معاون مدیریت مصرف برق کشورخبرداد:
اجرا طرح جامع مدیریت مصرف برق به صورت پایلوت در مازندران و فارس
شرکت توزیع برق مازندران در زمینه فعالیت های مدیریت مصرف و کاهش پیک در کشور پیشگام است و در آینده نزدیک از سایر شرکتها جهت الگو پذیری به مازندران خواهند آمد.
معاون مدیریت مصرف برق کشور که به منظور بررسی میزان پیشرفت فیزیکی پروژههای کاهش پیک به مازندران سفر کرد، گفت: مدیریت مصرف برق باید از دیدگاه سنتی خارج شود و دیدگاه مهندسی پیدا کند.
به گزارش ایلنا از ساری، علیرضا احمدی یزدی از اجراء طرح جامع مدیریت مصرف برق به صورت پایلوت در مازندران و فارس خبر داد و یاد آور شد: شرکت توزیع برق مازندران در زمینه فعالیتهای مدیریت مصرف و کاهش پیک در کشور پیشگام است و در آینده نزدیک از سایر شرکتها جهت الگو پذیری به مازندران خواهند آمد.
وی افزود: در مقوله مدیریت مصرف و کاهش پیک تاکنون اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و فعالیتهایی که در دنیا به مرحله اجراء در آمده در ایران نیز عملیاتی شده است.
معاون مدیریت مصرف برق کشور خاطر نشان کرد: در بخش برق و انرژی ۳۰ تا ۵۰ درصد پتانسیل مدیریت مصرف وجود دارد و در سالهای اخیر، هرساله ۲۵۰۰ مگاوات از نیاز مصرف برق شبکه سراسری مدیریت شده و مصرف برق کاهش یافته است.
احمدی یزدی از توجه و تاکید وزیر نیرو و معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو بر مدیریت سمت تقاضا خبر داد و ادامه داد: اقدامات مدیریت مصرف به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین و آماده اجراست و درآینده به سمت انرژ یهای نو حرکت خواهیم کرد.
وی یاد آور شد: گزارش فعالیتهای مدیریت مصرف و کاهش پیک ماهیانه جمع بندی و به وزارت نیرو ارائه که لازمه آن دریافت گزارشها به صورت ۱۵ روزه از شرکتهای توزیع برق است.
معاون مدیریت مصرف برق کشور به اثر بخشی بسیار خوب اقدامات فرهنگی اشاره و افزود: طرح جامع آگاهسازی مدیریت مصرف در قالب برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین و در آینده نزدیک ابلاغ خواهد شد.
وی بر تداوم برنامههای مدیریت مصرف تاکید و تصریح کرد: امسال سهمیه پیک شرکت توزیع برق مازندران ۷۸ مگاوات و تعداد گزارشهای این شرکت ۳۰۰ گزارش تعیین که ۷/۸۳ مگاوات و ۳۲۵ مورد تعداد گزارش محقق شده است که ۵۲ مگاوات در مدیریت مصرف، ۲۵ مگاوات در بهره برداری و ۷/۶ مگاوات در خدمات مشترکین تحقق پیدا کرده است.
معاون بهره برداری شرکت توزیع برق مازندران نیز دراین نشت به تعامل بسیار خوب رسانهها با روابط عمومی شرکت توزیع برق مازندران اشاره کرد و نقش رسانهها در ترویج، اشاعه و گسترش فرهنگ بهینه مصرف برق رابسیار با اهمیت دانست.
محمدرضا سماکوش گفت: ابزار مهم تبلیغی، فرهنگی و آموزشی مدیریت مصرف برق و بهینه سازی آن رسانهها هستند که با توجه به رسالت رسانهها و نقش موثر آنها در جامعه از جمله نقش خبر رسانی، آگاه سازی، آموزش و فرهنگ سازی و انتقال پیام و اطلاعات به جامعه میتوانند پل ارتباطی بین مردم و صنعت برق به شمار آیند.
وی برنامههای پیک و مدیریت مصرف برق مازندران را مثبت ارزیابی کرد و افزود: اجرای بسیار خوب برنامههای کاهش پیک و مدیریت مصرف در بخشهای مختلف اعم از صنایع، مولدهای خود تامین، بهینه سازی روشنایی معابر، کاهش تلفات واجرای طرحهای رینگ شبکه وتوسعه فیدر، اصلاح اتصالات سست، بازرسی و تست مشترکین دیماندی و غیر دیماندی، کشف برقهای غیر مجاز، تعویض کنتورهای آنالوگ به دیجیتال، تعویض لامپهای پر مصرف بخش تجاری با لامپهای کم مصرف، بازدید ادارات و دستگاههای دولتی و الزام آنان به صرفه جویی مصرف برق، استفاده از انرژیهای نو جهت تامین برق نقاط دور دست، برگزاری سمینارهای آگاهسازی وآموزشی برای بخشها ی مختلف اعم از صنعتی، عمومی، مرغداری و… اجرای طرح آمورش مدیریت مصرف برق برای مدارس و برنامههای متعدد آگاهسازی و متنوع فرهنگی، رسانهای اعم از دیداری، شینداری و مکتوب و…
معاون بهره برداری شرکت توزیع برق مازندران خاطر نشان کرد: پیک بار سال ۹۱ در مورخ ۲۴ مرداد به میزان ۱۴۰۸ مگاوات بود که نسبت به سال ۹۰ به میزان ۳۳/۵ درصد رشد داشت ولی در سال جاری پیک بار ۵/۱۲۷۸ مگاوات بود که نسبت به سال ۹۱ به میزان ۱۰۱ مگاوات کاهش را نشان میدهد.
وی تصریح کرد: پیک بار امسال در دو زمان اتفاق افتاد که یکی ساعات ۱۳ تا ۱۵ و یکی هم در ساعات ۲۱ تا ۲۳ که ساعات ۱۳ تا ۱۵ معمولاٌ پیک سازمانها و ادارات است و با همدلی و همراهی و همکاری آنها میتوان ازآن عبور کرد و ساعات ۲۱ تا ۲۳ هم کسبه نقش مهمی را ایفا مینمایند که با جایگزینی لامپهای کم مصرف به جای لامپهای پرمصرف میتوان از پیک بار گذر کرد و در مجموع این دو گروه در ساعات اوج بار تاثیر گذارند و میتوانند کمک بسیار خوبی در حساسترین زمان با شرکت توزیع برق استان داشته باشند.