خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

داشتن پیری و سالمندی خوب؛ در گرو تغییر سبک زندگی است

داشتن پیری و سالمندی خوب؛ در گرو تغییر سبک زندگی است
کد خبر : ۱۲۸۶۰۸۳

یک روانشناس و مدرس علوم روانشناسی می گوید: تغییر سبک زندگی و توجه به سلامت در دوران کهنسالی و توجه به تغذیه و ورزش مناسب، مهم‌ترین مسئله برای داشتن سالمندی و پیری خوب است.

حسن بهروزی در گفت وگو باخبرنگار ایلنای مازندران اظهار کرد: سالمندی هم همچون کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی، مرحله ای از چرخه زندگی سالمندان را با مشکلات زیادی روبرو می کند.

وی با بیان اینکه برای دور شدن از مشکلات دوران سالمندی باید مواردی را مد نظر داشته باشیم تا سالمندی خوب و بهتری داشته باشیم؛ خاطر نشان کرد: تغییر سبک زندگی و توجه به سلامت در دوران کهنسالی و توجه به تغذیه و ورزش مناسب، مهم‌ترین مسئله برای داشتن سالمندی و پیری خوب است. 

به گفته بهروزی، پیرشناسان افراد ۶۵ الی ۷۴ سال را "پیر جوان"، افراد ۷۵ تا ۸۴ سال را " پیر سالخورده" و افراد "بالای ۸۵" سال را "پیر فرتوت" می نامند و در این بین اولین موضوع در سن پیری بعد جسمانی است. 

این روانشناس افزود: در کهنسالی به سبب تغییراتی که در دستگاه‌ها و اندام‌های بدن بروز می کند،   افراد در برابر بیماری ها آسیب پذیر هستند، خصوصا" قلب که آسیب پذیرتر است. گرچه مغز نیز دستخوش تغییر می شود، اما خفیف است، در این زمان افراد سالمند باید سبک زندگی خود را تغییر دهند. 

وی گفت: ورزش، تغذیه و داشتن دندان های سالم مهم‌ترین تاثیر را بر سلامت سالمندان دارد. 

بهروزی افزود: از لحاظ روانشناختی افراد سن بالا دچار بعضی از بیماری ها (زوال عقل، آلزایمر، افسردگی، ضعف حافظه و..) می شوند؛ بنابراین سالمندان باید فرصت تحصیل و آموزش را جدی بگیرند که سبب حفظ هوشیاری ذهن آنان می شود و بهتر است این موضوع در زمینه های عملی، عملکردی، اجتماعی و ارائه آموزش در سطح جامعه باشد. 

وی یادآور شد: شرکت در فعالیت های اجتماعی وگروهی می تواند  در پیشگیری از افسردگی واحساس تنهایی کمک کننده باشد.

این روانشناس اظهار کرد: معمولا" زنان در سراسر جهان بیشتر از مردان عمر می کنند؛ چون زنان مراقب خود بوده و برای سلامت خود اهمیت بیشتری قائل هستند. همچنین از حمایت های اجتماعی بیشتری نیز برخوردارند.

بهروزی گفت: در صورتی که مردان از لحاظ بیماری ها، تصادفات، جنگ، زندانی و پرخاشگری آسیب پذیرتر هستند و این عوامل سبب کوتاه بودن عمر مردان است. به همین دلیل باید سبک زندگی برای مردان تغییر کند و سلامت جسم و جان و توجه به ورزش و تغذیه مناسب در دستور کار باشد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز