خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس:

مطالبات کارگران خریدار و حامی ندارد/دریابیگی: شاهد مرگ بی صدای جامعه کارگری هستیم

مطالبات کارگران خریدار و حامی ندارد/دریابیگی: شاهد مرگ بی صدای جامعه کارگری هستیم
کد خبر : ۱۵۳۵۶۴۵

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: متاسفانه سال هاست که در جایی که مطالبات شما کارگران باید خریدار و حامی داشته باشد،ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عصر شنبه سالار باوند، کارشناس حوزه ایمنی کار در مراسم یادبود جانباختگان حادثه معدن طبس با اشاره به اینکه در چند سال اخیر شمار حوادث مربوط به استخراج از معادن زغالی کشور بشدت رو به افزایش است، گفت: متاسفانه در چند سال گذشته بدلیل عدم آموزش های کافی به کارگران معادن زغال سنگ شاهد افزایش چشمگیر حوادث مرگبار هستیم.

در این مراسم که جمعی از مسئولین و تشکلات کارگری نیز حضور داشتند،وی افزود: این در حالی است که بیست سال گذشته در کنار تمامی معادن زغال،آموزشگاه های تخصصی برای تعلیم و آموزش کارگران وجود داشت و امروز شاهد تعطیلی این آموزشکده ها هستیم.

باوند با بیان اینکه مشکلات معیشتی موجب شده تا کارگران معادن خیلی از خطرات را به جان بخرند،گفت: افزایش حقوق کارگران متناسب با سختی کارباید متفاوت باشد.

وی ادامه داد: سختی کار در معدن قابل مقایسه با سایر کارها نیست و عدالت باید در میزان حداقل دستمزد این کارگران مظلوم رعایت شود.

بازبند با انتقاد از عدم نظارت کافی بر بسترهای استاندارد ایمنی در کار در حوزه فعالیت کارگران معدن زغال سنگ گفت: امروز بسیاری از پیمانکاران در بسترهای کافی و حداقلی ایمنی در کار معادن را برای کارگران فراهم نمی کنند و این مستلزم نظارت بیشتر مسئولین در حوزه ایمنی کار است.

شاهد مرگ بی صدای جامعه کارگری و بازنشستگی هستیم

در ادامه نصرالله دریابیگی،دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با بیان اینکه امروز کارگران قربانی سیاست های غلط خصوصی سازی غلط می باشند،گفت:طبق آمار حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگر بر اثر حوادث کار در ایران از بین رفته اند و این یعنی وزارت کار و دستگاه های مربوطه وظایف خود را به درستی انجام نداده است.

این نماینده با سابقه کارگری با اشاره فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت عدالت در توسعه گفت: امروز مشکل فقط مظلومت کارگران معادن نیست،بسیاری از کارگران در سنگرهای دیگر خدمت در قالب شرکت های خدماتی مورد استثمار قرار می گیرند.

دریابیگی با بیان اینکه امروز شاهد مرگ بی صدای جامعه کارگری و بازنشستگی هستیم،افزود: امروز کارگران و بازنشستگان در بد ترین شرایط معیشتی و اقتصادی بسر می برند و صورت خود را با سیلی سرخ نگه می دارند.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با انتقاد از عدم اجرای قانون ۴۱ و ۹۶ قانون کار، گفت: از دولت وفاق ملی خواستار اجرای درست قانون کار برای کارگران و بازنشستگان هستیم.

مطالبات کارگران خریدار و حامی ندارد

علی بابایی کارنامی نیز در این مراسم ضمن تسلیت بابت حادثه تلخ معدن زغال سنگ طبس و جان باختن شماری از کارگران مظلوم ایران عزیز،با انتقاد از عدم نظارت و حمایت دولت ها و مجالس گذشته از حقوق بحق جامعه کارگری،گفت: متاسفانه صدای مظلومیت کارگران در مجلس و دولت شنیده نمی شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: متاسفانه سال هاست که در جایی که مطالبات شما کارگران باید خریدار و حامی داشته باشد،ندارد.

وی افزود: متاسفانه اکثریت همکارانم در مجلس و دوستان در دولت در تصمیمات مهم برای جامعه کارگری همدل و پشتیبان نیستند.

بابایی کارنامی با بیان اینکه مقصرین حوادث کار باید استعفاء دهند،گفت: برخورد با تخلفات در ایمنی کار سالهاست که مشهود است و باید با متخلفین برخورد شود.

وی گفت: حادثه تلخ چند روز گذشته حاصل عدم نظارت درست در ایمنی کار بوده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از کانون قدرت و مافیا در کشور گفت: امروز بعنوان رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس باید اعتراف کنم که بدلیل بروز کانون قدرت مافیا امکان حل و فصل بسیاری از مشکلات حیاتی کارگران و بازنشستگان وجود ندارد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس دوازدهم افزود: اتحاد تشکلات و جامعه کارگری تنها راه برون رفت از بسیاری از مشکلات این قشر شریف و مظلوم است و با اتحاد باید به دنبال احقاق حقوق بحق کارگران و بازنشستگان باشیم.

در پایان عمران عباسی نماینده مردم قائمشهر در مجلس نیز کارگران معدن را مظلوم ترین قشر جامعه کارگری دانست و گفت: یقینا با مسببین وقوع این حادثه تلخ برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه رعایت ایمنی در چنین واحدهایی یک موضوع مهم و آشکار است اظهار داشت: کاملا مشخص است واحد معدنی که چندین متر زیر زمین فعال است با مشکل خروج گاز روبرو خواهد بود و باید پیش بینی‌های لازم و ایمنی متناسب با آن از قبل پیش بینی و اقدام لازم در خصوص آن انجام می‌شد. 

عباسی با بیان اینکه حقوق هفت میلیون تومان برای کارگران زحمت‌کش ظلم است، اظهار داشت: حقوق و دستمزد کارگرانی که زیر زمین و در آن شرایط سخت مشغول کارند بایستی بیشتر از دیگر کارگران باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز