح کرد: این رویه‌ای بوده که تاکنون عمل می‌شده و حرف من در آن است که مجلس اجازه ورود نداشته است یعنی اداره قوانین از ابتدا نباید به دلیل آنکه در مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به این مساله تصمیم گیری شده بود٬ اجازه می‌داد که پیشنهاد طراحان این طرح به چرخه مصوبه کنونی ورود پیدا کند.

نماینده مردم تهران٬ ری٬ شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم یادآور شد: هرکه ورود پیدا کرده باید به دنبال علاج مساله برویم؛ یک مساله اساسی وجود دارد و آن این است که متاسفانه بنیاد شهید امور ایثارگران حقوق ایثارگران و حق ایثارگری با حالت اشتغال تداخل داده است و بعضی از حقوق ایثارگران را قطع کرده است و بهانه‌اش هم آن بوده که این حقوق ایثارگری‌‌ همان حقوق حالت اشتغال است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: بدون شک حقوق حالت اشتغال تعریف دارد و افراد مستخدمی که به استخدام دستگاه‌های دولتی درمی آیند حقوقشان طبق ضوابط تعریف شود. آنچه که مورد نظر شورای نگهبان بود و نسبت به آن نیز ایراد گرفته شده و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز نسبت به آن اظهارنظر کرده است٬ آن است که جانبازان اجازه دریافت دو حقوق از دو صندوق به عنوان حقوق اشتغال ندارند؛ این ارتباطی به حقوق ایثارگری ندارد٬ حقوق ایثارگری باید به صورت کامل پرداخت شود.

محمد دهقانی نقدر عضو هیات رئیسه مجلس در پاسخ به اخطار نادران افزود: مواردی که ما حق ورود نداریم مواردی است که مستقیما مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به آن مصوبه دارد. در طرح مذکور مواد مختلفی است که این مجمع مصوبه‌ای نسبت به آن ندارد و در آن ماده خاصی که مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه دارد٬ ورود پیدا نکرده‌ایم.

وی یادآور شد: مواد زیادی از طرح مذکور وجود دارد که مجمع تشخیص مصلحت نظام در آن مصوبه ندارد بنابراین به نظر می‌رسد ورود مجلس در موادی که مجمع در آن مداخله نداشته مجاز و بلامانع است.

ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار نادران گفت: آنچه که شما اشاره داشتید در مواردی که مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه‌ای را دارند٬ بدون شک نمی‌توانیم ورود پیدا کنیم. این اتفاق نظری است که در آن هیچ بحثی وجود ندارد.

وی ادامه داد: مجمع در مورد نظر مجلس که‌‌ همان تبصره ۲ است٬ آن نظر را تایید کرده است. این موضوع دو نگاه دارد. یکی نگاهی است که آقای دهقان نسبت به آن دارد که ظاهرا اداره قوانین هم به آن تاکید کرده است و نگاه دوم بر اساس صحبت‌های شماست که عدم ورود نیست بلکه مجمع‌‌ همان نظر مجلس شورای اسلامی را تصریح کرده است. در واقع از دو منظر می‌توان به این موضوع نگاه کرد.

گفتنی است اخطار الیاس نادران به رای گذاشته شد که نمایندگان با آن موافقت نکردند.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز