خبرگزاری کار ایران

فرزند شهید بهشتی دردومین گردهمایی و نشست نخبگان و فرهیختگان اصلاح طلب مازندران:

حرکتی دارای پایداری است که با مسائل واقع‌بینانه برخورد کند

حرکتی دارای پایداری است که با مسائل واقع‌بینانه برخورد کند
کد خبر : ۲۲۳۸۳۴

قیام عاشورا ۵۰ سال بعد از رحلت پیامبر اکرم صورت گرفت و در این قیام یک سلسله انسان‌های پاک که پیامبر را درک کردند و در کنار انبیاء در یک حرکتی برای مبارزه با تحریف و اصلاح در دین مراحل دشوار حرکت را گام به ‌گام طی می‌کنند.

استاد دانشگاه تهران گفت: حرکتی دارای پایداری است که با مسائل واقع‌بینانه برخورد کند و در قبال پرسش‌های اساسی پاسخ قانع کننده‌ای ارائه شود.

به گزارش ایلنا از ساری، سید محمدرضا حسینی بهشتی شامگاه شنبه دردومین گردهمایی و نشست نخبگان و فرهیختگان اصلاح طلب مازندران بابیان اینکه در تمامی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها که با دگرگونی‌های مهم مواجه هستند گاهی تحریف هم دیده می‌شود گفت: حرکت‌هایی که با آرمان‌های بلند در برقراری عدالت تلاش و مبارزه کردند و به توفیقاتی هم رسیدند گاهی در مسیر این آرمان‌ها دگرگونی‌هایی هم رخ می‌دهد.

وی افزود: قیام عاشورا ۵۰ سال بعد از رحلت پیامبر اکرم صورت گرفت و در این قیام یک سلسله انسان‌های پاک که پیامبر را درک کردند و در کنار انبیاء در یک حرکتی برای مبارزه با تحریف و اصلاح در دین مراحل دشوار حرکت را گام به ‌گام طی می‌کنند.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در مکتب ارائه شده از سوی پیامبر(ص) با روشی روبه‌رو هستیم که واقعیت‌ها را می‌بیند و می‌خواهد به سمت آرمان سوق دهد، و در این مسیر هم به نسبت موفق است چون این حرکت بر یک بستر اجتماعی با ظرفیت‌های خاص آن جامعه اتفاق می‌افتد.

بهشتی با بیان اینکه مکتب اسلام در عربستان که در پایین‌ترین مراتب تمدنی و فرهنگی که هنوز نهادهای اجتماعی آن شکل نگرفته بودند، به میدان آمد، افزود: شاید یکی از دلایل این موضوع بکر و دست‌نخورده بودن آداب و سنت‌های آن جامعه است.

بهشتی خاطرنشان کرد: در آن مقطع هنوز نهادهای اجتماعی در عربستان شکل نگرفته بود و این مجالی برای نوآوری را پدید می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه در زمان پیامبر عنصر صافی و صداقت بر جامعه آن روز عربستان حاکم بود، ادامه داد: هر چه مظاهر شهرنشینی بیشتر بروز پیدا کرد، فاصله از پاکی و صداقت بیشتر می‌شود.

وی یادآور شد: اسلام زمانی در عربستان مجال بروز پیدا می‌کند که در سمتی دیگر چارچوب نظام قبیله‌ای و ‌‌فرد‌خواهی‌ها را در مقابل دارد که این مسائل اثر خود را در طول تاریخ اسلام می‌گذارد.

بهشتی با بیان اینکه در عاشورا میدان، میدان تشبیه‌هاست، افزود: اگر افراد معیار روشن را در اختیار نداشته باشند سردرگم می‌شوند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در ماجرای کربلا با این مسئله روبه‌رو هستیم که چهره محوری این واقعه، هدف از قیام خود را اصلاح دین اعلام می‌کند و در راه تحقق آن جانفشانی می‌کند، متذکر شد: این چهره محوری برای مبارزه بر تحریف گام به میدان می‌گذارد.

بهشتی با اشاره به اینکه نخستین و محوری‌ترین حرکت عاشورا براساس توحید است، ادامه داد: توحید آموزه محوری اسلام است.

وی با بیان اینکه اسلام اگر در آغاز، گشایش داشته و مورد پذیرش بوده به یقین به ضرب و زور شمشیر نبوده است، خاطرنشان کرد: امکان چنین چیزی نه برای اسلام و نه برای هیچ حرکتی پذیرفتنی نیست.

فرزند شهید بهشتی با بیان اینکه یکی از اهداف عاشورا مبارزه با تحریف است، ادامه داد: این تحریف جریان مقطعی و تاریخی نیست بلکه جریان پیوسته و مداوم است و هوشیاری و آگاهی مداوم را می‌طلبد تا با تحریف مبارزه کند.

وی با اشاره به اینکه تقسیم قدرت و مناصب در اسلام براساس خویشاوندی و دوستی‌ها نبوده است، یادآور شد: حضرت علی(ع) تلاش کرد این مسائل رنگ و بوی قبیله‌ای نگیرد و تلاش امام حسین(ع) هم بر این است که بیان کند نزاع بر سر خویشاوندی و قبیله‌ای نیست.

بهشتی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) با نهضت عاشورا از ما طلب تلاش صادقانه، آگاهانه و آزادانه می‌کند، افزود: این در حالی است که در منابر خود احساسات و عواطف همراه با سرسپردگی را همراه می‌کنیم که این مسئله اگرچه دارای ارزش است اما هدف اصلی امام حسین(ع) نیست.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز