مدیر کل آموزش و پرورش مازندران:
تحقیقات پژوهشی کاربردی شود/ پایان نامه درسی تکمیلی به سمت نیازهای بومی هدایت شود
مدیر کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه پایان نامه دریی تکمیلی به سمت نیازهای بومی هدایت شود بر کاربردی شدن تحقیقات پژوهشی تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری،عسکری نیکزاد در مراسم تجلیل از برگزیدگان کشوری و استانی جشنواره ها و مسابقات معلمان و دانش آموزان پژوهنده که صبح امروز در اردوگاه دانش آموزی بادله برگزار شد ، اظهار داشت : پژوهش نشان توسعه یافتگی است و باعث پیشرفت در تمامی بخش های جامعه می شود.
وی افزود: پژوهش در حوزه اقتصادی از مهمترین پژوهش هایی است که اگر یک واحد برای پژوهش اقتصادی هزینه شود 30 واحد آورده به همراه خواهد داشت.
مدیر کل آموزش و پرورش مازندران به پژوهش در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشورها که هدفشان سیطره دیگر کشورهاست تدوین برنامه های مختلف در حوزه فرهنگ را در دستور کار خود قرار می دهند.
وی با بیان اینکه پژوهش در امنیت ملی ،دیگر پژوهشی است که کشورهای مختلف در جهت امنیت خودشان به آن می پردازند که در قانون اساسی نیز بر پژوهش در این حوزه تاکید شده است،افزود: پژوهشی که ارتقای امنیت و سلامت روانی افراد جامعه را تامین کند قابل توجه است.
نیکزاد به چالش های موجود در حوزه پژوهش اشاره و دولتی بودن مراکز تحقیقاتی و بی اعتمادی دستگاه ها ، تقریبی بودن ساختار مناسب و عدم مطابقت با نیازهای روز و بی اعتمادی مدیران نسبت به دستاوردهای داخلی را از چالش مهم در حوزه پژوهش برشمرد.
وی به نقش پژوهش در تصمیم گیری های کلان اشاره وجلوگیری از اتلاف منابع ، توانمند سازی برای حل اساسی مشکلات، ارائه خدمات و کالاهای با کیفیت تر را از مزیت های پژوهش در این بخش بیان کرد.
نیکزاد ،شکاف بین مدیران و محققان را از مشکلات در حوزه پژوهش برشمرد و افزود: توسعه پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان، هدایت پایان نامه درسی تکمیلی به سمت نیازهای بومی، افزایش سهم بودجه در تحقیقات تولیدات ناخالص و حمایت مالی از مراکز پژوهشی از ساختار تحقیقات پویا است.
وی با تاکید بر اینکه پژوهش ها به سمت کاربردی شدن سوق پیدا کنند از وجود 5 آزمایشگاه نانو ،31 پژوهشکده و یک آزمایشگاه پلاسما در استان مازندران خبر داد.