خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران:

80 درصد مشاغل نیازمند آموزش مهارتی هستند/ تحصیل بیش از 41 هزار هنرجو در هنرستان های مازندران

80 درصد مشاغل نیازمند آموزش مهارتی هستند/ تحصیل بیش از 41 هزار هنرجو در هنرستان های مازندران
کد خبر : ۷۵۷۸۳۶

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت: 80 درصد از مشاغل کنونی جامعه نیازمند آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،اسفندیار نظری بعدازظهر امروز درجشنواره کارآفرینان آینده ویژه هنرجویان هنرستان ها و دانشجویان دانشگاه های جامع علمی و کاربردی و فنی و حرفه ای مازندران اظهار کرد: کسب مهارت دانش آموزی، کسب مهارت زندگی و مهارت کسب و کار از مهارت هایی است که متاسفانه در مدارس ما مغفول مانده و است.

وی تنها راه برون این چالش را تربیت دانشجویان کارآفرین دانست و افزود:  80 درصد از مشاغل کنونی جامعه نیازمند آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی هستند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت: با توجه به اهمیت کارآفرینی ،برنامه ریزی در زمینه توسعه و ترویج آن را از الزامات مختلف توسعه اقتصادی کشور بوده و ماهیت فرادستگاهی و فرابخشی مقوله کارآفرینی توجه به آن را توسط تمامی دستگاه ها ضروری می سازد.

وی ادامه داد: یکی از شیوه های مناسب برای کیفیت آموزش های نظری ،فنی و مهارتی،برگزاری المپیادها،جشنواره ها،رویدادها و مسابقات است که بستری مناسب برای شناسایی ،رشد و شکوفایی خلاقیت و مهارت آفرینی و استعداد سازی می باشد.

نظری ایجاد نشاط و رقابت در فضای کسب و کار،هم افزایی و مشارکت کارآفرینان آینده هنرجو و دانشجو در توسعه اقتصادی کشور، حمایت معنوی از کارآفرینان برای ایجاد کسب و کار جدید، توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی و نوآوری و توسعه مهارت های کسب و کار را از اهداف این جشنواره برشمرد.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره در بخش های کارمندی و کارگری،کاسبی و کارفرمایی و کارآفرینی بوده است شمار هنرجویان شرکت کننده در جشنواره کارآفرینان آینده را 350 نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد 9 نفر در بخش هنرجویی و 6 نفر هم در بخش دانشجویی منتخب شدند.

نظری اعلام کرد: از سوی صندوق کارآفرینی امید استان به نفرات اول 10 میلیون تومان،نفرات دوم 6 میلیون تومان و به نفرات سوم این جشنواره 4 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.

*استقرار 345 هنرستان در مازندران

وی تعداد هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش استان را 345 هنرستان عنوان کرد و ادامه داد: از این تعداد 228 هنرستان دولتی و 58 هنرستان غیر دولتی است.

نظری شمار هنرجویان هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش را 41 هزار و 947 نفر اعلام کرد که سه هزار و 394 نفر در هنرستان های غیر دولتی و 38 هزار و 553 نفر در هنرستان های دولتی تحصیل می کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: با توجه به برنامه ششم توسعه،سهم هنرجویان فنی و حرفه ای و کاردانش کشور از مجموع دانش آموزان دوره دوم متوسطه باید به 48.26 درصد برسد.

* سهم 40 درصدی هنرجویان از مجموع دانش آموزان دوم متوسطه

وی ادامه داد: در حال حاضر در مازندران میزان سهم هنرجویان فنی و حرفه ای و کاردانش از مجموع دانش آموزان دوره دوم متوسطه 40 درصد است.

نظری خاطرنشان کرد: میزان استفاده از ظرفیت سایر دستگاه ها یا موسسات دولتی و غیر دولتی در آموزش های مهارتی در شاخه کاردانش (برونسپاری) ، در استان 29.2 درصد است.

وی یادآوری اینکه با سه ساله شدن هنرستان ها و استقرار پایه دوازدهم گفت: 258 باب کلاس درس، 224 کارگاه و 1076 نیروی انسانی تخصصی از کمبود های ما در بخش های فیزیکی، کارگاهی و نیروی تخصصی است.

نظری با بیان اینکه کارآفرینی بعنوان یک پدیده نوین ،جایگاه خود را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها یافته است، ادامه داد: تکیه و تاکید اسناد فرادستی کشور در زمینه کارآفرینی از جمله ضرورت های این برنامه است.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت ترویج فرهنگ کارآفرینی در بین هنرجویان و افزایش بهره وری از آموزش های کارگاهی در هنرستان ها و در راستای تبدیل دانش به ثروت و همچنین تامین نیروی انسانی کارآمد ،گسترش و تنوع در بخش خدمات بازار وکسب و کاراست.

* توسعه کارآفرینی با تقویت نظام آموزشی

نظری یکی از عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی را توجه خاص به تقویت نظام آموزشی دانست و افزود: دولت ها به این نتیجه رسیده اند که برای کسب موفقیت اقتصادی در عرصه ملی و بین المللی در عرصه خدمات در تولید محصولات در سازمان ها وشرکت ها نیاز اساسی به توسعه کارآفرینی است.

وی با مهم بر شمردن فرهنگ کارافرینی و اینکه کارآفرینی بعنوان یک پدیده نوین جایگاه خود را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور از داده است، تصریح کرد: استقرار فرهنگ کارو تلاش در هنرستان موجب تغییر و تحول ارزش ها و هنجارهای نامناسب و نامساعد می شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان کرد: اموزش کارآفرینانه، فعالیت های مشاوره ای به کارآفرینان و تحقیق در مورو کارآفرینی از برنامه های کارآمد عملیاتی در پیشبرد اهداف آموزشی در توسعه کارآفرینی است.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز