مدیرکل دفتر منابع انسانی استانداری مازندران خبرداد:
انجام طرح سنجش میزان رضایتمندی از مراجعین دستگاههای اجرایی مازندران
مدیرکل دفتر منابع انسانی استانداری مازندران از انجام طرح سنجش میزان رضایتمندی از مراجعین دستگاههای اجرایی در استان خبرداد.
مدیرکل دفتر منابع انسانی و تحول اداری استانداری مازندران گفت: از آنجا یی که یکی از مقولههای سنجش کارآمدی نظام اداری میزان رضایتمندی مردم از خدمات ارائه شده دستگاههای دولتی میباشد، به منظور ایجاد سازو کارهای لازم در جهت ارائه خدمات مطلوب و موثر به مردم و برخورد مناسب کارکنان با ارباب رجوع و نهادینه شدن موضوع رضایتمندی مراجعان در دستگاههای دولتی، برنامه خدمات رسانی به مردم و تکریم ارباب رجوع، به عنوان یکی از ده برنامه تحول اداری ابلاغ شده است.
به گزارش ایلنا از ساری، فرهاد صفایی افزود: این برنامه دارای عناصری نظیر شفاف و مستند سازی نحوه ارایه خدمات به ارباب رجوع، اطلاع رسانی از نحوه ارایه خدمات به مردم، تدوین منشور اخلاقی سازمان، بهبود و اصلاح روشهای ارایه خدمات، نظرسنجی، نظارت بر حسن رفتار کارکنان دستگاههای اجرایی با مراجعه کنندگان جهت بهره گیری از خدمات نظام اداری استان میباشد که بخش نظر سنجی از مردم در طول سال توسط خود دستگاههای اجرایی به صورت ماهانه و سالانه و همچنین توسط دفاتر منابع انسانی و تحول اداری استانداریها در سراسر کشور در هر سال انجام میپذیرد.
وی یادآورد شد: به استناد بند ۱ تصویب نامه شماره ۳۴۵۸۸ / ت۳۱۴۳۴ ه مورخ ۲۷/۷ / ۱۳۸۳ هیأت محترم وزیران و براساس ماده(۹) طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در نظام اداری و تبصره ماده ۳۶ قانون مدیریت خدمات کشوری ضروریست هر ساله میزان رضایتمندی مراجعین از نحوه ارائه خدمات دستگاههای اجرایی، با هدف شناخت ویژگیهای کلی دستگاههای اجرایی از نظر ارتباط و تعامل با ارباب رجوع، شناخت و طبقه بندی دستگاهها از نظر میزان رضایتمندی مراجعان و شناسایی دستگاههای پیشرو در ارایه خدمات به مردم مورد سنجش قرار میگیرد تا در نهایت بتوان با مقایسه روند سالیانه نتایج یافتههای اساسی طرح، از جمله اطلاع رسانی به مراجعان، میزان اعتماد به مراجعان دستگاهها، میزان خوش بینی آنان به بهبود ارایه خدمات دستگاهها، میزان رضایتمندی از ارائه خدمات و در نهایت نحوه اجرای طرح را مورد ارزیابی قرار داد.
صفایی در ادامه اظهار داشت: طرح سنجش میزان رضایتمندی مراجعین از خدمات دستگاههای اجرایی از سال ۱۳۸۳ تا کنون بطور سالانه در استان اجرا میگردد که در سال جاری نیز طی روزهای آینده در سطح کلیه دستگاههای اجرایی استانی و شهرستانی بر اساس جدول نمونههای توزیع شده در چارچوب یک روش آماری و دستورالعمل فنی ابلاغی معاونت نوسازی اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در سطح ملی و استانی به مرحله اجرا در خواهد آمد.
به گفته وی در این طرح که به مدت یک ماه به طول خواهد انجامید از پرسشگران و عوامل اجرایی پس از یک دوره آموزشی کوتاه مدت استفاده میگردد، مهمترین اجزای پرسشنامه تدوین شده عبارت است از: سنجش آگاهی مراجعان، سنجش اعتماد مراجعان، نحوه رفتار با ارباب رجوع، فضا و تجهیزات فیزیکی، مشخصات پاسخگوست.
مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری استانداری مازندران تصریح کرد: اطلاعات بدست آمده پس از جمع آوری و بازبینی دادهها از طریق نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار خواهد گرفت سپس نتایج بدست آمده تفسیر و نتایج هر بخش و محورها با استفاده از جداول و نمودارهای آماری تدوین میشود.
وی ادامه داد: در پایان نتایج طرح منجر به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت عملکردی دستگاههای اجرایی در حوزه تکریم و مشتری مداری که عمدتاً نشان دهنده چگونگی ارائه خدمات کیفی برتر همراه با سرعت در ارائه خدمات و کاهش هزینهها و برخورد مناسب با مراجعین خواهد بود و یافتههای طرح در قالب گزارش کلی نظرسنجی در ارزیابی عملکرد سالانه دستگاه اجرایی موثر بوده و دستگاهها میتوانند از ظرفیت قانونی ایجاد شده در جهت ارتقای سطح عملکردی دستگاه و ارائه خدمات مطلوب استفاده بهینه نمایند.
فرهاد صفایی در پایان از دستگاههای اجرایی استانی و شهرستانی خواست به منظور اجرای مطلوب طرح لازم است همکاری لازم را در طول اجرای طرح با عوامل اجرایی داشته باشند.