خبرگزاری کار ایران

کتاب «سرپل در غرب کارون» با موضوع دفاع مقدس رونمایی شد

کتاب «سرپل در غرب کارون» با موضوع دفاع مقدس رونمایی شد
کد خبر : ۱۵۱۹۱۳۲

آیین رونمایی از کتاب «سرپل در غرب کارون» روایت تاریخ شفاهی تیمسار ایرج جمشیدی از حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان دفاع مقدس روز یک‌شنبه با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات عمارت شهرداری ساری برگزار شد.

به گزارش ایلنا، محمد فوقی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران در این آیین، گفت: خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس ثروت ملی است و متعلق به شخص خاطره گو و راوی نبوده بلکه فصل جدیدی از سبک زندگی دینی، ملی و انقلابی رزمندگانی است که در دوران دفاع مقدس به‌جا گذاشته شد و باید برای نسل جوان تبیین شود.

وی به «کتاب سرپل در غرب کارون» اشاره کرد و افزود: خاطرات این کتاب، دقیق و بدون اغراق بوده و می‌تواند غنی‌ترین میراث معنوی برای تاریخ معاصر باشد و به‌عنوان میراث مکتوب باید برای نسل کنونی و آینده جاودانه و ماندگار باشد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران، گفت: در این کتاب خاطراتی از شهید صیاد شیرازی، شهید ابراهیم همت و شهید نیاکی توسط امیر سرتیپ جمشیدی نقل می‌شود.

 وی بابیان اینکه، جنگ دفاع از هویت ملی و دینی بوده است، گفت: به فرموده مقام معظم رهبری این انقلاب زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی است.

فوقی از خاطرات رزمندگان دفاع مقدس به‌عنوان گنجینه غنی ایران، اسلام و جهان یادکرد و افزود: این خاطرات یک تحول روحی، فکری در مخاطبان ایجاد می‌کند چراکه این اطلاعات تاریخ معاصر ما را پربار کرده و درس‌های زیادی را به ما می‌آموزد.

وی از مسئولان مربوطه خواست تا اعتبارات لازم را در اختیار اداره کل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار دهند تا با شمار بالا این کتاب‌ها چاپ شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مازندران نیز بابیان اینکه قدرت ایستادگی و مقاومت دوران دفاع مقدس مرهون ارزش‌های بزرگی بود که رزمندگان اسلام آفریدند، گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب؛ هرگاه از عوامل پیروزی دفاع مقدس یاد می‌کنیم از قدرت ایمان و معنویت غافل نشویم زیرا قدرت معنویت، قدرت استقامت در جنگ و ایستادگی و مجاهدت درراه خدا را به همراه داشت.

سرهنگ محمدحسن سلامی بابیان اینکه هر جا معنویت و ایثار افزون‌تر بود پیروزی‌ها بیشتر و رزمندگان نیز باانگیزه‌تر بودند، افزود: قدرت ایستادگی و مقاومت دفاع مقدس مرهون همین ارزش‌های رزمندگان دفاع مقدس بوده است.

وی، خاطرات دوران دفاع مقدس را گنجینه و ثروت عظیم برای کشور جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: ملت ما با دستان خالی در مقابل نظام سلطه ایستاد و پیروز شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مازندران به حضور معنوی رزمندگان در جبهه اشاره کرد و گفت: امروز این رزمندگان وارثان دوران باعظمت و شهدای زنده تاریخ دفاع مقدس هستند و آنچه از خاطرات ارزشمند آن دوران گفته و یا مستندسازی می‌شود میراثی گران‌بها برای نسل‌های امروز و آینده است.

 سلامی با این اعتقاد که هر رزمنده یک کتاب است، افزود: باید به‌روزی برسیم که هیچ خاطره‌ای از قلم نیفتد و این خاطرات در آینده در زمره گنجینه‌های تاریخی این کشور قرار بگیرد.

وی افزود: باید کتاب‌های اثرگذاری از دلاوری‌های رزمندگان دفاع مقدس نوشته شود تا نسل‌های آینده بدانند برای حفظ این کشور چه جوان‌هایی فدا شده‌اند.

دکتر سید صمد حسینی نویسنده کتاب «سرپل در غرب کارون» گفت: خدا را شاکرم که فرصتی را فراهم کرد تا بتوانم بخشی دفاع مقدس را در این کتاب جمع‌آوری کرده و نقش ارتش را در این دوران برای مردم تبیین کنم.

وی بابیان اینکه خاطرات تیمسار امیر جمشیدی در بیش از 400 صفحه به نگارش درآمده است، افزود: این روایت‌ها دقیقاً همان چیزی است که ما درصحنه جنگ آن را مشاهده کردیم؛ محیط ادراکی ما به طریقی و محیط عینی ما به طریقی دیگر شکل می‌گیرد برخی از افراد که شروع به بیان خاطرات می‌کنند مطالبی را به آن اضافه می‌کنند اما من هیچ‌گونه انحراف استاندارد معیاری در واسپاری خاطرات امیر جمشیدی به‌عنوان کسی که سال‌های زیادی را در جبهه بودم؛ ندیدم.

همچنین در این مراسم امیر سرتیپ جمشیدی، امیر سرتیپ گلمایی و امیر سرتیپ نجاتی از رزمندگان ارتش دفاع مقدس به بیان خاطرات از حضور در جبهه پرداختند.

گفتنی است؛ اسناد تصویری دوران آزاد شدن آزادگان و تصاویر ممنوعیت و محدودیت مراسم عزاداری محرم و صفر در دوران پهلوی در سالن شهرداری ساری به نمایش گذاشته شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز