خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد؛

سرمایه گذاری بهداشتی و غلبه بر بیماری های غیر واگیر

سرمایه گذاری بهداشتی  و غلبه بر بیماری های غیر واگیر
کد خبر : ۳۶۴۴۰۸

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:به منظور کاهش بار بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر منتسب به آنها، دولت تعهد نموده است تا سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر تهیه ، تدوین و اجرایی نماید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری ؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: می طلبد تا با تعامل و همکاری همه دستگاه ها فرصت و امکان انتخاب های سالم برای مردم فراهم شود و بتوانیم با سرمایه گذاری بهداشتی هزینه های رو به افزایش ناشی از بیماری های غیر واگیر را کاهش دهیم.
قاسم جان بابایی در نشست کارگروه سلامت  که در سالن شماره دو استانداری مازندران برگزار شد به هفته سلامت با شعار "غلبه بر دیابت "  اشاره کرد و اظهار داشت: بیماری دیابت اگر به درستی کنترل نشود موجب مرگ می شود.
وی افزود:در طرح غربالگری روستاییان بالای 30 سال سن که در سال گذشته انجام شد حدود 5 هزار دیابت تشخیص داده نشده در این طرح شناسایی شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه طرح غربالگری افراد بالای 30 سال جمعیت شهری برای سال 95 در دستورکار دانشگاه علوم پزشکی مازندران قرار گرفته است ، گفت: هدف از این طرح را شناسایی بیماران دیابتی و پیش دیابتی و ارائه خدمات درمانی به این افراد عنوان کرد.
جان بابایی با بیان اینکه دیابت غالبا هیچ علامتی ندارد و فقط می توان با اندازه گیری منظم قند خون به وجود این بیماری خطرناک پی برد، افزود: پزشکان خانواده نیز این طرح را اجرا کرد ند اما هنوز مستند نشده است.
وی ابتلا به این بیماری و در صورت رعایت نکردن و عدم کنترل این بیماری خطرناک محسوب می شود، افزود: نابینایی چشم،نارسایی کلیه، اختلال در حرکت پا را بخشی از عوارض بیماری دیابت در افراد محسوب می شود.
جان بابایی چهار بیماری عمده غیر واگیر را شامل بیماری های قلبی، عروقی وسکته مغزی، سرطان، دیابت مزمن تنفسی و آسم عنوان کرد که مهمترین عوامل خطر مشترک این بیماری شامل تغذیه نامناسب، استعمال دخانیات، فعالیت فیزیکی کم و مصرف الکل است.
وی افزود: به منظور کاهش بار بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر منتسب به آنها، دولت تعهد نموده است تا سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر تهیه ، تدوین و اجرایی نماید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، عنوان کرد: می طلبد تا همه دستگاه ها و مدیران در بخش های مختلف بتوانند در پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر با مشارکت یکدیگر دست به اقدام و عمل جدی بزنند و هر یک از ارگانها سهم خود را در این میان انجام دهند.
وی افزود: می طلبد تا با تعامل و همکاری فرصت و امکان انتخاب های سالم برای مردم فراهم شود و بتوانیم با سرمایه گذاری بهداشتی هزینه های رو به افزایش ناشی از بیماری های غیر واگیر را کاهش دهیم.
جان بابایی با تاکید بر اهمیت خود مراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت، مراجعه به پزشک، مراجعه به کارشناس تغذیه و اموزش چگونگی خود مراقبتی را از راههای مقابله با این بیماری دانست.
وی نهادینه کردن آموزش مردم در امر خود مراقبتی را از خدمات مهم عنوان کرد و گفت: سفره سالم بیشترین نقش را در سلامتی خانواده دارد.
وی به خدمات دندانپزشکی به عنوان مترقی ترین خدمات به بیماران اشاره کرد و گفت که در برخی از کشورها  افراد زیر 18سال از خدمات رایگان دندانپزشکی برخوردار هستند.
جان بابایی ، افزود: در راستای سلامت بهداشت دهان و دندان سال گذشته دانش آموزان تمام مدارس مازندران به صورت رایگان از خدمات دندانپزشکی برخوردار شدند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، گفت: 18 کلینیک دندانپزشکی در دو نوبت صبح و عصر به بیماران استان خدمات دولتی ارائه می کند.
وی آموزش مردم در جهت خود مراقبتی تاکید کرد و افزود: پیش بینی می شود  10 تا 15 سال دیگر جمعیت سالمندی ما افزایش یابد  که این امر موجب افزایش دیابت نیز می شود بنابراین باید تمهیدات لازم در خصوص کنترل این بیماری اتخاذ شود.
جان بابایی در ادامه سورتینگ مرکبات و ساماندهی برنج استان را از جمله موارد مهمی عنوان کرد که باید در دستور کار مسئولان ذیربط قرار گیرد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز