رئیس سازمان توسعه تجارت:
راهاندازی نخستین مرکز تجاری مشترک ایران – قزاقستان در آیندهای نزدیک
رئیس سازمان توسعه تجارت از راهاندازی نخستین مرکز تجاری مشترک ایران – قزاقستان در آیندهای نزدیک خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت بابیان اینکه نقشه راه صادرات را تدوین کردهایم، افزود: این برنامه بیشتر روی زنجیره تأمین نهاده، توسعه بازار، تنوعبخشی محصولات و بازارهای هدف، الزامات در شبکه بانکی و لجستیک و ... است که در تمام موارد متناسب با جهش تولید سیاستگذاری را انجام دادیم.
وی بیان کرد: نکته مهم این است که الزامات طراحیشده با همکاری بخش خصوصی، اتاق اصناف، اتاق تعاون و اتاق بازرگانی در قالب هماندیشی و تبادلنظر برنامهریزی و دستهبندیشده است که باید عملیاتی و اجرا کنیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت از تشکیل کارگروهی با کمک فعالان اقتصادی گفت که در این مدت برای رفع مشکلات صادرات تشکیلشده و مهمترین آن ضوابط ارزی و تجاری بوده که در مهرماه امسال محقق شده است.
این مسئول با اظهار امیدواری از اینکه گشایش در فعالیتهای اقتصادی بهویژه تلاش برای افزایش سهم ضمانت صادرات را با کمک خود بخش خصوصی دنبال میکنیم، افزود: اقدامات دیگری نیز در شرایط فعلی اقتصادی را دنبال میکنیم، ازجمله اینکه برای نخستین بار توانستیم که رمزارزها را بهعنوان اعتبار و نه پول به رسمیت بشناسیم تا در این تحریمها کمککننده باشد.
پیمان پاک ادامه داد: در حال راهاندازی نخستین مرکز تجاری مشترک در قزاقستان هستیم که خدمات حقوقی، توسعه بازار و ... را در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهد و ابزاری برای توسعه تجارت و بازار هدف باشد.
وی بابیان اینکه تقریباً یک افزایش 7 تا 8 برابری را در پتانسیلهای اوراسیا دیدهایم، اظهار امیدواری کرد که در یک سال آینده به پیمان اوراسیا بپیوندیم و یک بازار چند برابری را برای مراودات اقتصادی داشته باشیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: با کشتیرانی خزر همصحبتهایی شده و ادامه اداره که صادرات از مسیر دریا با رفع موانع بیشتر شود، همچنین در نظر داریم که از طریق راهآهن آکتائو - چین تجارت را توسعه ببخشیم.
این مسئول با تأکید بر اینکه باید زیرساختهای لازم بر اساس مطالبات فعالان اقتصادی ایجاد شود به بازار 500 تا 700 میلیون دلاری کشورهای CIS اشاره کرد که از طریق محقق شدن پیمان اوراسیا به بازار 2 تا 3 میلیارد دلاری دسترسی خواهیم داشت و آنوقت مسیر موجود ظرفیت ندارد و به همین دلیل باید از هماکنون موانع را برطرف کنیم.