خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

بهره‌مندی از ظرفیت تجاری اوراسیا؛ ظرفیت پنهان توسعه مازندران/ضرورت شناخت و جذب بازار و مشتری

بهره‌مندی از ظرفیت تجاری اوراسیا؛ ظرفیت پنهان توسعه مازندران/ضرورت شناخت  و جذب بازار و مشتری
کد خبر : ۱۲۸۹۱۳۲

استاد دانشگاه علم و فن آوری مازندران گفت: بهره مندی از ظرفیت تجاری اوراسیا قابلیتی مهم برای توسعه اقتصاد و تجارت برای استان مازندران است که کمتر دیده شده و در برخی از موارد از آن غافل شدیم که با بهره مندی از آن می توان به توسعه مناسبی در تجارت و اقتصاد دست یافت‌.

به گزارش ایلنای مازندران، صادرات یکی از اولویت های مهم استان مازندران با توجه به دارا بودن محصولات کشاورزی و باغی و فرآورده های لبنی و سیمان در تراز صادرات است که در سال‌های اخیر با قوت دنبال می شود.

مازندران دارای ظرفیت بالایی در صادرات است و ۳۰ کشور در لیست صادراتی آن هستند اما اکنون تنها به  ۱۰ کشور صادرات انجام‌ می شود و همه این ظرفیت ها و پتانسیل ها باعث شده  که مسئولان توجه به صادرات از مازندران را در اولویت برنامه ها داشته و همین امر موجب شد تا براساس آنچه محمد قربانی معاون وزیر جهاد کشاورزی گفته، مرکبات مازندران در سال جاری راهی مسابقات جام‌جهانی قطر شود.

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم با اشاره به هدف گذاری صادراتی برای مرکبات مازندران گفت: مرکبات استان در راه صادرات به روسیه، چین و هندوستان است و باید برای حضور در بازارهای جهانی تولیدات باکیفیت عرضه کنیم.

صادرات از مازندران در سال های اخیر با قوت دنبال می شود و بنا برگفته سید رحیم بخشی مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران، ارزش ارزی صادرات کالا از مازندران به نقاط مختلف جهان در ۶ ماهه نخست امسال با ۲۰ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ۱۴۰ میلیون دلار رسیده است.

وی معتقد است : میزان صادرات کالا در سال ۹۹ از مبدا مازندران به نقاط مختلف جهان ۱۷۹ میلیون دلار بود که با تسهیل روابط تجاری و تعامل با کشورهای منطقه این میزان در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته و تبالادت تجاری استان مازندران به ۲۷۸ میلیون دلار  رسیده است.

به گفته بخشی، فرهنگ صادراتی و تجارب محور شدن صادرات بخش مهمی در صادرات است که باید آموزش در این بخش مورد توجه جدی باشد و همچنین برای افزایش صادرات کالا از مازندران، توجه به استانداردهای بین المللی، بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی در تراز نمونه‌های جهانی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

این در حالی است که از نظر کارشناسان با توجه به ظرفیت‌های فراوان در استان مازندران در بخش مرکبات، کیوی، گل و گیاه، فرآورده های لبنی  سیمان و...  باید این درصد صادرات افزایش یافته و با عرضه بیشتر کالاهای صادراتی، افراد و تجار بیشتری را ترغیب به واردات از مازندران به کشور مبدا و در نتیجه افزایش صادرات از مازندران کنیم.

مهدی بشارتده سلوطی، استاد دانشگاه علم و فن آوری مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا مازندران  با اشاره به وضعیت اقتصاد و صادرات و واردات این استان اظهار کرد: با بررسی کارنامه صادرات مازندران متوجه می شویم که گستردگی کالا از نظر سبد و انواع کالا متفاوت است.

وی افزود: دو محموله سیمان و فرآورده‌های لبنی بیشترین ظرفیت صادرات استان مازندران را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که از نظر تجار اینکه صادرات را به چند قلم محدود کنیم، مطلوب نیست و چرخه را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

این استاد دانشگاه گفت: در سال‌های آخر برنامه‌پنجم قرار داریم که براساس این برنامه، افق صادرات مازندران ۳ میلیارد دلار بوده که‌متاسفانه حاصل نشد و هر چه جلوتر رفتیم از هدف دور و دورتر شدیم که البته کرونا و تحریم در این بخش اثرگذار بوده است.

به گفته بشارتده سلوطی،  زیرساخت‌های فعلی مازندران برای صادرات مناسب نیست و با زیرساخت های فعلی نمی توان صحبت از صادرات کرد و همچنین مدیران‌نباید به حداقل ها قانع باشند و اینکه امسال شاهد بهبود نسبی نسبت به سال گذشته بودیم ، دلشاد نباشیم چرا که نسبت به ۵ سال گذشته شاخص کمتری داریم.

استاد دانشگاه علم و فن آوری مازندران افزود: نبود زیر ساخت مناسب و اینکه تجار نمی دانند چه محصولی صادر کنند؛ مشکلات فعلی ما در بخش صادرات است و عدم شناخت ما از بازار هدف نشان می دهد که به دنبال شناخت و ایجاد بازار نرفتیم و تنها به دنبال تقاضای بازار بوده این و به دنبال عرضه بازار نبودیم که این آسیب زاست.

وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت بالای تجاری در منطقه اوراسیا نتوانستیم تنوع سبدی را برای تجار و تجارت فراهم کنیم، خاطر نشان کرد: باید به دنبال شناخت بازار و جذب بازار و مشتری، برای عرضه کالاهای خود تلاش کنیم و عرضه محصولات مناسبی داشته باشیم.

بشارتده افزود: بهره مندی از ظرفیت تجاری اوراسیا قابلیتی مهم برای توسعه اقتصاد و تجارت برای استان مازندران است که کمتر دیده شده و در برخی موارد از آن غافل شدیم که با بهره مندی از آن می توان به توسعه مناسبی در تجارت و اقتصاد دست یافت‌.

این استاد دانشگاه گفت: اگر از ظرفیت منطقه اوراسیا به درستی استفاده شود و حجم تجارت محصولات استان مازندران در بازار حاشیه خزر بهبود یابد و همچنین تبادل پول و سهولت آن مورد توجه قرار گیرد؛ قطعا بهره مندی اقتصادی بیشتری حاصل خواهد شد و شاهد سهولت صادرات خواهیم بود.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز