خبرگزاری کار ایران

به مناسبت۱۴ آبان روز ملی مازندران؛

هفته مازندران فرصتی برای یادآوری هویت بخشی فرهنگی

 هفته مازندران فرصتی برای یادآوری هویت بخشی فرهنگی
کد خبر : ۱۲۹۴۱۱۶

مازندران همواره دارای پیشینه تاریخی، علمی، فرهنگی و طبیعی بوده و غنای فرهنگی، هنری و آداب و رسوم بسیار زیبای این استان برای همگان مورد توجه است و باید در راستای استفاده از این ظرفیت‌ها تلاش کرد.

به گزارش ایلنای مازندران، هفته مازندران  فرصت مناسب و میراثی ماندگار برای هویت بخشی فرهنگی است که باید از همه ظرفیت‌های موجود در این استان برای بالندگی دیار علویان استفاده شود.

بی گمان مازندران، مامن و خاستگاە مردان و زنانی بودە و هست که با عشق و ایمان، سخت کوشی، شجاعت و جسارت، میراثی گرانبها و گنجینه‌ای پر از هنر و دانایی و خرد از خود به یادگار گذاشته اند.

مازندران در طول تاریخ دارای جایگاە بسیار خاص بوده و دارای شخصیت ها و بزرگانی بودە که باعث فخر و سربلندی ایران اسلامی بودە و هستند.

 ثبت روز مازندران در تقویم ملی حق مردم‌ مازندران 

 استاندار مازندران در این راستا با اشاره به ثبت ۱۴ آبان با عنوان "روز مازندران" در تقویم کشور گفت: ثبت این روز به نام‌ مازندران بیانگر هویت فرهنگی دیار علویان است.

سید محمود حسینی پور افزود:  تلاش برای ثبت این روز در دوره های قبل آغاز شد و در این دولت با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این روز در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید و ثبت یک روز به نام مازندران در تقویم کشور حق مردم این استان بود.

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان اینکه دستاوردهای تاریخ و فرهنگ استان مازندران فراوان است، خاطرنشان کرد:دستاوردهای مازندران تنها منحصر به دستاوردهای مادی نیست و بُعد معنوی و فرهنگی آن نیز حائز اهمیت و توجه است و عشق و علاقه به ائمه اطهار و پایبندی و محبت به امامان در وجودشان نهادینه شده است و همه این داشته ها باید به نسل جدید منتقل شود.

حسین جوادی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: ۱۴ مازندران سالروز اولین حکومت علویان در مازندران است که سالیان سال تلاش شد تا بعنوان روز ملی در تقویم رسمی ثبت شود که با هماهنگی و تلاش شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ رسمی رئیس جمهوری این‌مهم اجرایی شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران افزود: از ۱۲ تا ۱۸ آبان ماه به نام هفته مازندران نامگذاری شده و امسال برنامه های مختلفی را در دستور کار داریم.اس

وی یادآور شد: مازندران دارای داشته های فراوان از آداب و رسوم و فرهنگ و سنت های مختلف است و در منطقه صالحان کجور و برنامه نام آوران  در تالار مرکزی ساری برنامه ای با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و همچنین برپایی نمایشگاه خوشنویسی سردار کابلی در بهشهر و تجلیل از خانواده این سردار شهیدهنرمند، کشتی لوچو بابل، نمایشگاه دستاوردهای مازندرانی ها در قائمشهر و برنامه ای در تالار مرکزی در دست اقدام داریم که میزبان گروهی از تاجیکستان و گیلان باشیم.

مهدی روحی کارشناس فرهنگی و هنری و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا هم در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، مازندران را استانی با غنای فرهنگی، تاریخی، طبیعی، دینی و عرفانی فراوان عنوان کرد که تمام ظرفیت‌های لازم را برای رسیدن به افق‌های درخشان دارد.

وی یادآور شد: روز مازندران فرصتی مهم برای بیان آیین ها و فرهنگ و تمدن مردم این استان است و امیدواریم با مدیریت صحیح و دلسوزانه و همکاری و هم‌افزایی میان دستگاه‌های اجرایی، در راستای معرفی ظرفیت‌های بالقوه استان مازندران در سطح ملی و بین‌المللی گام‌های مهمی برداریم.

۱۴  آبان  گامی برای همراهی و همسویی تشکل های فرهنگی و هنری

محمدرضا حسن‌پور دبیر ستاد بزرگداشت هفته مازندران،هم گفت: مازندران مهد آیین‌ها و فرهنگ‌ها است و نام‌گذاری روزی به نام مازندران، فرصتی برای بازخوانی برخی آیین‌های فراموش‌شده بومی و محلی است که نسل امروز با آن آشنایی ندارند و باید این آیین‌هایی که هر یک ریشه در آداب و اعتقاد گذشتگان دارد و دارای مضامین و مفهوم گران‌بهایی است به نسل جدید منتقل شود.

به گزارش ایلنا، بر اساس بخشنامه سال ۱۳۸۸ سازمان میراث فرهنگی کشور مبنی بر انتخاب روزی با عنوان روز مازندران، پژوهشگران و فعالان حوزه فرهنگ و تمدن استان با هم‌اندیشی و همفکری ۱۴ آبان را آغاز حکومت علویان نخستین حکومت شیعی به نام روز مازندران انتخاب کردند و اکنون هم با تلاش این دولت روز مازندران در ۱۴ آبان در تقویم ملی به ثبت رسید.

این روز بهانه‌ای برای شناخت بیشتر از زبان، آداب‌ورسوم و گسترش گردشگری، انتقال فرهنگ و سنت های در استان زیبا و فرصتی برای معرفی مشاهیر، فرهیختگان، نوابغ، شعرا، پهلوانان و چهره‌های برجسته تاریخی این استان به مازندرانی‌ها ، مردم ایران عزیز و حتی جهانیان است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز