خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران:

شاخص های پنهان توسعه در آموزش و پرورش شکل می گیرد/ اعتدال آغازی است برای به عدالت رسیدن

شاخص های پنهان توسعه در آموزش و پرورش شکل می گیرد/ اعتدال آغازی است برای به عدالت رسیدن
کد خبر : ۴۴۰۵۹۰

جامعه پذیری افراد و یا تربیت اجتماعی، تولید سرمایه اجتماعی و انسجام اجتماعی از ضروریات حیات زندگی جمعی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بهشهر ، مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در گردهمایی مدیران مدارس شهرستان های بهشهر و گلوگاه اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان نهاد رسمی در تربیت فرزندان جامعه نقش دارند که این نهاد تربیتی رسمی نیز زیرنظر دولت است.
سیدعلی قاسمی نهادهای فرهنگی دیگر مانند صداوسیما و رسانه و صنوف مختلف در تربیت نیروهای جامعه تاثیرگذارند اما در جامعه ی ما آموزش و پرورش موفق ترین نهاد تربیتی است.
وی به کارکردهای اموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و ادامه داد: جامعه پذیری افراد و یا تربیت اجتماعی، تولید سرمایه اجتماعی و انسجام اجتماعی از  ضروریات حیات زندگی جمعی است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تولید سرمایه فرهنگی را کارنهاد تعلیم و تربیت برشمرد و اضافه کرد: جامعه بایستی انسان هایی را تربیت کند که دارای انسجام باشند و هنجارهای جامعه درونی  به فرهنگ جامعه تبدیل شود و انتقال مواریث فرهنگی نیز از وظایف این نهاد تربیتی است.
قاسمی با بیان اینکه انتقال مواریث فرهنگی از فرهنگ آغاز می شود  خاطرنشان کرد: فرهنگ قانونمندی و حاکمیت قانون از ان مدرسه است و تربیت انسان های فرهیخته و فرحمند اصلی ترین رکن توسعه هرجامعه است.
وی با بیان اینکه شاخص های آشکار و پنهان برای توسعه جامعه وجود دارد افزود: شاخص های پنهان در آموزش و پرورش شکل می گیرد و حاصل آن نقشی بسزا در رشد کشور دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تعلیم و تربیت را امری عینی و خارجی دانست و گفت: آموزش و پرورش نیروهایی را پرورش می دهد که با جهان آینده سروکار دارند که باید به چالش ها و مخاطرات فعلی و در پیش رو آگاه باشند چراکه دنیا ، دنیای چالش هاست مانند چالش محیط زیست، جنگ منابع آب و تحقق اجرای عدالت.
سید علی قاسمی با بیان اینکه آموزش و تربیت از هم جدا نیستند گفت: رفتار ، نوع نگاه ، پوشش و آراستگی معلم  جزو عوامل تربیتی است که بایستی به آن اهتمام جدی داشت.
وی بر تغییر در نوع نگرش و بینش تربیتی تاکید کرد و ادامه داد: خودافزایی ، ارتقای توان علمی در حیطه آموزشی ، تغییر روش و منش(تعامل و روابط سازنده) از اقدامات موثر است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: مدیر مدرسه باید در وهله اول کلاس را درک کرده باشد در غیراینصورت مدیر نمی تواند تعامل خوبی با معلم و دانش اموز داشته باشد چراکه مدیرمدرسه  مسئول اجرای بخش نامه ها نیست بلکه مدیر امام و رهبر مدرسه است.
سید علی قاسمی اضافه کرد: همدیگر را بپذیریم و تحمل انتقادات و اندیشه های مخالف را داشته باشیم.
وی ادامه داد: همواره خیلی  از افراد تلاش کردند اصلاحات را حذف کنند اما کسی نمی تواند هیچ جریان سیاسی را حذف کند.
مدیرکل اموزش و پرورش مازندران از اصل کرامت، برابری، آزادی و تعامل به عنوان پایه های حقوق بشر یاد کرد و گفت: دین اسلام نیز بر این پایه ها تاکید کرد ؛ تعادل سرمایه رشد و اعتدال آغازی است برای به عدالت رسیدن. افراط و تفریط نیز سمی برای جامعه است.
سید علی قاسمی تصریح کرد: دانش اموزان جزو سرمایه های جامعه هستند و باید برای حوزه های تربیتی این سرمایه های اجتماعی با هدف ،  با برنامه  و با ارتقای صلاحیت و توانمندی حرفه ای در این مسیر حرکت کنیم.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز