خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

محرم ماندگار در سایه کرونا

محرم ماندگار در سایه کرونا
کد خبر : ۹۵۹۳۶۱

حال که کاروان عشق به سرزمین دل‌ها رسیده است تا بزرگ‌ترین غافله سالارش جاماندگان طریق دوست را نوید وصل امید دهد می‌توان در سایه کرونا هم با رعایت دستورالعمل‎های بهداشتی محرم ماندگاری را در تاریخ رقم زد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، هر سال با فرا رسیدن ماه محرم، شور و شوق حسینی در بین همه دوستداران امام حسین (ع) به وجود می‌آید و مردم در مساجد، تکایا وهئیت ها برای سرور سالار شهیدان عزاداری می‌کنند تا ارادت خود را به اهل‌بیت (ع) نشان دهند.

آحاد مردم متدین ایران اسلامی همواره در پاسداشت میراث ارزشمند حرکت عظیم قیام عاشورای اباعبدالله الحسین (ع) ثابت کردند که همیشه مصداق عینی کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا هستند.

در این ماه موکب‌های زیادی در شهر برپا می‌شود و دلدادگان امام حسین (ع) با دادن نذری، برپایی خیمه‌های عزا ، دسته روی و زنجیرزنی، طبخ و دادن غذای نذری در دسته‌ها و هیئت‌های مذهبی در این ایام سوگواری می‌کنند تا بیرق عزای امام حسین را برافراشته نگه‌دارند.

حسینیه‌ها به وسعت تمامی مساجد، تکایا، خیابان‌های شهر و تمامی دل‌های عاشق هم‌کلام پیام‌آور عاشورا می‌شوند و اعتقادات مردم در این ماه جلوه گری می‌کند اما امسال با شیوع ویروس کرونا این شور و شوق شکل جدیدی به خود گرفت.

با گسترش ویروس منحوس کرونا، دیگر مانند سال‌های قبل امکان برگزاری این‌گونه مراسم‌های باشکوه در مساجد و تکایا وجود ندارد.

اگرچه شیوع ویروس کرونا نمی‌تواند از عشق و ارادت مردم نسبت به اهل‌بیت کم کند، اما با این حال باید هر شخصی به فکر سلامت خود و اطرافیان باشد و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی که ستاد کرونا دربندهای مختلف الزامات آن را برای عزاداران حسینی اجبار کرده است؛ در این مراسمات شرکت کند.

هرچند محرم بخشی از اعتقاد و فرهنگ ما محسوب می‌شود اما اجرای مراسم‌ها، آیین‌ها و فرایض دینی و مذهبی با حفظ سلامت و امنیت جان شهروندان در زمان وقوع بیماری‌های همه‌گیر در دنیا و البته در کشور ما به یکی از حساس‌ترین موضوعات تصمیم گیران تبدیل شد و پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت به عنوان نقشه راه برگزاری مراسم محرم امسال باهدف تعادل بخشی میان حفظ سلامت شهروندان با برگزاری ایام سوگواری سید سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع)، جلوگیری از انتشار و شیوع بیماری در کشور و اجرای مطلوب برنامه‌های سوگواری محرم و صفر تدوین و به هیئت‌های مذهبی ابلاغ شد.

به دلیل اهمیت موضوع مقام معظم رهبری در عید قربان فرمودند که «به رغم اهمیت مراسم عزاداری سیدالشهدا، رعایت پروتکل‌ها و مسائل بهداشتی مقدم است و همه شرعاً موظف‌اند که شرایط کرونایی را رعایت بکنند و به ضرورت‌ها بسنده کنند».

تا پیش از شیوع این ویروس، برگزاری مراسم‌های مذهبی و آیینی به صورت عادی و برگرفته از اعتقادات مذهبی در جریان بود ولی با انتشار بیماری کرونا و توصیه به پیشگیری از تجمع و رعایت فاصله فیزیکی مورد تأکید قرار گرفت و اعلام شد که برای حفظ سلامت عزاداران لازم است در فضای بسته عزاداری نکنند؛ چراکه در محیط بسته چه با سقف بلند یا کوتاه، امکان گردش ویروس وجود دارد و این به معنای ابتلا به ویروس است.

همچنین توصیه شد: هرگونه حرکت به صورت دسته‌های عزاداری ممنوع است، باید از این حرکت به صورت دسته عزاداری به منظور تجمع، چه همراهان دسته عزاداری و چه افرادی که در مراسم شرکت می‌کنند، خودداری شود؛ درنتیجه شیوه عزاداری امسال این خواهد بود که هیچ دسته عزاداری متحرکی را نخواهیم داشت.

راه انداختن دسته یا گروه‌های ثابت با طبل و سنج، با توجه به اینکه سنج و طبل باعث تجمع افراد می‌شود، ممنوع بوده و عزاداری‌ها صرفاً در فضای باز، بدون تحرک و جابجایی و عملاً با فاصله‌گذاری اجتماعی و به مدت حداکثر دو ساعت انجام شود.

همچنین استفاده مستمر از ماسک برای همه شرکت‌کنندگان در مراسم عزاداری ماه محرم و صفر ضروری است و فاصله‌گذاری حداقل دومتری در همه مراحل این مراسم باید رعایت شود، ضمن اینکه پیش‌بینی‌های لازم برای برگزاری مراسم جایگزین به صورت غیرحضوری درجاهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم حضوری نیست باید انجام شود.

 در مورد نذورات نیز در دستورالعمل ماه محرم آمده است و هرگونه پذیرایی حین برگزاری مراسم عزاداری، ممنوع است و نذورات صرفاً باید در قالب مواد غذایی خشک یا خام توزیع شود و برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی توزیع نذورات و چای ممنوع است.

حال که کاروان عشق به سرزمین دل‌ها رسیده است تا بزرگ‌ترین غافله سالارش جاماندگان طریق دوست را نوید وصل امید دهد می‌توان در سایه کرونا هم با رعایت دستورالعمل‎های بهداشتی محرم ماندگاری را در تاریخ رقم زد.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز